ارزهای دیجیتال

با سورن پلاس ضدگلوله آشنا شوید

معرفی سورن پلاس توربو ضد گلوله با سطح حفاظتی استاندارد ناتو گام مهمی در بومی سازی فناوری خودروهای زرهی سبک در ایران است.

به گزارش افق میهن، نسخه بهبودیافته و ضد گلوله سدان ملی سورن پلاس توربو در نمایشگاه بین المللی تجهیزات پلیس، امنیتی و دفاعی (IPAS 2025) رونمایی شد.
این پروژه که حاصل همکاری ایران خودرو و یکی از شرکت‌های تخصصی داخلی در حوزه فناوری‌های حفاظتی است، نشان‌دهنده ورود جدی‌تر ایران به عرصه ساخت خودروهای زرهی سبک شهری، تشریفاتی و نظامی در رده تهدیدات کم‌شدت متوسط ​​است.
در زیر به ارزیابی فنی این خودرو می پردازیم:

سطح حفاظت، مطابق با استاندارد ناتو STANAG 4569 سطح ۲

یکی از مهم ترین شاخص های فنی در هنگام ارزیابی خودروی زرهی، استاندارد حفاظتی آن است.
با ضد گلوله سورن پلاس، سطح حفاظت نزدیک به استاندارد ناتو STANAG 4569 سطح ۲ است. این استاندارد که توسط ناتو برای وسایل نقلیه زرهی سبک و لجستیک ایجاد شده است، سطوح مختلف تهدید را پوشش می دهد.

نگاهی فنی به قابلیت های حفاظتی این خودرو

سطح ۲ این استاندارد محافظت در برابر تهدیدات زیر را تضمین می کند:
تهدیدهای گلوله محور:
مقاومت در برابر گلوله های کالیبر ۷.۶۲ شلیک شده از فاصله ۳۰ متری با سرعت تقریبی ضربه ۶۵۹ متر بر ثانیه.
این همان کالیبر مورد استفاده در سلاح تهاجمی کلاش است که یکی از متداول ترین سلاح ها در درگیری های نامتقارن محسوب می شود و بیشترین تلفات را در بین نیروهای مسلح کشور به واسطه این سلاح به همراه داشته است. با تجهیز کامل فراجاس سورن پلاس به کیت ارتقاء زرهی فوق الذکر می توان تا حد زیادی از تلفات انسانی در استان های مستعد کمین جلوگیری کرد.
در زیر تصاویری از تیراندازی تروریست های تکفیری بدون محافظ به خودرو سورن پلاس (خودروهای پلیس رایج در کشور) را مشاهده می کنید. متأسفانه همه مأموران به شهادت رسیدند.

22d4bc398728403aaa5f87551733909e ak10655

خطرات انفجار (مین و مواد منفجره): مقاومت در برابر انفجار مین ضد تانک با نیروی انفجاری ۶ کیلوگرم TNT در زیر هر چرخ یا در وسط شاسی خودرو.
تهدیدات ترکش (توپخانه): مقاومت در برابر ترکش ناشی از انفجار گلوله توپ کالیبر ۱۵۵ میلی متری در فاصله ۸۰ متری خودرو که برای خودروهای سبک در ایران اهمیت چندانی ندارد.

تجزیه و تحلیل فرآیند و فناوری های حفاظتی مورد استفاده

تبدیل خودروی سواری استاندارد به خودروی زرهی فرآیندی پیچیده و چندوجهی است که نیازمند برچیدن کامل خودرو و بازسازی ساختاری آن است.

زره بدنه و شاسی

تحلیل فنی: برای دستیابی به سطح حفاظتی STANAG 2 از ترکیب صفحات فولادی بالستیک و پوشش های کامپوزیت استفاده می شود.
هسته زره از فولادهای آلیاژی با سختی بالا (به عنوان مثال فولادهای AR500 یا بالاتر) تشکیل شده است.
این پانل ها در قسمت های حساس و حساس بدنه از جمله ستون ها، کف، سقف و درب ها نصب می شوند. برای جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد، از مواد کامپوزیتی مانند آرامید (کولار) یا پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده بالا در لایه های داخلی استفاده می شود.
در زیر نمونه ای از پلاک های نصب شده روی این خودرو را مشاهده می کنید:

این مواد علاوه بر وزن سبک تر، قابلیت جذب و پخش انرژی ضربه و جلوگیری از پرتاب قطعات ثانویه به داخل کابین را دارند. محافظت از کف خودرو با صفحات فولادی ضخیم نیز به طور خاص برای مقابله با خطرات انفجاری از پایین طراحی شده است.

به عبارت ساده:
قفس فولادی بسیار محکمی را تصور کنید که در زیر پوسته بیرونی ماشین ساخته شده است. سپس لایه هایی از الیاف ضد گلوله ویژه (مشابه جلیقه های ضد گلوله، اما بسیار فشرده تر) روی دیواره های داخلی این قفس اعمال می شود تا هم از نفوذ گلوله و هم از پاره شدن قطعات فلزی از داخل بدنه در اثر ضربه جلوگیری کند. کف خودرو نیز با ورقه های فلزی ضخیم تقویت شده است تا در برابر بمب های کنار جاده مقاومت کند.

عینک ضد گلوله (زره شفاف)

تحلیل تکنیکال: عینک ضد گلوله سورن پلاس برای مهمات ۷.۶۲ میلی متری مشابه مهمات کلاش طراحی شده است.
این سطح از محافظت به شیشه چند لایه با ضخامت بین ۳۹ تا ۴۴ میلی متر نیاز دارد. این ساختار از چندین لایه شیشه و پلی کربنات تشکیل شده است که توسط لایه های پلیمری به هم چسبانده شده اند.

1 ak84609

لایه بیرونی سخت هسته نافذ گلوله را کند می کند و می شکند، در حالی که لایه های داخلی انعطاف پذیر انرژی باقی مانده را جذب کرده و از پرتاب شدن خرده های شیشه به داخل کابین جلوگیری می کند. در زیر تصاویر قبل و بعد از تست شلیک شیشه و همچنین نمونه خودروی پلیس سمند مورد حمله و قربانیان از روی شیشه را مشاهده می کنید:
نمونه روی نسخه ضد گلوله نصب شد که گلوله را مسدود کرد.

2 ak83095

تجزیه و تحلیل فنی: این لاستیک ها دارای دیواره های جانبی تقویت شده ای هستند که می توانند وزن خودرو را حتی پس از پنچری و کاهش کامل فشار هوا تحمل کنند. در سورن ضد گلوله، این لاستیک ها توانایی طی کردن مسافتی در حدود ۷۰ کیلومتر را پس از اصابت گلوله دارند که زمان حیاتی برای فرار از منطقه خطر است.
به عبارت ساده: دیواره های این لاستیک ها به قدری محکم هستند که حتی در صورت پنچر شدن کامل لاستیک، از کار نمی افتند و خودرو می تواند چندین ده کیلومتر به حرکت خود ادامه دهد تا به مکانی امن برسد.

تحلیل تکنیکال: این فناوری از یک پوشش پلیمری ویژه در داخل و خارج مخزن استفاده می کند.
هنگامی که مخزن توسط گلوله سوراخ می شود، سوخت با این پلیمر واکنش می دهد و ماده ای ژله مانند و منبسط کننده ایجاد می کند که به سرعت سوراخ را مسدود می کند و از نشت سوخت و انفجار جلوگیری می کند.
به عبارت ساده، دیواره های این مخزن با ماده ای پوشانده شده است که در تماس با بنزین مانند چسب عمل می کند و بلافاصله سوراخ حاصل را می بندد تا از آتش سوزی و انفجار جلوگیری کند.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

حسگرهای حرارتی در محفظه موتور و کابین به طور خودکار کپسول آتش نشانی گاز خنثی (مانند FM-200) را در صورت تشخیص آتش سوزی فعال می کنند.

هزینه ارتقاء دستگاه سورن پلاس به این استاندارد چقدر است؟

برآورد هزینه و چشم انداز اقتصادی
بدون دسترسی به جزئیات قرارداد، برآورد دقیق هزینه زره دشوار است. با این حال، با در نظر گرفتن قیمت مواد خام و فرآیندهای مربوطه، می توان یک تحلیل کلی انجام داد:
مواد بالستیک: فولادهای زره ​​پوش و کامپوزیت های آرامید مواد گران قیمتی هستند که بیشترین هزینه را به خود اختصاص می دهند.
شیشه سکوریت: هزینه ساخت و نصب مجموعه کامل شیشه های سکوریت شده برای یک سدان، بخش قابل توجهی از کل هزینه پروژه را تشکیل می دهد.
لوازم جانبی: لاستیک های Run-flat، سیستم اطفاء حریق، تهویه مطبوع و پارازیت ها هر کدام هزینه بالایی را به پروژه اضافه می کنند.
کار و مهندسی: فرآیند جداسازی قطعات، مهندسی معکوس، نصب و مونتاژ مجدد دستگاه نیازمند ساعت ها کار تخصصی و مهندسی دقیق است.
به طور کلی هزینه هر کیت ارتقاء بسته به نیاز و سفارش مشتری بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیارد تومان برآورد می شود.
تجهیزات همه جانبه و تخصیص کامل بودجه نقش مهمی در تقویت قدرت عملیاتی فرج خواهد داشت، چرا که شهرنشینی دلیرمردان فرجا تشخیص دوست از دشمن را بسیار دشوار می کند و در عملیات هایی مانند پلیس ۱۱۰ آسیب پذیری بالایی در برابر کمین تروریست ها وجود دارد و خودروهای حفاظت شده مانع اصلی برای جلوگیری از تکرار حادثه تلخ تروریستی گذشته است.

در خاتمه، طرح ارتقای حفاظت سمند سورن پلاس از طریق صنایع دانش بنیان داخلی یکی از دستاوردهای بزرگ کشور در حوزه فناوری است و دستاوردهای علمی دانشمندان جوان ایرانی را در خدمت امنیت ملی قرار داده است.

نقطه قوت این پروژه افزایش امنیت و قدرت مدافعان جان و مال و ناموس مردم و عدم تکیه بر صنایع بیگانه است. امیدواریم با تخصیص بودجه مناسب و برنامه ریزی همه جانبه بتوانیم به زودی شاهد تردد این خودروها در سطح شهر و خدمت به امنیت عمومی باشیم.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا