نهادهایی که اسم و رسم هم ندارند بودجه میگیرند | موازی کاری در همه دستگاهها دیده میشود

استاد دانشگاه خوارزمی با انتقاد از ساختار فعلی بودجه ریزی کشور و فراهم شدن شرایط برای تخصیص بودجه به موسسات ناکارآمد، گفت: نظام بودجه ریزی فعلی منسوخ، سنتی و مبتنی بر چانه زنی است و تا زمانی که این روش ادامه داشته باشد، ابهامات، کمبود منابع و موازی کاری در دستگاه ها برطرف نخواهد شد.
افق میهن به نقل از اختزندنیوز، بودجه دولت سال هاست مورد انتقاد و بحث شخصیت های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است، بودجه هر سال با کسری بسته می شود. در این میان بودجه برخی نهادها و دستگاه ها همواره مورد انتقاد بوده است. موسساتی که گاه حتی نام و نام رسمی ندارند اما سهم قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص می دهند.
وحید شقاقی شهری، استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با اختازنانیوز درباره بودجه ریزی برای برخی نهادهای خاص گفت: در قانون برنامه پنج ساله هفتم گفته شده که بودجه باید برنامه محور و البته عملیاتی باشد. در اصلاح نظام بودجه ریزی کشور در برنامه هفتم گفته شده که از سال دوم بودجه باید برنامه محور باشد و دولت این مسیر را طی کند. دستگاه ها باید برنامه های عملیاتی خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند تا سازمان بر اساس آن برنامه ها بودجه بندی کند.
شرط عملیاتی شدن بودجه دستگاه های خاص
وی افزود: این امر از همه ابهامات جلوگیری می کند. یعنی اگر این مسیر طی شود دیگر ابهامی وجود نخواهد داشت. اگر این اتفاق بیفتد، ما از همه دستگاهها، حتی دستگاههای خاص، برنامهها را درخواست میکنیم، اولویتهای کشور را تعیین میکنیم و بر اساس برنامهها تصمیم میگیریم. سیستم بودجه ریزی فعلی سنتی و قدیمی است. سازمان ها از زمانی که تشکیل شده اند هر سال با سازمان برنامه و بودجه چانه زنی می کنند و درصدی به بودجه خود اضافه می کنند. در برخی سال ها معاونت منابع انسانی یا معاونت مالی قوی تر عمل می کرد و بودجه بیشتری می گرفت و در سال هایی که قدرت چانه زنی کمتر بود افزایش بودجه کمتر بود. این همان روش قدیمی و سنتی بودجه ریزی است که مبتنی بر چانه زنی و افزایش سالانه است.
کار موازی در همه دستگاه ها قابل مشاهده است
استاد دانشگاه خوارزمی گفت: تا زمانی که چنین نظام دردناک و سنتی داریم، طبیعی است که بحث هایی مانند کمبود منابع و ابهامات بودجه ادامه داشته باشد. اما اگر واقعاً به سمت بودجه ریزی برنامه محور برویم همه این ابهامات و پشیمانی ها برطرف می شود. در آن زمان حتی کار موازی هم از بین می رود. من در نهادها می بینم که در حوزه های مختلف از اطلاعات و امنیتی گرفته تا فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موازی کاری انجام می شود.
چرا قانون برنامه هفتم توسعه درباره بودجه اجرا نشد؟
شقاقی شهری درباره علت اجرا نشدن قانون برنامه هفتم در حوزه بودجه گفت: دستگاه ها باید برنامه های خود را مشخص، زمان بندی و بار مالی خود را در قالب بودجه ریزی برنامه محور مشخص و به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند. سازمان برنامه و بودجه نیز باید آن را تصویب و براساس اهداف برنامه هفتم و سیاست های دولت بودجه را تخصیص دهد. این اقدام تحول و انقلاب بزرگی در نظام بودجه ریزی کشور خواهد بود. ما الان به دنبال این هستیم. اما انتظار داشتم در سال دوم برنامه هفتم توسعه یعنی برای سال ۱۴۰۵ بودجه ریزی برنامه محور انجام شود اما واقعیت این است که هیچ اقدامی از سوی سازمان برنامه و بودجه نمی بینیم. به نظر من این یک اقدام انقلابی بزرگ در ساختار نظام بودجه ریزی کشور است.
وی در ادامه تاکید کرد: برای من علامت سوال است که الان سازمان برنامه و بودجه در این زمینه چه می کند؟ چون طبق قانون باید برنامه های دستگاه ها را بگیرد، اولویت بندی کند و حذف و اضافه کند. بودجه دیگر نباید بر اساس نیروی انسانی دستگاه تزریق شود، بلکه باید بر اساس برنامه ها تخصیص داده شود. این بدان معناست که هر دستگاهی که برنامه های متنوع و موثر ارائه می دهد می تواند بودجه بیشتری دریافت کند.
تخصیص وجوه به مؤسساتی که نام و رسمی ندارند
استاد دانشگاه خوارزمی درباره تخصیص اعتبارات به نهادهای خاص نیز گفت: اکنون مؤسساتی داریم که موازی کاری انجام می دهند، مثلاً در حوزه های فرهنگی یا مؤسساتی که نه تنها نام رسمی ندارند، بلکه مردم از وجود آنها اطلاعی ندارند و هیچ بازخورد و تأثیرگذاری در جامعه ندارند. وقتی می خواهیم منابع درآمدی کشور را تخصیص دهیم باید اولویت ها مشخص شود. ممکن است بودجه یک دستگاه کاهش یا حتی صفر شود. اگر بودجه دستگاهی که کار نمی کند صفر شود چه اتفاقی می افتد؟ نیروی انسانی آن سازمان به سازمان اداری و استخدامی معرفی می شوند. در برخی از دستگاه ها کمبود برق وجود دارد، بنابراین برق مازاد را می توان به دستگاه های با کمبود برق منتقل کرد.
وی ادامه داد: با این کار هم شفافیت بیشتر می شود و هم از هدر رفت منابع جلوگیری می شود. به همین ترتیب اتهاماتی مانند بهره وری پایین نیروی کار و نظام اداری که به دولت وارد می شود رفع خواهد شد. وقتی بودجه برنامه محور شد، بهرهوری نیروی انسانی افزایش مییابد، بودجه برخی از دستگاههایی که اصلاً ضروری نیستند و طرح تحول برای کشور ندارند، خود به خود صفر میشود، نیروی انسانی و ساختمانهای آنها به دستگاههایی منتقل میشود که نیاز به ساختمان یا نیروی انسانی دارند، دستگاههایی که مأموریتشان سطح پایین است یا اولویت ندارد یا منابع غیرضروری یا غیرموثر در یک دستگاه هدف حذف میشود.
در آبان دستگاه های ماه به دنبال چانه زدن برای بودجه بیشتر هستند
وی ادامه داد: این یعنی سیستم بودجه ریزی هوشمند، هدفمند، برنامه محور و عملیاتی که منجر به انقلاب و تحول اقتصادی می شود. اکنون معاونان نهادها به دنبال چانه زنی برای افزایش درصد بودجه سال آینده خود هستند. اگر معاون رئیس جمهور بتواند به جای ۳۰ درصد، ۵۰ درصد افزایش بودجه بگیرد، تشویق می شود، در حالی که این یکی از معایب نظام سنتی بودجه ریزی است.
شقاقی شهری خاطرنشان کرد: انتظار دارم سازمان برنامه و بودجه بتواند تحولی ایجاد کند که در برنامه هفتم تاکید شده و حکم قانونی هم دارد که باید از سال دوم این اتفاق می افتاد اما هنوز خبری نیست. دولت باید آذر ماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس می کند و طبیعی است که اگر قرار بود این تحول اتفاق بیفتد باید نشانه هایی از آن دیده می شد اما خبری نیست. گویا همان مسیر گذشته دوباره تکرار می شود; یعنی همان سیستم شکست خورده و سنتی بودجه ریزی با اتلاف منابع و موازی سازی دستگاه ها.
این تحلیلگر اقتصادی افزود: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، دستگاه ها شروع به هزینه های بی مورد می کنند تا بودجه آنها به خزانه برنگردد; از رنگ آمیزی ساختمان گرفته تا خرید میز و صندلی و وسایل غیر ضروری، فقط برای خرج کردن پول در بودجه تا سال بعد پول در بیاورند. انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه در طول ۴۰ سال این است که جلوی این کارها را بگیرد و دو وظیفه برنامه ریزی کلان و بودجه را انجام دهد، اما اکنون هیچ کدام از اینها انجام نمی شود.
اگر دولت مقتدر باشد مجلس دخالت نمی کند
شقاقی شهری تاکید کرد: اگر سازمان برنامه و بودجه بدهد مشکل حل می شود. بحث این است که ممکن است دولت بر اساس همین برنامه ها لایحه ارائه کند اما مجلس تحت تاثیر نهادها باشد. در سال هایی که به عنوان مجری کار کردم، فهمیده ام که اگر دولت مقتدر باشد، مجلس دخالت نمی کند. هر وقت دولت ضعیف بود مجلس بیشتر دخالت می کرد. هر وزیر یا دولتی که شایسته و ماهرانه عمل کرده، توانمند بوده و اجازه دخالت حاشیه ای را نداده است. اگر سازمان برنامه و بودجه قدرتمند باشد، نماینده مجلس اصلا نمی تواند در کار بودجه دخالت کند. رئیس مقتدر سازمان برنامه و بودجه اجازه چنین دخالتی را نمی دهد و می گوید من این برنامه را برای اداره کشور دارم و این بودجه است.
وی ادامه داد: نمایندگان نمی توانند رئیس سازمان برنامه و بودجه را استیضاح کنند; بنابراین اگر این سازمان اختیار داشته باشد، نماینده نمی تواند دخالت کند. حتی هر فردی که برای سفارش افزایش بودجه ویژه می آید، آن طرف حسابش سازمان برنامه و بودجه است. لازمه این موضوع اختیارات دولت و نهاد بودجه ریزی کشور است.
شقاقی شهری تاکید کرد: لازمه اصلی ما این است که نهادی با برنامه ریزی و بودجه قدرتمند و کارشناسانه داشته باشیم که با درایت، تدبیر و عقلانیت کار کند. آن وقت هیچ کس اجازه دخالت نخواهد داشت.










