تا زمانی که اقتصاد دستوری باشد، صنعت خودرو روی آرامش نخواهد دید/ خصوصیسازی روی کاغذ، دولتیسازی در عمل
ترموستات اقتصاد تحت فشار سیاست گذاری دستوری.
در مصاحبه ای با Stockwater ، Car Farzaneh تأکید کرد که مشکلات صنعت خودرو امروز نتیجه سالها سیاست های اشتباه ، مدیریت بدون هماهنگی و تصمیمات گرامری و نه فقط تحریم های خارجی است.
فرزان مسیح متخصص خودرو ، در مصاحبه با بورس سهام وی با اشاره به ریشه های مشکلات فعلی صنعت خودرو و بازار خودرو ، گفت: “وضعیت فعلی صنعت نتیجه یک سری تصمیمات اشتباه ، قوانین ناکارآمد و دیدگاه گرامری از اقتصاد است.”
وی دیدگاه خود را توضیح داد: همانطور که سائب تبریز در شعر معروف ذکر کرد: “زیرا اولین خاک رس در سرزمین معمار متمایل است ، همان دیوار تمایل دارد”. ریشه مشکلات امروز در صنعت خودرو در همان لحن کج قرار دارد.
فرزان تأکید کرد که همه مشکلات ناشی از تحریم های خارجی نیست ، و افزود: “در حالی که تحریم ها مؤثر بوده است ، بیشتر فشار به صنعت خودرو از تحریم های داخلی ناشی می شود ، یعنی مدیریت گمراه کننده ، تصمیمات و قوانینی متعدد که باعث کاهش سرعت چرخ اقتصاد می شود.”
این متخصص خودرو گفت: “تا زمانی که ما بپذیریم که اقتصاد هیچ مقیاس گرامری ندارد و ظلم و ستم و قیمت گذاری دستوری فقط مضر و مضر خواهد بود ، ما نباید انتظار پیشرفت پایدار در صنعت را داشته باشیم.”
به گفته وی ، قیمت خودروها باید به تدریج آزاد شود و لغو یا ادغام چندین تصمیم گیرنده در این زمینه ضروری است ، زیرا “وجود بیش از پنج تصمیم گیر و تصمیم گیرنده برای یک صنعت واحد نه معقول و نه معقول است.” ادامه رویکرد فعلی تنها چالش های پیش روی صنعت خودرو را افزایش داده و مسیر اصلاحات را دشوارتر می کند.
خصوصی سازی خودروسازان بدون آماده سازی ورق ها ، چالش ها را دو برابر کرد
Mashe Farzaneh ، متخصص خودرو گفت: “اگر نگاهی دقیق تر به روند خصوصی سازی خودروسازان و فرایندی که تحت عنوان خصوصی سازی خودروسازان آغاز شده است ، می بینیم ، می بینیم که این مسیر بدون زیرساخت های لازم و برنامه ریزی اساسی اتفاق افتاده است.”
وی گفت: “من معتقدم كه خصوصی سازی صنعت كشور باید سالها پیش اتفاق بیفتد ، اما هرگونه اصلاح ساختاری مستلزم تهیه یك بستر مناسب و زیرساخت های منطقی است.” در غیر این صورت ، فقط در حوزه مدیریت چالش ها و اصطکاک افزایش خواهد یافت.
Farzaneh ادامه داد: آنچه ما در ماه های اخیر دیدیم ، انتقال مدیریت به بخش خصوصی بدون اجرای واقعی خصوصی سازی است که منجر به اختلافات حاکمیت شرکت در صنعت شده است. اگر سایر خودروسازان از این روند غیرحرفه ای و شتاب پیروی کنند ، یک مشکل به دو مشکل تبدیل می شود و صنعت خودروسازی این کشور حتی از مسیر اصلی اصلاحات نیز دور خواهد شد.
بازار اتومبیل “ترموستات” یک اقتصاد هوشمند است ، نه ابزاری برای مدیریت دولت
کارشناس خودرو گفت: “واقعیت اقتصاد این است که بازار خودرو ذاتاً باهوش است و به عنوان” ترموستات مجازی “بر اساس عواملی مانند عرضه و تقاضا ، نرخ تورم واقعی ، قدرت خرید مصرف کننده و نرخ ارز عمل می کند.”
وی افزود: “در چنین شرایطی ، نقش دولت و پارلمان فقط باید در حوزه قانونگذاری و نظارت اجرایی تعریف شود ، نه در حوزه قیمت گذاری و تصمیمات سرمایه.” تصاحب قیمت گذاری چندین دهه سیاستگذاران همه دود و آینه ها در نگاه مصرف کنندگان است و منجر به چیزی جز راکد در تورم و سردرگمی بیشتر در بازار خودرو نمی شود.
فرزان از سیاست سیاسی فعلی در صنعت خودرو انتقاد کرد: “رفتار غیرحرفه ای و تصمیمات طراحی در این زمینه نشان می دهد که کمترین توجه به حقوق مصرف کننده و نیازهای واقعی بازار است.” برای تصحیح این مسیر ، فروش خودرو باید مستقیماً از طریق شرکت ها و مستقیماً با مردم انجام شود و قیمت گذاری دستوری باید از بین برود.
سرانجام ، این متخصص با لحنی بحرانی گفت: “وضعیت فعلی صنعت خودرو به نظر می رسد که انگار گوشت را در ماست خود ریخته ایم!” نتیجه چنین اتصال نامتقارن نیز مشخص است. اختلال و ناپدید شدن تعادل بازار طبیعی.
پایان