اخبار اقتصاد ایران

همراه اول برترین روابط عمومی در «ارتباطات رسانه‌ای» و «کاربرد هوش مصنوعی» :: افق میهن

همراه اول در بیست و یکمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی خوش درخشید و با رای هیئت داوران دو عنوان برتر روابط عمومی در «ارتباطات رسانه ای» و «کاربرد هوش مصنوعی» را دریافت کرد.

به گزارش افق میهن، توسعه برند و رویدادهای بین المللی همراه اول، بیست و یکمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی با حضور محمد گلزاری دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و جمعی از مدیران، کارشناسان و اساتید روابط عمومی داخلی و با حضور آنلاین کارشناسان بین المللی، سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

مسعود بیشیکیان رئیس جمهور کشورمان به مناسبت برگزاری این مراسم پیامی ویژه ارسال کرد که توسط دبیر این نشست قرائت شد.

در بخشی از متن این پیام آمده است: «روابط عمومی امروز در نقشی فراتر از دانش و حرفه صرف، با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی در خط مقدم اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی فعالیت می کنند». این حرفه ذاتا در خدمت مردم است. گفت و گو، ایجاد وفاق و همدلی در جامعه یکی از اصلی ترین وظایف ویژه حرفه روابط عمومی است. نیاز امروز کشور ما همین وفاق اجتماعی است که می تواند به حل مشکلات و افزایش رضایت مردم کمک کند.

در ادامه بیان شد: کار روابط عمومی تنها به زمان صلح محدود نمی شود، این حرفه در مواقع بحران در دفاع از مواضع کشور و تقویت تاب آوری جامعه نقش آفرینی می کند و در جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم که روابط عمومی ها در کنار نیروی انتظامی و امدادی خدمات قابل توجهی به مردم ارائه کردند؛ از ایفای حداکثر نقش در شرایط بحرانی تا شرایط بحرانی. ضرورت غافلگیر نشدن در بحران و با تقویت توان پیشگیری می توان بیشترین نقش را ایفا کرد.

در ادامه مراسم، هوشمن سفیدی به محورهای اصلی این رویداد از جمله بحران های جنگی، مطالبات افکار عمومی و سرمایه اجتماعی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این بحث ها منجر به هم افزایی بیشتر جامعه روابط عمومی کشور شود.

مدیر این سمپوزیوم با انتقاد از غلبه رویکرد تبلیغات بر روابط عمومی در ایران تاکید کرد: روابط عمومی کارآمد باید دو سویه، راهبردی و مبتنی بر تحقیقات افکار عمومی باشد و نقش حل مسئله و ارائه راهکار در مدیریت بحران را بر عهده بگیرد. در زمان صلح مهمترین وظیفه روابط عمومی پیشگیری از بحران و در مواقع بحران حضور فعال و موثر در صحنه است. چیزی که نیاز به توانایی فنی و حرفه ای بالایی دارد.

وی با اشاره به اهمیت قدرت نرم و جنگ های شناختی امروز، تقویت جایگاه روابط عمومی در ساختار حاکمیتی، حفظ استقلال و پرهیز از ادغام این حوزه در مدیریت اجرایی سازمان ها و دستگاه ها را خواستار شد و از شورای اطلاع رسانی دولت خواست تا به استقلال حرفه ای روابط عمومی ها توجه ویژه داشته باشد.

محمد گلزاری دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز گفت: هر چه تعامل با انجمن های علمی و تخصصی بیشتر باشد این حوزه تاثیرگذارتر خواهد بود.

وی با اشاره به «دفاع ملی ۱۲ روزه» گفت: دیگر نمی توان با الگوهای سنتی و الگوهای شکست خورده افکار عمومی را مدیریت کرد. مردم واقعیت ها را خودشان می بینند، در شبکه های اجتماعی حضور دارند و اگر پیام های رسمی قانع کننده نباشد، کنار گذاشته می شوند. اقناع دیگر یک فرآیند از بالا به پایین نیست و همه ذینفعان، منتقدان و کارشناسان باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند و دولت باید شنونده خوبی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح و تقویت زیرساخت های روابط عمومی گفت: بخشی از این مسیر بر عهده دولت است و بخشی از آن نیازمند همراهی انجمن ها و گفت و گوی مسئولانه با مدیران است.

گلزاری «فقدان پروتکل ملی روابط عمومی در بحران و جنگ» را خلأ جدی این روزها دانست و خواستار تدوین پروتکلی یکپارچه با کمک انجمن‌های علمی شد تا در شرایط حساس، اقدامات روایی و رسانه‌ای منسجم‌تر شود.

مسعود کوثری، استادیار و مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران نیز به تحولات جهانی اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، عده‌ای فکر می‌کردند که دیگر جنگی در جهان نخواهد بود، اما قرن جدید نشان داد که جنگ‌ها یکی پس از دیگری پدید آمدند و شاهد جنگ‌هایی از اوکراین تا سودان، لبنان، حملات رژیم صهیونیستی در منطقه غزه و حتی رژیم ایران و حتی رژیم صهیونیستی بودیم.

به گفته وی، ارتباطات جنگ امروز یک ضرورت است و اگرچه ممکن است در جنگ پیروز شده باشد، اما در عرصه روابط عمومی و افکار عمومی بازنده بوده است. بنابراین باید به کمبود اطلاعات موثق، رقابت روایت ها، جنگ روایت ها و نقش افکار عمومی در دوران بحران توجه جدی تری داشت.

گفتنی است در جریان برگزاری این سمپوزیوم بین المللی، اساتید و اندیشمندان داخلی و خارجی در نشست های تخصصی پیرامون «شناخت و مقابله با تکنیک های روابط عمومی دشمن در درگیری های ترکیبی»، «تکنیک های تشخیص اخبار جعلی و نقش روابط عمومی در دوران جنگ و پس از جنگ» و «مدیریت افکار عمومی برای تقویت انسجام ملی در بحران های جنگی» بحث و تبادل نظر کردند.

* قدردانی از روابط عمومی برتر
همچنین در ادامه این رویداد و در بیست و دومین دوره جشنواره برترین های روابط عمومی ایران که همه ساله همزمان با سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی برگزار می شود، روابط عمومی برتر ایران شناخته شد.

در بخش معرفی برترین های روابط عمومی ایران، روابط عمومی «همراه اول» با کسب بالاترین امتیاز از ارزیابی های علمی و تخصصی، موفق به کسب دو عنوان «روابط عمومی برتر» شد.

بر این اساس موفق به کسب بهترین عناوین روابط عمومی در رشته های «روابط رسانه ای» و «برترین کمپین کاربردی هوش مصنوعی» شد و شایسته دریافت لوح تقدیر و تندیس این جشنواره شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا