اخبار اقتصاد ایران

جان به لب شدن خریداران خودرو در ایران؛ پول مردم را گرفته اند و ماشین را تحویل نمی دهند!

تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی و عدم نظارت وزارت حراست بر این موضوع، خریداران را ماه ها در انتظار نگه داشته و باعث زیان مالی، استرس و بی اعتمادی مردم به صنعت خودرو شده است.

افق میهن، تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی همچنان یکی از مشکلات اصلی بازار خودروی ایران است; مشکلی که نه تنها خریداران را با ضررهای مالی و روانی مواجه می کند، بلکه اعتماد عمومی به صنعت خودرو و سیاست گذاران را به شدت تضعیف می کند.

به نوشته مهر بر اساس گزارش های متعدد، بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی و مونتاژی خودروهای خود را ماه ها پس از سررسید تحویل گرفته اند و این تاخیرها اغلب بدون اطلاع صریح و یا عذرخواهی رسمی از سوی خودروسازان اتفاق می افتد.

مشتریان به دلیل نبود سیستم های متمرکز و شفاف برای پیگیری شکایات، با فرآیندهای طولانی و فرسایشی مواجه هستند و امکان دریافت جریمه دیرکرد بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (مصوب ۱۳۸۵) با موانع جدی مواجه است.

در همین راستا برخی از متقاضیان دریافت خودرو به ویژه در قسمت «پیش فروش» با تاخیرهای طولانی در تحویل خودرو مواجه شده اند. به عنوان مثال الف یکی از خریداران خودرو داخلی در تماسی گفت: آذر سال گذشته ۲۲۵ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت خرید خودرو به حساب خودروساز واریز کردم. مابقی مبلغ که ۲۱۰ میلیون تومان بود مرداد این ماه برای تکمیل پرداخت و تحویل ماشین پرداخت کردم.

وی افزود: بر این اساس بود مرداد و در نهایت تا زمانی که شهریور خودرو باید تحویل داده شود، البته تاکنون خبری از تحویل خودرو نشده است. حتی خودروساز هم زمان تحویل خودرو را اعلام نکرده است.

مشکل کجاست؟

بر این اساس کارشناسان حقوقی معتقدند بخشی از مشکل به قراردادهای یک طرفه خودروسازان برمی گردد. بسیاری از قراردادهای فروش، خریدار را ملزم می‌کنند که تاخیر در تحویل را به «شرایط خارج از کنترل خود»، مانند تحریم‌ها یا مشکلات تامین قطعات، نسبت دهد و در نتیجه خودروساز را از مسئولیت سلب می‌کند. در این میان مشتریان به دلیل انحصار بازار چاره ای جز امضای این گونه قراردادها ندارند.

اما همانطور که پیگیری ها نشان می دهد دلیل اصلی تاخیر در تحویل خودرو مشکلات مالی خودروسازان است چرا که عدم پرداخت بدهی به قطعه سازان و محدودیت نقدینگی باعث کاهش سرعت تولید شده است.

همچنین کمبود قطعات به عنوان چالش دیگر ذکر شده است. کمبود قطعات باعث توقف تولید برخی خودروها و تاخیر در تحویل شده است. به عنوان مثال همانطور که اعلام شد توقف یک روزه تولید معادل تاخیر ۳۰۰۰ خودرو است.

عدم تعادل انرژی و جنگ ۱۲ روزه نیز از دیگر دلایل تاخیر در تحویل خودرو اعلام شده است زیرا این مسائل تاثیر مستقیمی بر روند تولید خودرو داشته است.

مانی حدادی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص گفت: بی پولی و بیع فروشی خارج از ضوابط نقل و انتقال خودرو موضوعی است که در دو حوزه مختلف معنا پیدا می کند و در چهار تا پنج سال اخیر در خودروسازان بزرگ کشور به وضوح مشاهده شده است.

وی افزود: بی پولی یا آتی فروشی یکی از مهم ترین آسیب های صنعت خودرو است که باعث زیان انباشته در این بخش شده است. متاسفانه هر دو خودروساز بزرگ کشور همچنان از این روش استفاده می کنند.

حدادی با اشاره به روش فروش خالی گفت: به عنوان مثال برخی از شرکت های خودروسازی حجم بالایی از خودرو را برای سال آینده پیش فروش می کنند در حالی که سطح تولید آنها حتی تعهدات امسال را هم برآورده نمی کند. این یک تکنیک قدیمی و قدیمی است که برای افزایش جریان نقدی استفاده می شود. این روش نه امروز و دیروز بلکه سالهاست که در خودروسازان بزرگ کشور اجرا می شود.

عواقب عدم تحویل خودرو

قابل تامل است که تاخیر در تحویل خودرو عواقب مالی و روانی گسترده ای برای خریداران دارد. ارزش پول پرداختی به دلیل تورم کاهش یافته، هزینه های جانبی مانند استفاده از تاکسی های اینترنتی و خودروهای کرایه ای افزایش یافته و اضطراب و استرس انتظارهای طولانی به تجربه ای فراگیر در بین مشتریان تبدیل شده است. از سوی دیگر ادامه این روند باعث ایجاد بازارهای غیررسمی و افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شده است.

همچنین اگرچه قانون جریمه تاخیر پیش بینی کرده است، اما ضمانت اجرایی آن ضعیف است و نرخ جریمه با ضرر واقعی مشتریان همخوانی ندارد. کارشناسان ضعف نظارت وزارت حریم خصوصی و عدم اراده جدی برای اجرای تعهدات شرکت ها را دلیل اصلی تداوم این مشکل می دانند. صدور مجوز فروش جدید بدون کنترل تحویل خودروهای قبلی، بحران را تشدید کرده است.

کارشناسان تاکید می کنند الزام خودروسازان به انجام تعهدات گذشته قبل از صدور مجوز فروش جدید، برنامه ریزی فروش مطابق با ظرفیت واقعی تولید و واردات، ایجاد سامانه های شفاف و یکپارچه ثبت و پیگیری شکایات و اصلاح قراردادهای یک طرفه و تضمین پرداخت غرامت واقعی برای مشتریان از جمله راهکارهایی است که می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

لازم به ذکر است که بحران تاخیر در تحویل خودرو بیش از آنکه یک معضل موقتی باشد، نشان دهنده چالش های ساختاری در صنعت خودروسازی ایران است. بدون نظارت مؤثر، اصلاح قراردادها و برنامه ریزی واقع بینانه، نه تنها این مشکل حل نخواهد شد، بلکه نارضایتی اجتماعی و بی اعتمادی عمومی همچنان رو به افزایش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا