خرید بلیت بیش از یک کوپه قطار؛ ممنوع | امکان اصلاح نام و نام خانوادگی در زمان دیگر وجود ندارد
قائم مقام مدیرعامل راه آهن گفت: سامانه فروش بلیت قطار به گونه ای طراحی شده است که هیچ فردی مجاز به خرید اینترنتی و حضوری بلیت بیش از یک کوپه نیست.
افق میهن به نقل از ایسنا، میرحسن موسوی با بیان اینکه در روز پیش فروش بلیت قطار حدود ۶۰۰ هزار بلیت توسط متقاضیان سفر قطار خریداری می شود، اظهار کرد: در همان روز پیش فروش حدود ۱۰ میلیون جستجوگر وارد سامانه می شوند و اگر فرض کنیم حدود ۵۰ درصد آن ها حدود ۵۰ درصد، حدود ۵۰ درصد آن را برای دو یا ۶ بار جستجو می کنیم. میلیون درخواست سفر
وی افزود: روزانه حدود ۸۰ هزار مسافر جابه جا می کنیم که از این تعداد حدود ۵۶ هزار نفر مربوط به قطارهای بین شهری است. به عبارت دیگر، برای هر روز سفر در مسیر رفت و برگشت، تعداد کل صندلی های مورد انتظار ۵۶۰۰۰ نفر است.
معاون مدیرکل راه آهن تصریح کرد: تمامی واگن های شرکت های اختصاصی حمل و نقل ریلی مسافری در روز پیش فروش بلیت یعنی امروز ترخیص می شود. از طرفی سامانه آنلاین و حضوری به گونه ای طراحی شده است که هیچ فردی مجاز به خرید بیش از یک کوپه بلیط نیست.
وی در یک برنامه تلویزیونی گفت: بنابراین هیچکس نمی تواند تعداد زیادی بلیت بخرد و بعداً آن را بدهد. علاوه بر این، تغییر نام و نام خانوادگی در هر زمان برای هیچ فردی امکان پذیر نیست.
موسوی از مردم خواست بلیت مورد نظر خود را از مراکز فروش مجاز خریداری کنند و گفت: سامانه یکپارچه است و امکان خرید بلیت بیشتر از قیمت مصوب وجود ندارد.
این مسئول در راه آهن در پاسخ به اینکه چرا خرید بلیط قطار سخت است؟ وی گفت: طی سال های گذشته به دلیل اقتصاد ضعیف قطارهای مسافری درون شهری و حومه ای، سرمایه گذاری بسیار کمی در این بخش از طریق شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری انجام شده است، ضمن اینکه به منظور افزایش کیفیت و ایمنی، تعداد زیادی واگن قدیمی را از مدار خارج کردیم. اخیرا تسهیلات حمایتی برای شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری جهت تامین ناوگان مسافری جدید و نوسازی واگن های مسافری سطح یک و دو در نظر گرفته شده است که مورد استقبال شرکت های حمل و نقل ریلی قرار گرفته است.
وی افزود: خوشبختانه در چند اتفاق گذشته بسیاری از شرکت های مسافربری نسبت به نوسازی خودروهای سواری و خرید و نوسازی خودروهای سطح یک و دو اقدام کردند. اگر تعداد واگن ها و لکوموتیوهای مسافری افزایش یابد، می توانیم پاسخگوی بخش عمده ای از تقاضا برای سفر با قطار باشیم. این به تدریج اتفاق می افتد. همه قراردادهای امضا شده به قرارداد تبدیل شده است.
موسوی در ادامه گفت: با توجه به قیمت پایین قطارهای مسافری بین شهری و حومه ای، راه آهن از استقبال بیشتری برخوردار است، از سوی دیگر به دلیل ایمنی و راحتی سفر با قطار، اولویت اول مردم سفر با قطار است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تاخیر قطارها نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون تاخیر قطارهای مسافری بین شهری از مبدا تا مقصد کمتر از نیم ساعت بوده و فاصله مبدا تا مقصد نیز به طور میانگین ۷۵۰ کیلومتر است.
معاون مدیرکل راه آهن گفت: گاهی اتفاقی که می افتد خرابی و نقص فنی است که در قطار رخ می دهد و در برخی ایستگاه ها مدتی توقف می کنند. برای آن اقداماتی انجام شده و لکوموتیوهای امدادی برای قطارها در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است.