اخبار اقتصاد ایران

یارانه بگیران چه خودرویی دارند؟ | خانوارها چگونه دهک بندی می شوند؟

به گزارش ایرنا، آمارهای به دست آمده از مرکز آمار ایران و دیده بان بهزیستی ایران در بررسی دارایی های خانواده های ایرانی نشان می دهد که تا چند ماه پیش که حذف عشرهای پردرآمد انجام نشده بود، چهار دستگاه لامبورگینی، ۱۸۱ دستگاه مازراتی و ۳ هزار و ۴۵۱ دستگاه پورشه مشمول یارانه بودند. اگرچه بررسی سایر شاخص های مرتبط با اقتصاد خانواده ها، تفکیک دهک ها را برای حذف دهک های بالا از فهرست یارانه بگیران مشکل می کند.

اگرچه قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت را موظف به توزیع عادلانه یارانه ها برای حمایت از اقشار آسیب پذیر کرده است و در قانون بودجه امسال حذف سه دهک پردرآمد ۸، ۹ و ۱۰ به یک الزام قانونی تبدیل شده است، اما نگاهی به آمارهای موجود این واقعیت را آشکار می کند که تفکیک دهک های نهم و ۵ بسیار مشکل است.

رصد وضعیت اقتصادی یارانه بگیران در پایگاه پایش رفاه ایران بر اساس شاخص هایی مانند داده های بانکی (شاخص های پردازشی سامانه شاپرک)، مالکیت خودرو، اموال، حمایت های اجتماعی، سلامت، حقوق و بورس است و نسبی بودن و ناقص بودن آنها نیز مدام مورد تاکید است.

تحلیل توزیع ارزش خودروهای ایرانی نشان می دهد در جامعه ای که تنها چهار دهم درصد (۰.۴ درصد) خودروها بیش از پنج میلیارد تومان ارزش دارند، حذف یارانه سه دهم بالا به معنای حذف مالکان خودروهای سایز متوسط ​​است، نه صرفاً حذف مالکان خودروهایی مانند لندکروز و پورشه!

بر اساس همین آمار بد نیست یادآوری کنیم که تعداد کل خودروهای تولیدی ایران خودرو 9 میلیون و ۹۸۷ هزار و ۴۸۳ دستگاه در خیابان های کشور و زیر پای یارانه بگیران. سایپا هشت میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۵۵ دستگاه رنو 859 هزار و ۱۹۲ دستگاه هیوندای 341 هزار و ۹۳۵ دستگاه و چی به ۳۰۷ هزار و ۴۶۷ دستگاه و تعداد می رسد انواع ماشین های چینی به همین ترتیب به چند ۱۰۰ هزار دستگاه در کشور می رسد.

نکته جالب این است که آمار توزیع ارزش خودروها در کشور می تواند آنها را از یک کالای لوکس به خودرویی گران قیمت تبدیل کند زیرا میانگین عمر خودروها در کشور حدود ۱۳ سال است.

توزیع ارزش خودروها بر اساس سال تولید
محدوده قیمت (میلیون تومان) شماره اواسط سال تولید درصد از کل
صد-۰ ۳۰۷۰۰۶۳ ۱۳۸۳ ۱۴
۲۵۰-۱۰۱ ۸۷۷۴۵۰۷ ۱۳۸۹ ۴۱
۵۰۰-۲۵۱ ۶۰۹۳۳۶۴ ۱۳۹۶ ۲۸
۱۰۰۰-۵۰۱ ۲۲۲۶۷۸۶ ۱۴۰۰ ۱۰
۲۰۰۰-۱۰۰۱ ۸۲۷۴۴۳ ۱۳۹۶ ۴
۵۰۰۰-۲۰۰۱ ۴۷۰۷۵۳ ۱۳۹۴ ۲
بیش از ۵۰۰۰ ۹۴۴۹۲ ۱۳۹۵ نزدیک به صفر (۰.۴)
جمع ۲۱۵۲۷۴۰۸ ۱۳۹۱ صد

دغدغه اصلی؛ شناسایی سطح متوسط ​​جامعه

این نکته ای بود که احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس به تفصیل بیان کرد و اعلام کرد: دولت سیزدهم تنها به دنبال یارانه دادن به سه دهک بود، اما شاهد بودیم که ۱۷ میلیون نفر که در سال ۱۳۹۷ حذف شده بودند دوباره به کار خود بازگردانده شدند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس همزمان تصمیم گرفت اطلاعات مردم را جمع آوری کند و مردم نیز موظف به دادن اطلاعات صحیح شدند. همچنین مقرر شد در صورت ارائه اطلاعات نادرست افراد مشمول حذف سایر یارانه های مندرج در قانون و عودت یارانه های قبلی شوند.

میدری در خصوص میزان درآمد مردم و اینکه آیا تعداد ۲۷ میلیون نفر در کشور یا تعداد کمتر مشمول حذف یارانه می شوند، گفت: اعلام می کنم اطلاعات مستند و ثبت شده کشور را در اختیار دارم. در کشور چهار نفر لامبورگینی، ۱۸۱ نفر مازراتی، ۳۶۰۰ نفر پورشه، ۱۰ هزار نفر با لندرور و بیش از ۵۶ هزار نفر با محصولات کرمان موتور رانندگی می کنند. بنابراین ما با جمعیت ثروتمندی مواجه نیستیم که بگوییم ۲۷ میلیون نفر را می توان از لیست یارانه حذف کرد، چون سطح متوسط ​​جامعه چیز دیگری است.

میدری تصریح کرد: دستگاه های مختلف به ما هشدار می دهند که نرخ حذف یارانه بگیران را در همین حد نگه داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اطلاعاتی در خصوص حذف یارانه ها وجود دارد، اگر دولت و مجلس تصمیم به حذف ۲۷ میلیون یارانه بگیر داشته باشند، آن را اجرا می کنیم، اما پیشنهاد ما حذف ۱۵ میلیون نفر است.

خانواده ها چگونه تقسیم می شوند؟

روش تقسیم خانوارها در کشور از یک فرمول ساده پیروی می کند، ایران بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد که بر ۱۰ تقسیم می شود و ۱۰ دهک کشور را تشکیل می دهد، سپس این گروه ها بر اساس وضعیت اقتصادی خود طبقه بندی می شوند و دهک دهم به بالاترین گروه درآمد تبدیل می شود، افراد این گروه حداکثر تا اردیبهشت امسال از لیست یارانه بگیران حذف شده اند.

به گفته مسئولان، حذف افراد دهک های نهم، هشتم و هفتم به دلیل نزدیک بودن وضعیت درآمدی و اقتصادی دشوار است و حتی با تقسیم هر دهک به ۱۰ گروه دقیق تر و تشکیل صدک های جمعیتی، این نزدیکی بیشتر خود را نشان می دهد. تصویر زیر تقسیم بندی واضح تری از وضعیت اقتصادی گروه های ۹ و زیر را نشان می دهد.

هزینه ده دهم دو برابر ده نهم است

تحلیل این جدول که بر اساس آمارهای به دست آمده از مرکز آمار ایران و دیده بان بهزیستی ایران به دست آمده است، نشان می دهد که: فاصله هزینه ای بین دهک های نهم و دهم بیش از ۳۰ میلیون تومان است. یعنی نزدیک به ۲ برابر دهک نهم، از دهک ۱ به ۹، افزایش هزینه ها تدریجی و مستمر است (حدود ۲ تا ۵ میلیون جهش در هر دهک)، اما در گذر از ۹ به ۱۰، یک شکاف جهشی و غیرخطی وجود دارد.

همین جدول نشان می دهد که تفکیک دهک های هفتم به نهم بر اساس هزینه های خانوار بسیار دشوار است، زیرا نوسان هزینه ها در این قسمت تدریجی بوده و با یکدیگر همپوشانی دارند.

افزودن وضعیت خودرو به این درآمد نیز موید این واقعیت است که حذف سه دهک دیگر از دهک های بالای جامعه بدون داشتن اطلاعات شفاف و دقیق مالی و درآمدی که در اختیار نهادهای مختلف است، کار سختی است و ممکن است به معنای حذف پژو و حذف خودرو باشد. پراید سوار شوند

این در حالی است که قانون بودجه امسال دولت را موظف به حذف این گروه ها کرده است، گروه هایی که جدایی آنها از طبقات پایین و بالا مستلزم اطلاعات دقیق تر درآمدها و کسب آمار شفاف تر است که می تواند مبنای تصمیم گیری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا