اخبار اقتصاد ایران

انتقاد آل‌اسحاق از بنزین 5 هزار تومانی؛ نرخ سوم بنزین باید حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان باشد

مصرف خودروهای ما ۱۰ لیتر است. این نیروی درون نیرو است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق می گوید: باید با اختصاص سهمیه ۲۰۰ لیتری بنزین یارانه ای نیاز مردم عادی را تامین کنیم و کسانی که مازاد مصرف و قاچاق دارند بنزین را به قیمت واقعی بخرند. در این صورت دیگر نیازی به چاپ پول برای واردات بنزین از سوی دولت نیست. وقتی دولت پول چاپ نمی کند، نرخ تورم پایین می آید.

افق میهن، در حالی که دولت تصمیم دارد نرخ سوم بنزین را که ۵ هزار تومان اعلام شده بود در نیمه دوم آذرماه اجرایی کند، بسیاری از فعالان اقتصادی، تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی معتقدند این نرخ اثر بازدارنده ای بر اقتصاد ایران ندارد. به گفته آنها افزایش ۲۰۰۰ تومانی نرخ سوم بنزین نه می تواند بر مصرف سوخت تاثیر بگذارد و نه از کسری بودجه بکاهد.
در این بین برخی کارشناسان می گویند قیمت بنزین آنقدر افزایش نیافته است که عده ای به دنبال ایجاد هرج و مرج در کشور هستند.

اما بر اساس طرح جدید بنزین، نرخ های فعلی سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و خودروهای شخصی ۳۰۰۰ تومان آزاد همچنان پابرجاست اما استفاده از این سهمیه ها تنها از طریق کارت سوخت شخصی امکان پذیر خواهد بود. محدودیت سهمیه ماهانه همچنان شامل ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای و ۱۰۰ لیتر بنزین آزاد است. نرخ سوم که در حال حاضر ۵ هزار تومان اعلام شده ثابت نیست و وزارت نفت موظف است آن را به صورت فصلی بر اساس میانگین قیمت خرید بنزین از پالایشگاه ها تعیین کند.
پول واردات بنزین از کجا باید تامین شود؟

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در این زمینه در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: دولت بین دو موضوع بنزین و سایر محصولات این چنینی گیر کرده است. یک بحث این است که در واقعیت بنزین با قیمت های جهانی و قیمت همسایه ها همخوانی ندارد و در عین حال با امکانات فعلی کشور و این نوع مصرفی که در داخل داریم هزینه های هنگفتی را به ملت تحمیل می کند.

وی می افزاید: اگر قرار باشد واردکننده بنزین باشیم و بنزین را با قیمت های بین المللی وارد کنیم، تامین ریالی آن با مشکل مواجه می شود. این در بحث مالی وزن بسیار بالا و سنگینی دارد. تصور کنید اگر حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف کنیم و استانداردهای جهانی را دو برابر کنیم، چه آسیبی به اقتصاد کشور وارد می شود!؟ این در حالی است که ۶ میلیون لیتر بنزین وارد می شود. ببینید چه بار سنگینی بر دوش مردم گذاشته می شود.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این پول باید از کجا بیاید، تصریح می کند: دولت یا باید اسکناس چاپ کند یا به کسری بودجه بیفزاید که همه آن تورم است و دود آن به چشم مردم به ویژه اقشار متوسط ​​می رود.

خودروهای داخلی ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کنند; این قابل قبول نیست

اسحاق با اشاره به تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا در کشور می گوید: مشکل دیگر نوع خودروهای تولید داخل است که به جای ۴ یا ۵ لیتر، ۱۰ لیتر سوخت مصرف می کنند. یعنی دوبله.

وی می افزاید: از سوی دیگر اقشار متوسط ​​و پایین مانند خودروهای داخلی هستند پراید و اگر قیمت بنزین یکبار گران شود بر کالاهای مصرفی آنها اثر روانی می گذارد و باید انتظار تورم بیشتر را داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه دولت بین این دو تناقض گیر کرده است، تصریح می کند: بر اساس طرح جامع باید از تولید خودرو شروع کنیم؛ در حالی که این دو تناقض در حال توسعه هستند. زیرا مصرف ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست.

اسحاق تاکید می کند: خودروسازان از ابتدا به اقتصاد کشور ضربه زدند و الان هم به آن ضربه می زنند و طوری آن را نادیده می گیرند که انگار به فکر هیچکس نیست. هم در قیمت محصولات و هم در کیفیت و بدهی هایی که به سیستم بانکی دارند. یعنی واقعاً صنعت خودرو شرایطی را ایجاد کرده که در همه زمینه ها کشور را تحت فشار قرار داده است.

وی خاطرنشان می کند: باید در رابطه با خودروسازی فکر اساسی، جدی و انقلابی کرد چرا که ریشه همه مشکلات خودروسازان هستند. باید تعارف را کنار بگذاریم و رویکرد جدی داشته باشیم و راه حل جدی داشته باشیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران بیان می کند: در کل دنیا مصرف بنزین خودروها ۴ و ۵ لیتر است اما خودروهای ما ۱۰ لیتر مصرف می کنند. خب این یک نیروی درون یک نیرو است و بعد با تمام شجاعت ماشینی که به اندازه جنگ می کشد، قیمتی چند برابر دنیا دارد.

اسحاق تاکید می کند: اگر مشکل خودروسازی حل نشود در وضعیت موجود می مانیم.

نرخ سوم ۵ هزار تومانی بازدارنده نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به قیمت ۵ هزار تومانی بنزین، گفت: با توجه به اینکه اکنون بنزین به سه نرخ افزایش یافته است، باید گفت که نرخ سوم ۵ هزار تومانی واقعاً بازدارنده نیست. اگر هدف این است که بنزین ۵ هزار تومانی شود تا مردم کمتر مصرف کنند، اصلا تاثیری ندارد. بنابراین این طرح از نظر کاهش مصرف موثر نیست.

اسحاق می افزاید: از نظر درآمدی اگر بخواهیم هزینه ها را کاهش دهیم باید گفت که در مقایسه با ۶ میلیون لیتر واردات بنزین و قیمت تمام شده آن تاثیری ندارد. یک فکر اساسی باید انجام شود.

وی با اشاره به راهکاری برای جبران کسری بودجه و کاهش مصرف سوخت می گوید: راهی که به ذهنم می رسد که البته خام است و باید روی آن کار کرد، اضافه شدن به سهمیه ۶۰ و ۱۰۰ لیتری است. به عنوان مثال بنزین ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی ۷۰ لیتری و ۱۰ لیتری به سهمیه ۱۰۰ لیتری بنزین ۳۰۰۰ تومانی اضافه می شود. در مجموع بنزین یارانه ای باید حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر باشد. به نظر من بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر جابجایی اقشار متوسط ​​و پایین را جبران می کند و به عوام فشار نمی آورد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران ادامه می دهد: از سوی دیگر به جای نرخ سوم ۵ هزار تومانی بنزین، می خواهیم قیمت بنزین سوپر را به ۶۵ هزار تومان برسانیم، قیمت بازدارنده در نظر بگیریم و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان کنیم. البته این به شرطی است که سهمیه بنزین یارانه ای بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر باشد.

اسحاق تاکید می کند: در این صورت این نرخ سوم هم بازدارنده است و هم نیاز ارزی و ریالی دولت را تامین می کند.

وی خاطرنشان می کند: به نظر من اگر این طرح اجرا شود حدود ۲۰۰ درصد کسری بودجه را کاهش می دهد، این به مردم کمک می کند، یعنی کسری بودجه کاهش می یابد و حتی نرخ تورم را حداقل ۱۰، ۱۵ درصد کاهش می دهد. ضمن اینکه جلوی قاچاق گرفته می شود و مشکل سوء استفاده ها حل می شود.
کسری بودجه از جیب مردم می آید

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق می گوید: مهم این است که مشکل کسری بودجه حل شود. الان عوام نمی دانند که این وضعیت کسری بودجه مستقیم از جیب مردم می رود.

اسحاق می افزاید: قیمت بنزین به مردم فشار نمی آورد، اما کسری بودجه فشار می آورد. چگونه می توان کسری بودجه را جبران کرد؟ ما باید قیمت ها را واقعی کنیم. باید با تخصیص ۲۰۰ لیتر بنزین نیاز مردم را تامین کنیم و کسانی که مازاد مصرف و قاچاق دارند بنزین را به قیمت واقعی بخرند. در این صورت دیگر نیازی به چاپ پول برای واردات بنزین از سوی دولت نیست. وقتی دولت پول چاپ نمی کند، نرخ تورم پایین می آید.

وی تاکید می کند: بنزین ۵ هزار تومانی نه درآمدزایی دارد و نه مصرف را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا