اخبار اقتصاد ایران

قدرتنمایی یا چراغ سبز؟ | خبرگزاری افق میهن

افق میهن – رضا بردستانی: طی ۳۰ ماه گذشته که سکان اجرایی کشور به کابینه سیزدهم سپرده شد، همه قیمت ها رشد نجومی داشته اما سوخت! اکنون پس از گذشت ۳۰ ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از کاهش سهمیه سوخت می گوید: دولت بدون مجوز مجلس نمی تواند قیمت سوخت را افزایش دهد. […]

افق میهن – رضا بردستانی: طی ۳۰ ماه گذشته که سکان اجرایی کشور به کابینه سیزدهم سپرده شد، همه قیمت ها رشد نجومی داشته اما سوخت!
اکنون پس از گذشت ۳۰ ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از کاهش سهمیه سوخت می گوید: دولت بدون مجوز مجلس نمی تواند قیمت سوخت را افزایش دهد. این نظر به دو صورت قابل تفسیر است. یکی اینکه مجلس می خواهد تا پایان مجلس یازدهم اجازه افزایش قیمت سوخت را به دولت ندهد و دوم این که مجلس از قبل برای تابستان به دولت چراغ سبز نشان داده تا اگر قصد داشته باشد. برای افزایش قیمت سوخت، سازوکارها آن را آماده می کنند اما این «توانمندسازی» یا «چراغ سبز» سؤالات زیادی را برای مخاطب ایجاد می کند.

گرانی مجوز نمی خواهد سهمیه مجوز را کاهش دهد؟

کاهش سهمیه یا دور زدن افزایش مستقیم قیمت سوخت
سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: دولت نه در برنامه هفتم و نه در بودجه ۱۴۰۳ بدون مجوز مجلس نمی تواند قیمت سوخت را افزایش دهد.
این شاه بیت گفته یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس است، اما نه همه اظهارات سید کریم حسینی!
سید کریم حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش سهمیه بنزین رایگان خودروها و محدودیت مدت نگهداری آن که باعث نگرانی در مورد برنامه های بعدی بنزین دولت شده است، گفت: یادتان باشد علیرغم اینکه مجلس در زمان اجرای این طرح در حال بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بود که این موضوع یکی از اعتراضات مکرر و تذکرات متعدد نمایندگان مجلس در صحن علنی بود که به دولت اعلام کردند. دولت باید سهمیه بنزین آزاد را در این ایام که به پایان سال و در آستانه انتخابات و سفرهای نوروزی می رسد کاهش یا محدود کند؛ واقعاً بی تدبیری است و منطق ندارد که طبیعتاً نارضایتی را به دنبال دارد. مردم اهواز در مجلس اظهار داشتند: اگر قرار باشد مصرف بنزین را مدیریت کنیم تا مصرف کمتر شود و واردات پرهیز شود، قطعا اولویت های دیگری داشتیم که ابتدا باید به آن ها می پرداختیم. از جمله اجرای قانون واردات خودروهای فرسوده و یا واردات خودروهای نو که مصوب شده و اقدام در زمینه واردات که از یک سو به ارتقای خودروها کمک می کند و از سوی دیگر. کاهش مصرف سوخت و در نتیجه آن خودروهای فرسوده. بازنشسته هستند. وی تاکید کرد: مشکل جدی ما چه در مصرف سوخت و چه از نظر آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی همین خودروهای فرسوده است که طبق اعلام رسمی مسئولان بیش از ۵۰ درصد خودروهای کشور را شامل می شود و مصرف سوخت. ، آلودگی هوا نیز نقش و تاثیر بسزایی دارد.
حسینی در خصوص اقدامات نظارتی مجلس در خصوص بحث سوخت گفت: مجلس موظف شد پس از رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در خصوص برنامه هفتم توسعه و دو لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ رسیدگی و تا آخرین روز فعالیت آن را تکمیل کند. طرح‌های مهم شفاف‌سازی نیروهای سه‌جانبه و سازمان‌دهی کارکنان دولت در دستور کار قرار دارد. مطمئناً نمایندگان در اولین فرصت پس از پایان بررسی بودجه گزارشی در این خصوص خواهند خواست تا دولتمردان نسبت به این موضوع پاسخگوی نمایندگان مردم باشند.
نماینده مردم اهواز در پاسخ به این سوال که «به نظر می رسد دولت با مدیریت مصرف بنزین به دنبال افزایش قیمت بنزین است»، گفت: یکی از مسائل جدی که در هر دو بررسی بودجه داشتیم. و بررسی برنامه هفتم عدم افزایش قیمت بنزین است. قیمت سوخت. البته من هم شنیده ام که در این زمینه بحث هایی مطرح می شود چون قیمت بنزین پایین است و حتی از قیمت آب شرب هم ارزان تر است، اما اینطور نیست و قطعا راه های دیگری برای کاهش مصرف سوخت وجود دارد.

اعتراضات مکرر و تذکرات متعدد نمایندگان مجلس در صحن علنی کاهش سهمیه را لغو نکرد!
این نماینده مجلس که بسیار متین است می گوید: دولت چه در برنامه هفتم و چه در بودجه ۱۴۰۳ نمی تواند بدون مجوز مجلس قیمت سوخت را افزایش دهد. وی در مواجهه با اقدام دولت در «کاهش سهمیه رایگان بنزین خودروها و محدود کردن مدت نگهداری آن» به اعتراضات و تذکرات مکرر نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس اشاره می کند، اما خود این نماینده به خوبی می داند. خوب که آن اعتراضات و تذکرات منجر به لغو کاهش سهمیه و محدودیت مدت طولانی ذخیره نشد و این یعنی؛ حتی در صورت افزایش قیمت سوخت توسط دولت، مجلس در شدیدترین وضعیت ممکن و در صحن علنی مجلس اعتراض خواهد کرد.
هشدار می دهد!
نکته دیگر اینکه حسینی به اولویت های دیگری هم اشاره می کند که اگر اجرا می شد نیازی به کاهش سهمیه سوخت و محدود کردن مدت نگهداری بنزین نبود و آن اجرای قانون واردات خودروهای فرسوده است. یا واردات خودروهای جدید که اگرچه تایید شده اما همچنان پابرجاست. نشده است واردات را اجرا و اقدام کنیم که از یک سو به ارتقای خودروها و از سوی دیگر کاهش مصرف سوخت کمک می کند. حال سوال اینجاست؛ آیا بهتر نیست مجلس به جای شاخ و شانه کشیدن بیهوده برای دولت، پای مصوبه خود بایستد؟
منهای موضوع کاهش سهمیه سوخت و ایجاد محدودیت در ذخیره سازی بنزین که راهی برای دور زدن افزایش مستقیم قیمت سوخت است و مجلس نیز نتوانست دولت را از تصمیم خود یعنی عدم اجرای مصوبه مجلس در مورد آن منصرف کند. واردات خودروهای فرسوده و نو علاوه بر گرانی آن را دوبرابر می کند که این نماینده مجلس توضیح داد (مطمئنا مشکل جدی ما هم از نظر مصرف سوخت و هم از نظر آلودگی هوا و هم مسائل زیست محیطی همین خودروهای فرسوده است. طبق اعلام رسمی مسئولان بیش از ۵۰ درصد خودروهای کشور هستند و هم مصرف سوخت و هم آلودگی هوا نقش و تاثیر بسزایی دارد. اینکه معضل آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی روز به روز بدتر می شود، این پیام به دولت می دهد که؛ افزایش قیمت سوخت مانند هزاران کالا و خدماتی که گران شد و صدایی از مجلس شنیده نشد، در مسیر همواری قرار گرفته است، حتی اگر مجوز مجلس هم نیاز باشد، مجلس. از حق قانونی خود فراتر خواهد رفت!

آیا دولت فقط برای گران شدن سوخت نیاز به مجوز از مجلس دارد؟
نمی دانیم اگر سید کریم حسینی، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، مصاحبه خود با «ایلنا» را مرور کند، متوجه تناقضات آن می شود یا خیر، اما در این گفت وگوی کوتاه چند سؤال اساسی مطرح می شود:
پاسخ: آیا دولت برای افزایش قیمت سوخت فقط به مجوز مجلس نیاز دارد؟
ب: در ۳۰ ماه گذشته با توجه به اینکه همه کالاها و خدمات به جز سوخت رشد نجومی داشته اند، مجلس عملاً به گرانی ها واکنشی جز سکوت نشان نداده است، آیا احساس نمی کنید مانور قیمت سوخت نوعی است. از خودنمایی و یک شیرین کاری تبلیغاتی؟
ج: در شایعه عمومی دو روایت (طنز و جدی) وجود دارد: یکی اینکه دولت بنزین را گران کرده بود تا بقیه قیمت ها به دلیل گرانی سوخت گران شود که قطعاً بیشتر می شد. مقرون به صرفه است، و دوم این است که آن را گران تر نکنید. سوخت نسبت به سایر گرانی ها شوخی تلخ دولت با مردم است. با این توضیح این سوال مطرح می شود که آیا دولت سوخت را به عنوان اهرمی برای اعمال قیمت های دیگر گران نکرده است؟ به نظر ما پاسخ مثبت است اما نمی دانیم نقش مجلس در این شرایط چیست؟!
د: گرانی خودرو و مسکن و برخی اقلام قابل درک است، اما گرانی های ایجاد شده در اقلام و کالاهای اساسی، دارو، لبنیات و پروتئین از جمله مواردی نبود که مجلس خط و نشان کشید: «دولت نمی تواند، مثلا بدون مجوز مجلس نان و شیر بخرید و لبنیات و گوشت و دارو و … را گران کنید آیا مقرون به صرفه نبود یا بازخورد تبلیغاتی نداشت؟

توانمندسازی یا چراغ سبز؟
این کلیشه را شنیده ایم که می گوید: «مجلس تا آخرین روز کاری در انجام وظایف خود ایستادگی می کند» اما مجلس یازدهم به محض اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم عملا به پایان می رسد یا باید آن را ختم تلقی کرد. . حال و در این شرایط پرداختن به موضوع گرانی سوخت با این جمله تاکیدی که: «دولت بدون مجوز مجلس نمی تواند بنزین را افزایش دهد»، قدرت نمایی است یا چراغ سبز؟
اگر ممکن است در زمان گرانی های دیگر (کالاهای اساسی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، دارو، خدمات و …) کجا بودید؟ و اگر چراغ سبز است باید گفت که دولت اساساً نیازی به گرانی یا به عبارت دقیق تر چراغ سبز مجلس ندارد.
تا الان نیازی نبوده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا