نبرد علیه پیامهای اسپم؛ واتساپ ارسال پیام بدون دریافت پاسخ را محدود میکند
دیجیاتو: واتساپ در جدیدترین اقدام خود برای مبارزه با پیامهای اسپم، ویژگی جدیدی را آزمایش میکند که تعداد پیامهایی را که یک فرد میتواند در هر ماه ارسال کند بدون دریافت پاسخ محدود میکند.
طبق گزارش TechCrunch، این طرح آزمایشی در چند هفته آینده در چندین کشور اجرا خواهد شد و هدف آن کنترل ارسال پیامهای انبوه از سوی کاربران بسیار فعال و حسابهای تجاری است که معمولاً محرکهای اصلی اسپم هستند.
اقدام جدید واتس اپ برای مقابله با هرزنامه ها
در این طرح تمامی پیام های ارسالی کاربران و کسب و کارها اعم از مخاطبان شناخته شده و ناشناس مشمول سقف ماهیانه می شود. حتی اگر چندین پیام خوانده نشده به یک مخاطب ارسال شود، همه آنها در شمارش ماهانه گنجانده می شوند. با این حال، اگر گیرنده پاسخ دهد، تمام پیام های قبلی از آمار حذف می شوند. واتساپ همچنین به حسابهایی که در شرف رسیدن به حد مجاز هستند، هشدار میدهد تا از ممنوعیت جلوگیری کنند.
طبق گفته WhatsApp، کاربران عادی احتمالا هرگز به این حد نخواهند رسید، زیرا هدف اصلی مبارزه با حسابهایی است که پیامهای تبلیغاتی یا اسپم ارسال میکنند. این تصمیم ادامه مجموعه اقداماتی است که واتس اپ در سال های اخیر برای مهار حجم فزاینده اسپم ها و کلاهبرداری های آنلاین انجام داده است.
سال گذشته، این شرکت امکان لغو اشتراک پیامهای تبلیغاتی کسبوکارها را برای کاربران فراهم کرد و در تابستان سال ۲۰۲۵، زمانی که فردی خارج از لیست تماس کاربر، آنها را به یک گروه اضافه کرد، یک اعلان هشدار اضافه کرد. همچنین در نیمه اول سال ۲۰۲۵، واتس اپ بیش از ۶.۸ میلیون حساب کاربری مرتبط با مراکز کلاهبرداری را مسدود کرد.
به موازات این اقدامات، واتس اپ نیز آزمایش محدود کردن تعداد پیام های بازاریابی و پیام های پخش را از سال ۲۰۲۴ آغاز کرده است و در حال گسترش این طرح در بیش از ده ها کشور از جمله هند با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر است. این محدودیت ها به ویژه برای مشاغلی اعمال می شود که هر ماه حجم بالایی از پیام را برای کاربران ارسال می کنند.
در مجموع هدف اصلی این طرح کاهش پیام های بی پاسخ و افزایش تعاملات واقعی بین کاربران است. واتس اپ با این اقدام سعی دارد بین ارتباطات شخصی و فعالیت های تجاری تعادل برقرار کند و تجربه ای امن تری را برای کاربران جهانی خود فراهم کند.