اخبار اقتصاد ایران

خوداظهاری مالکان چند خودرو برای تعیین خودرو مشمول سهمیه بنزین!

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عنوان کرد:

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در تشریح تصمیم دولت درباره بنزین گفت: شورای اطلاع رسانی دولت زمان دقیق سه برابر شدن قیمت بنزین را اعلام می کند.

افق میهن، ویس کرمی محترم شامگاه سه شنبه در گفت و گوی تلویزیونی با موضوع «بررسی مصوبه هیأت دولت درباره اصلاح قیمت سوخت» اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد سوخت گیری بنزین در کشور با کارت اضطراری جایگاه های سوخت انجام می شود که معادل حدود ۵۳ میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: هدف اصلی مصوبه هیات وزیران استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی شهروندان است.

با تاکید بر اینکه حداقل استفاده از کارت اورژانس جایگاه باید حداقل مصرف باشد، گفت: براساس این مصوبه قیمت بنزین با استفاده از کارت اورژانس جایگاه ۲ هزار تومان افزایش می یابد و زمان دقیق اجرای این طرح اطلاع رسانی می شود. اقدامی که با هدف تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی اجرا می شود.

خوداظهاری چند مالک خودرو جهت تعیین خودرو مشمول سهمیه

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه در صورت استفاده از کارت سوخت شخصی تا ۸۰ درصد افراد نیاز به کارت سوخت اضطراری ندارند، اظهار داشت: با این اقدام استفاده از کارت های اضطراری به ۲۰ درصد کاهش می یابد.

ویسکرمی از راه اندازی سامانه افرادی که دارای چند خودرو هستند خبر داد و گفت: بر اساس این سامانه قرار است افرادی که دارای چند خودرو هستند با تکمیل فرم خوداظهاری خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند که بنزین سهمیه ای دریافت کند و مابقی خودروهای مالک مشمول دریافت بنزین سهمیه ای نخواهند شد.

وی با بیان اینکه سه میلیون نفر در کشور ۷ میلیون خودرو دارند، اظهار داشت: اطلاعات مالکیت آنها باید از فرجا باشد.

ویسکرمی با تاکید بر اینکه هیچ خودرویی بدون کارت هوشمند سوخت باقی نمی ماند، گفت: دولت با ۱۸۰ هزار خودرو پلاک دولتی اجرای این سیاست را آغاز کرده است که سهمیه ۳ هزار تومانی خودروهای دولتی صفر می شود و باید با کارتی که به آنها واگذار می شود، سوخت را با نرخ ۵ هزار تومان عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه در این مصوبه بر تشویق و توسعه صنعت CNG تاکید شده است، گفت: با شروع ثبت نام برای تبدیل خودروهای شخصی تک سوخت به دوگانه سوز، حدود ۱۹ هزار ثبت نام جدید داشته ایم که ۸۰ درصد آن خودروهای شخصی بوده است. ظرفیت بسیار خوبی در زمینه CNG وجود دارد به طوری که می توانیم روزانه حداقل ۳۵ میلیون لیتر CNG عرضه کنیم اما متاسفانه روزانه تنها ۱۶ میلیون لیتر CNG مصرف می شود.

سهمیه اول و دوم خودروهای جدید حذف می شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه سهمیه اول و دوم بنزین به خودروهای نو، دولتی، آزاد و ویژه اقتصادی و وارداتی خارجی تعلق نمی گیرد، افزود: برخی تصور می کنند که اگر تنها سهمیه اول و دوم این خودروها حذف شود، کارت سوخت به این خودروها تعلق نمی گیرد. این خودروها با حجم کل دو سهمیه (۱۶۰ لیتر) ماهیانه با قیمت ۵ هزار تومان سهمیه دریافت می کنند.

ویسکرمی با اعلام اینکه در چند روز اخیر تقاضا برای کارت های شخصی از ۱۲ هزار به ۱۳ هزار به ۱۷ تا ۲۰ هزار رسیده است، تاکید کرد: مردم استفاده از کارت های شخصی را آغاز کرده اند که هدف این مصوبه است.

وی با اشاره به برگزاری ده ها جلسه در کمیسیون اقتصاد دولت در خصوص انتقال سهمیه سوخت از کارت هوشمند به کارت بانکی مالکان خودرو، گفت: در آیین نامه مقرر شده است که پس از گذشت دو ماه از اجرای آن، آیین نامه اجرایی آن تدوین و به تصویب هیأت وزیران می رسد که متولی تدوین آیین نامه های وزارتخانه هایی است که هنوز وزارتخانه های دارایی و وزارتخانه های اجرایی که هنوز وزارتخانه های دارایی و اقتصاد به وزارتخانه های اجرایی ابلاغ نشده اند، تدوین و تصویب و ابلاغ می شود. و بدون آن قابل اجرا نیست.

مالیات اینترنت نگران افزایش قیمت نیست

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه به بحث سهمیه‌بندی تاکسی‌های اینترنتی پرداخت و گفت: براساس مصوبه دولت، این خودروها بسته به نوع فعالیت دارای سهمیه مشخصی هستند و وزارت کشور با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه موظف است سامانه سه ماهه اعتباری را برای شناسایی و سهمیه‌بندی ایجاد کند.

ویسکرمی با بیان اینکه این سهمیه اعتباری به معنای جبران مابه التفاوت نرخ پارکینگ رایگان (۵ هزار تومان) با نرخ دوم (۳ هزار تومان) است، تصریح کرد: به این ترتیب به ازای هر لیتر مصرف تاکسی های اینترنتی، ۲ هزار تومان اعتبار به کارت بانکی آنها شارژ می شود و این اعتبار فقط برای سوخت گیری در جایگاه ها قابل استفاده است. بنابراین تاکسی های اینترنتی با توجه به تغییر نرخ ها نگرانی بابت افزایش قیمت ندارند، زیرا مابه التفاوت به صورت اعتباری جبران می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا