بانک و بیمه

بیمه رانندگان حرفه‌ای و پاره وقت تفکیک می‌شود

به گزارش افق میهن، اگرچه موضوع بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی به یکی از بزرگ ترین چالش های دولت، مجلس و شرکت های اینترنتی تبدیل شده است، اما کارشناسان اصناف و نمایندگان مجلس بر لزوم تدوین الگوی منطقی متناسب با واقعیت فعالیت رانندگان تاکید می کنند و هزینه های اضافی را بر مردم تحمیل نمی کند.

در همین راستا رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه سراسری مشاغل اینترنتی در گفت وگو با رادیو اقتصاد، پیچیدگی بیمه در بسترهای حمل و نقل اینترنتی را برجسته کرد و گفت: بسیاری از رانندگان تنها چند ساعت در روز یا هفته کار می کنند و بیمه شغلی دیگری دارند؛ بنابراین منطقی نیست که همه را با مدل ثابت بیمه کنیم.

وی افزود: برای رانندگان حرفه ای که به صورت تمام وقت کار می کنند، آمادگی داریم با همکاری دولت و با روحیه مسئولیت اجتماعی، مدل بیمه ای مشخصی را تدوین کنیم، اما برای رانندگان پاره وقت باید راه های خلاقانه و کوتاه تری اندیشیده شود تا نه شرکت ها متضرر شوند و نه رانندگان از پوشش بیمه ای محروم شوند.

الفت نسب با اشاره به تجربه جهانی خاطرنشان کرد: در سایر کشورها فقط رانندگانی که فعالیت مستمر انجام می دهند و درصدی از درآمد خود را به بیمه می پردازند بیمه می شوند و ما نیز به دنبال مدل مشابه اما مطابق با قوانین ملی کشور هستیم.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی در گفت و گو با رادیو اختاز بر لزوم اجرای کارشناسی بیمه رانندگان تاکید کرد و گفت: نبود آمار دقیق از تعداد رانندگان یکی از موانع اصلی تصمیم گیری است.

وی گفت: آمارها بین پنج هزار تا سه میلیون راننده متغیر است!در چنین شرایطی هر تصمیم مالی می تواند بار سنگینی بر دوش مردم و رانندگان بگذارد.

وی با اشاره به تجربه بیمه کارگران ساختمانی هشدار داد: نباید اجازه دهیم مانند بیمه کارگران ساختمانی بیمه رانندگان به منبع درآمد برخی سازمان ها تبدیل شود. هدف باید ارائه خدمات بیمه واقعی به قشر زحمتکش رانندگان باشد.

نماینده مردم اهواز همچنین از طرح حمایتی کمیسیون عمران خبر داد و گفت: بر اساس این طرح منابع بیمه ای رانندگان بار و مسافر از محل افزایش چهار درصدی سهم بیمه در بارنامه و اعلام وضعیت تامین می شود، البته تاکید داریم که این افزایش خدمات حمل و نقل را برای مردم گران نشود.

در مجموع کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند الگوی بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی باید بر اساس تفکیک رانندگان حرفه ای و نیمه وقت، شفافیت آماری و حفظ تعادل بین حمایت اجتماعی و توان مالی مردم تدوین شود.

به نظر می‌رسد اگر دولت، مجلس، تریبون‌ها و انجمن‌های تجاری زبان مشترکی پیدا کنند، می‌توان طرحی مؤثر و منصفانه برای بیمه رانندگان اینترنت تدوین کرد. طرحی که نه تنها بار مردم را بر دوش نمی کشد، بلکه به مصداق مسئولیت اجتماعی در اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا