اخبار اقتصاد ایران

سیاستمان پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز است | انحلال یک موسسه دیگر به زودی

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: سیاست بانک مرکزی پیش بینی نرخ ارز است و در سال آینده تلاش می شود ارز بیشتری به حوزه تولید اختصاص یابد.

افق میهن به نقل از ایسنا، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران گفت: مرکز مبادلات مرکز اصلی است. عرضه ارز در کشور تلاش می کنیم در سال آینده ارز بیشتری به تولید اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه تراز گمرکی کشور در سال جاری منفی شده است، تصریح کرد: البته تراز تجاری کشور مثبت است اما تراز گمرکی مربوط به صادرات غیرنفتی نشان می دهد که صادرات غیرنفتی کاهش و واردات افزایش یافته است. اما باید در نظر داشت که بیش از ۸۷ درصد واردات کشور مربوط به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است و دلیل وجود ارز برای واردات این است که رشد اقتصادی دچار مشکل نشود.

فرزین با بیان اینکه یکی از سیاست های بانک مرکزی در سال جاری کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی بوده که نتیجه اجرای این سیاست در ۱۲ ماهه بوده است. دی در این ماه نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ و نرخ رشد پایه پولی به ۳۱.۳ رسید. وی بیان کرد: در حوزه سیاست های پولی، طبیعی بود که اگر بخواهیم نقدینگی را مهار کنیم، ممکن است در ابتدا برخی واحدها در تامین نقدینگی دچار مشکل شوند، اما هیچ راهی برای اعمال این محدودیت در بانک ها برای تامین نقدینگی در سطح پایدار وجود نداشت. .

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه مشکل این است که بار تامین مالی بر دوش سیستم بانکی است و ۹۰ درصد تامین مالی توسط سیستم بانکی انجام می شود، تصریح کرد: طبیعی است که اگر بانک بیش از حد خود تامین مالی کند. ظرفیت، اثرات تورمی خواهد داشت. به همین منظور تصمیم گرفتیم با صدور گواهی سپرده ویژه، ۲۸۰ کوشش را بین واحدهای مختلف توزیع کنیم که از روز چهارشنبه آغاز شده و اکنون سومین روز کاری آن است.

به گفته این مقام مسئول گواهی سپرده، این سیاستی است که ضمن هدایت نقدینگی، اجازه می دهد نقدینگی جدید به واحدهای تولیدی منتقل شود و رشد کاهش نیابد و واحدهای تولیدی همچنان از طریق سیستم بانکی تامین مالی شوند. هرچند همچنان معتقدم باید به سمت تنوع بخشی به تامین مالی در کشور برویم.

فرزین با بیان اینکه تمرکز صرف بر نظام بانکی در شرایطی که بسیاری از بانک ها دچار مشکل کفایت سرمایه هستند می تواند آثار تورمی داشته باشد، گفت: البته در سال آینده سیاست اساسی بانک مرکزی انجام اصلاحات اساسی در نظام بانکی است. که امکان پذیر است. هزینه بر است، اما تا زمانی که اصلاحات را انجام ندهیم، نمی‌توانیم در مسیری باثبات باشیم.

وی با اشاره به طرح انحلال سه موسسه اعتباری در سال جاری گفت: تاکنون دو موسسه منحل شده و یک موسسه دیگر نیز به زودی منحل می شود و در سال آینده ۸ بانک اصلاح می شوند. باید مسیر اصلاحات این هشت بانک طی شود و از نارضایتی آنها کاسته شود، البته بخشی از نارضایتی بانک ها به دلیل نارضایتی اقتصادی و دولتی است. اما در سیستم بانکی به دنبال کاهش نارضایتی ها هستیم تا مسیر تورم را در کشور متعادل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: در خصوص بازار ارز همچنان سیاست ما پیش بینی نرخ ارز از طریق مرکز مبادلات ارزی است و این مرکز اصلی ترین نهاد بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی کشور است.

به زودی بازار ارز در مرکز مبادلات راه اندازی می شود

وی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده ای از نیازهای ارزی کشور در مرکز مبادلات طلا و ارز تامین می شود، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۵۹ میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز ارزی در این مرکز داشته ایم. مرکز که ۶۰ درصد بیشتر از میانگین چهار سال گذشته است. و ۱۰ درصد بیشتر از میانگین عرضه ارز در سال قبل بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخش عمده ای از ارز پتروشیمی ها و فولادها در صرافی عرضه می شود، گفت: در بازار ارز نیز به زودی ارز بازار جلو راه اندازی می شود. تلاش ما این است که ارز را حداقل یک ماه پیش فروش کنیم و به تدریج دوره آن را تمدید کنیم.

فرزین افزود: برای تامین ارز کشور از مرکز مبادلاتی استفاده می کنیم و با توجه به ذخایر مناسبی که داریم فکر می کنم بتوانیم در سال آینده از ارز بیشتری برای تولید کشور استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا