اخبار بورس

خبر خوب فرزین رئیس کل بانک مرکزی برای بورسی ها چیست؟

حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

به گزارش افق میهن، امروز یکشنبه پانزدهم است بهمن ۱۴۰۲ محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با حضور در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خبر خوبی برای بازار سرمایه دارد.

در گفتگو با حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که خبر خوش محمدرضا فرزین برای بورس چه می تواند باشد؟

حسن حسین نیا به خبرنگار افق میهن گفت: رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود به خبرهای خوبی برای بازار سرمایه اشاره کرد. اما با بررسی اختیارات این نهاد و همچنین پیشنهادات احتمالی که ممکن است از سوی بانک مرکزی ارائه شود، توجه را به نرخ ارز و تغییرات احتمالی آن جلب می کند.

وی ادامه داد: اگر دو وضعیت احتمالی مربوط به نرخ ارز را برای بازار سرمایه بررسی کنیم، گزینه موجود است افزایش نرخ ارز بانکی شاید با توجه به شرایط موجود در بخش بانکی و تجربه قبلی، نتوان انتظار داشت چنین اخبار مثبتی در کل بازار پخش شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما گزینه دوم می تواند افزایش نرخ ارز و همگرایی آن با نرخ مبادله ای نرخ ارز در این صورت، اگرچه شرکت های صادراتی ممکن است از چنین تغییری منتفع شوند، اما بررسی جامع ممکن است منجر به افزایش هزینه ها و فشار بر برخی صنایع شود. با این فرض می توان قیمت خوراک پتروشیمی ها را حدود ۸۰۰۰ تومان فرض کرد. بنابراین باید منتظر شناخت مخاطبان واقعی خبرهای خوب رئیس کل بانک مرکزی در روزهای آینده باشیم.

حسین نیا در پایان اظهار داشت: علاوه بر آنچه گفته شد موضوع نرخ بهره نیز مورد توجه قرار گرفته است البته با توجه به فروش اوراق سپرده ویژه ۳۰ درصدی در روزهای اخیر، نمی توان از تاثیر منفی این تصمیم بر بورس چشم پوشی کرد و اگرچه مجوز انتشار این اوراق به پایان رسیده است، اما دامنه تاثیرگذاری آنها در صندوق های اوراق قرضه نیز پایان خواهد یافت. در هفته های آینده و رشد سودآوری آنها قابل توجه خواهد بود. به عبارت دیگر تصمیم برای اجرای اقدامات کوتاه مدت که اثر بلندمدت آن نتیجه عملکرد اخیر بانک مرکزی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا