نقش سیاستگذاران، مدیران و رسانهها در عبور صنعت خودرو از بحران :: افق میهن

صنعت خودروی ایران سال هاست که با مشکلات ساختاری، محدودیت های تکنولوژیکی و بی ثباتی سیاسی دست و پنجه نرم می کند. در گفتگو با مهرداد آلان کارشناس صنعت خودرو، سه بعد تاثیرگذار در این حوزه – سیاستگذاران کلان، مدیران ارشد صنعت خودرو و رسانه های مستقل – بررسی و راهکارهای عملیاتی برای تقویت تولید و رقابت پذیری ارائه شد.
مهرداد آلان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی افق میهن، با تاکید بر نقش سیاست های کلان کشور در پیشرفت صنعت خودرو اظهار کرد: نقش سیاست گذاران کلان کشور در صنعت خودرو بیش از هر چیز دیگری مهم است و قبل از هر اقدام عملی باید ثبات و پیش بینی پذیری در صنعت خودرو ایجاد شود.
وی افزود: تولیدکننده زمانی می تواند برنامه ریزی و سرمایه گذاری بلندمدت داشته باشد که مقررات و تصمیمات دولت هماهنگ و پایدار باشد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودرو مانند یک باشگاه دار حرفه ای است. باشگاهی که محدود باشد نمی تواند بازیکن، تکنولوژی، سرمایه و مربی خارجی جذب کند و حتی بهترین مدیران هم نمی توانند در سطح جهانی رقابت کنند.
وی با اشاره به نمونه های جهانی گفت: کشورهای بزرگ سیاست های پایدار و هوشمندانه ای برای مقابله با رقابت ناعادلانه دارند. آمریکا برای خودروهای چینی تعرفه ۱۰۰ درصدی وضع کرده است، اروپا پرونده ضد دامپینگ باز کرده است، هند و کره جنوبی همزمان از صنعت خود حمایت کرده و فناوری وارد کرده اند، اما درهای کشور را نبسته اند.
آلان اصلاح نظام تامین مالی را نیز ضروری دانست و گفت: صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند سرمایه در گردش بالایی است اما معیار فعلی برای پرداخت وام در ایران واریز پول به حساب است در حالی که در دنیا تسهیلات بر اساس گردش مالی و ظرفیت تولید ارائه می شود.
تسهیل واردات ماشین آلات و فناوری نیز یکی دیگر از نکات کلیدی بود: هیچ خودروسازی بدون دسترسی رایگان به فناوری، ماشین آلات به روز و قطعات حیاتی نمی تواند رشد کند. محدودیت های واردات باعث کاهش بهره وری، کاهش کیفیت و افزایش هزینه های نهایی می شود.
مدیران ارشد؛ مدیران عملکرد و نوآوری
مهرداد آلان درباره نقش مدیران ارشد صنعت خودرو گفت: اگر سیاست گذاران زمین بازی را تعیین می کنند، این مدیران هستند که تعیین می کنند در این عرصه چگونه بازی کنند.
وی ادامه داد: یک مدیر ارشد صنعت خودرو امروز باید ترکیبی از صنعتی، مالی، فناوری، زنجیره تامین و دیپلمات صنعتی باشد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مدیران باید بر مدیریت حرفه ای زنجیره تامین، شفاف سازی ساختار قیمت قطعات، مسئولیت مشترک کیفیت، نوسازی فناوری و خطوط تولید، توسعه صادرات و نگاه جهانی و چابک سازی سازمان تمرکز کنند.
آلن به یک مثال جهانی اشاره کرد: در ژاپن، مدل کیریتسو تویوتا، خودروساز را شریک ساخت، نه پیمانکار، و کیفیت محصول جهانی شد. در کره جنوبی، هیوندای با یک برنامه ده ساله تمدید خط، از تولیدکننده منطقه ای به رتبه پنجم در جهان رسید.
وی توسعه سرمایه انسانی، ارتباط موثر با دانشگاه ها و مراکز علمی و دیپلماسی صنعتی را از دیگر وظایف کلیدی مدیران برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیران حرفه ای باید نقشه راه صنعتی را در اختیار دولت قرار دهند و صرفاً مجری نباشند.
رسانه ها؛ رکن سوم صنعت خودرو
آلن با اشاره به نقش رسانه ها گفت: در شرایطی که بخش خصوصی قوی و خودروساز مستقل واقعی نداریم، رسانه های آزاد و مستقل تنها ابزار واقعی نظارت و مطالبه گری هستند.
وی افزود: رسانه ها می توانند خلاء خودروساز خصوصی را پر کنند و صدای زنجیره تامین، کارگران، مصرف کنندگان و حتی خود صنعت در برابر تصمیمات غلط سیاست گذاری باشند.
کارشناس خودروی کشور در ادامه گفت: رسانه ها می توانند با انتقاد از تصمیمات اشتباه، فشار تولید تخصصی ایجاد کنند و شفافیت در قراردادها، واردات و صادرات فناوری را ترویج کنند.
آلن با اشاره به تجربه کشورهای صنعتی خاطرنشان کرد: در آمریکا و اروپا رسانه ها عامل اصلی ایجاد فشار برای تعرفه های هوشمند و گزارش های ضد دامپینگ هستند. در ایران در غیاب خودروساز مستقل، نقش رسانه ها بیش از پیش مهم است.
وی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید مردم را با واقعیت صنعت آشنا کنند، آموزش دهند و مطالبه گری کنند، تاکید کرد: چرا استراتژی ملی نداریم؟ چرا واردات ماشین آلات محدود است؟ چرا قیمت گذاری دستوری ادامه دارد؟ چرا قرارداد قطعه سازان ناپایدار است؟ چرا خطوط تولید تجدید نمی شود و کارگران در آستانه فقر هستند؟ پاسخ به این سوالات وظیفه رسانه های مستقل است.
آلن در پایان خاطرنشان کرد: صنعت خودرو برای دستیابی به رقابت جهانی و ارتقای کیفیت داخلی نیازمند تعامل هماهنگ سیاست گذاران، مدیران ارشد و رسانه های مستقل است. اگر زمین بازی به درستی طراحی شود، مدیران حرفه ای به وظایف خود عمل کنند و رسانه ها شفافیت و تقاضا ایجاد کنند، صنعت خودروی ایران می تواند مسیر رشد پایدار و جهانی را طی کند.










