بانک و بیمه

خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند| لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو

امید محمدی; بازار گروه خودرو: صنعت خودرو ماه هاست که با گرداب کمبود نقدینگی، عدم تعادل انرژی و تلاطم ارز دست و پنجه نرم می کند. تولید کند شد و سازندگان قطعات خود را در آستانه بقا یافتند. در حالی که برخی تولیدکنندگان در پرداخت بدهی ها و چک های دریافتی خود با تاخیر مواجه هستند، بازار نیز با افزایش قیمت و کاهش عرضه مواجه است. وضعیتی که نشان می دهد این صنعت مادر نه تنها از رکود عبور نکرده، بلکه در آستانه یک بحران مالی جدید است.

در پشت صحنه خودروسازان مدعی هستند که پول نقد در گردش ندارند و شبکه بانکی نیز محتاطانه عمل می کند. تامین ارز برای واردات قطعات نیمه تمام سخت شده و روند تخصیص منابع توسط بانک مرکزی به کندی پیش می رود. از سوی دیگر سیاست های متغیر قیمت گذاری و تصمیم گیری های متعدد در وزارت حراست تصویر روشنی از آینده تولید ارائه نمی دهد.

علاوه بر این، سازندگان قطعات با کمبود مواد خام، محدودیت های انرژی در زمستان و بی ثباتی بازار ارز مواجه هستند. برخی از آنها هشدار می دهند که در صورت ادامه روند فعلی، بخشی از زنجیره تامین در ماه های آینده از تولید خارج می شود. حتی فعالان بازار معتقدند تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون دستگاه نمی رسد و واردات نیز به دلیل مشکلات ارزی عملا متوقف شده است. بنابراین گزارش، در راستای بررسی وضعیت تولید و واردات خودرو و همچنین پرداخت تسهیلات بانکی به زنجیره تامین دو خودروساز بزرگ، گفت وگویی با سید جواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی داشتیم؛

بانک مرکزی باید وارد شود و بانک ها کار کنند تا خودروسازان بدهی خود را پرداخت کنند و سرمایه در گردش در قالب تسهیلات داشته باشند تا این صنعت قدمی به جلو بردارد.

* وضعیت پرداخت کمک های مالی به زنجیره تامین دو خودروساز بزرگ چگونه است؟ برخی از فعالان صنعت خودرو می گویند بانک مرکزی هنوز با پرداخت این تسهیلات موافقت نکرده است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

به دلیل کمبود نقدینگی کافی، خودروسازان با چالش های بزرگی مواجه شدند. حتی تعدادی چک از خودروسازان رسیده است. امروز اگر بخواهیم شرایط در خودروسازی به حالت عادی و قابل قبول برسد و بدهی ها پرداخت شود، این صنعت به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی نیاز دارد. این شماره باید از طریق بانک مرکزی و با همکاری بانک های عملیاتی ارائه شود. بانک مرکزی باید وارد شود و بانک ها کار کنند تا خودروسازان بدهی خود را پرداخت کنند و سرمایه در گردش در قالب تسهیلات داشته باشند تا این صنعت قدمی به جلو بردارد.

* بسیاری از فعالان بازار صنعتی و خودرویی از مشکلات ارزی گلایه دارند. به نظر می رسد در این زمینه نیز مشکلات جدی وجود دارد. چه زمانی این چالش حل می شود؟

واقعیت این است که شرایط پولی کشور مناسب نیست که خودروسازان، قطعه سازان و واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. تا وضعیت ارز حل نشود نمی توان انتظار داشت که این چالش ها حل شود.

* با گذشت هشت ماه از سال جاری هیچ خودروی جدیدی با تیراژ کافی وارد کشور نشده است. تکلیف واردات چه زمانی مشخص می شود؟

همانطور که قبلا ذکر کردم، همه چیز به وضعیت ارز بستگی دارد. تا زمانی که مشکل ارز حل نشود، اساسا واردات خودرو با مشکل مواجه است. در شرایط فعلی امکان واردات به اندازه نیاز بازار وجود ندارد. اگر ارز کافی نباشد، این مشکل قابل حل نیست.

اگر دولت با تعیین مبدا ارز اجازه واردات خودرو را بدهد، بسیاری از این مشکلات حل می شود.

* قیمت گذاری خودرو همچنان چالش بزرگ خودروسازان در کشور است. این موضوع برای بهبود نقدینگی در این صنعت چه جهتی را باید طی کند؟

مانند سایر موضوعات، قیمت گذاری به ارز بستگی دارد. البته اگر نقدینگی کافی نداشته باشیم در تامین و واردات قطعات یدکی با مشکل مواجه می شویم و این روی قیمت تاثیر می گذارد. امروز بازار خودرو به حدود ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه نیاز دارد، اما تولید داخلی امسال حدود ۱ میلیون دستگاه خواهد بود. این عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث شکل گیری بازار جدید و نوسان قیمت ها شده است. اگر دولت با تعیین مبدأ ارز اجازه واردات خودرو را بدهد، بسیاری از این مشکلات حل می شود. افراد زیادی هستند که در خارج از کشور یا حتی داخل ارز دارند و می توانند بدون اشتعال در بازار خودرو وارد کنند. بخشی از نیازهای بازار را می توان از این طریق تامین کرد.

* برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند وزیر صامت کمترین توجه را به صنعت خودرو دارد. نظر شما چیست؟

البته وقتی ارز وجود ندارد اولویت کشور تامین کالاهای اساسی است. بنابراین خودرو به لیست اولویت بعدی منتقل می شود. از منظر اقتصاد کلان، این تصمیم قابل درک است، اما در عین حال باید تلاش کرد تا از صنعت خودرو غافل نشد.

*وزارت امنیت در خصوص عدم تعادل انرژی و توقف سفارش واردات از ابتدای سال چه رویکردی را باید اتخاذ کند؟

معتقدم اگر دولت اجازه واردات خودرو را با تعیین مبدأ ارز بدهد، بسیاری از مشکلات کاهش می یابد. در غیر این صورت نه تولید به مرز یک میلیون دستگاه می رسد و نه واردات گرهی در کار بازار باز می کند.

* قطعه سازان از بی توجهی و نگرانی وزارت صمت نسبت به تامین انرژی در زمستان گلایه دارند. چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

هفته گذشته با وزیر نفت جلسه ای داشتیم و موضوع تامین انرژی واحدهای صنعتی و تولیدی را بررسی کردیم. وزیر نفت قول داد که در تامین انرژی این صنعت حداکثر توجه را داشته باشد تا کمترین آسیب به واحدهای تولیدی وارد شود.

* با توجه به تحریم ها و فشارهای بین المللی چه اقداماتی برای ارتقای کیفیت خودروها باید انجام شود؟

در چنین شرایطی نیازمند حمایت موقت خودروسازان و قطعه سازان هستیم. همانطور که قبلاً اشاره کردم؛ پرداخت تسهیلات بانکی و اصلاح سیاست تعرفه واردات می تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت و پایداری تولید داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا