لاهیجان میتواند پایتخت تجارت چای کشور شود | رانت در واردات است نه در صادرات

روشن بخش قنبری با بیان اینکه لاهیجان علاوه بر قطب تولید، می تواند به پایتخت تجارت چای کشور تبدیل شود، پیشنهاد کرد با توجه به محصول هر شهر برای جذب گردشگر، «موضوع محصول» تعریف شود.
افق میهن، امیر روشن بخش قنبری معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران در سفر یک روزه خود به لاهیجان در نشست میز کالای چای در جمع فعالان این حوزه پس از استفاده از نقطه نظرات آنان گفت: توافقنامه امضا شده توسط اتحادیه اوراسیا می تواند فرصت خوبی برای افزایش تعرفه ۸۷ درصدی اتحادیه اوراسیا و افزایش تعرفه های ۸۷ درصدی باشد. تراز تجاری کشور و با توجه به این توافق تجاری، تراز تجاری امسال نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد بهبود یافته است.
او همچنین از سازماندهی نمایشگاه بزرگ اوراسیا در بهمن وی از این ماه خبر داد و گفت: از تولیدکنندگان و بازرگانان گیلانی برای بهره برداری از این نمایشگاه که بیش از ۸۰۰ تیم خارجی اعضای اتحادیه اوراسیا در آن حضور خواهند داشت، استفاده کنید.
روشن بخش قنبری با بیان اینکه ۸۳ میز کالا در سازمان توسعه تجارت ایران داریم، گفت: در بسیاری از کشورها مرسوم است که ارز را به همان تعهد برمی گردانند اما دستکاری در این رویه و قیمت گذاری ارز اشتباه بود و این سیاست نه به ثبات پایه پولی منجر می شود و نه به ثبات ارز منجر می شود.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ما در سازمان توسعه تجارت ارز را ابزاری برای توسعه مبادلات تجاری می دانیم اما رویکرد بانک مرکزی در استفاده از ارز متفاوت است و ارز برای تثبیت پایه پولی کشور استفاده می شود و این رویکرد متفاوت باعث شده تا فعالان اقتصادی سختی های زیادی را تحمل کنند.
وی تاکید کرد: سیاست کلی قرارداد تامین ارز برای موجودی خروج و برگشت ارز است، اما این موضوع به درستی در کشور اجرا نمی شود، آدرس اشتباه داده اند; در واقع رانت در واردات است نه در صادرات. اگر به دنبال ورود ارز بیشتر به کشور هستیم، باید مشوق های صادراتی را افزایش دهیم و مسیر صادرات را هموار کنیم تا بتوان ارز بیشتری وارد کرد.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران به ضرورت توجه به ایجاد ارزش افزوده و ارزش آفرینی پرداخت و خاطرنشان کرد: باید تا جایی که می توانیم به دنبال ارزش افزوده بیشتر کالا باشیم و خام فروشی بدترین روش صادراتی است.
وی با بیان اینکه لاهیجان علاوه بر قطب تولید، می تواند به پایتخت تجارت چای کشور تبدیل شود، پیشنهاد کرد: برای جذب گردشگر متناسب با محصول هر شهر، «موضوع محصول» تعریف شود و ارزش افزوده خاصی در زنجیره پایین دستی ایجاد نکرده ایم و خلأ تکمیل زنجیره پایین دست چای محسوس است و تا کنون نیز همین کار را با روغن چای انجام داده ایم و همین کار را انجام داده ایم. امید است پس از این نیز با همدلی و برنامه ریزی مدون شاهد رونق این محصول پرکاربرد در دنیا باشیم.
روشن بخش قنبری همچنین از یارانه ۵۰ درصدی حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه های خارجی خبر داد و افزود: اگر هر فعال اقتصادی برای معرفی محصولات خود در نمایشگاه خارجی حاضر شود، سازمان توسعه تجارت ۵۰ درصد هزینه های آن را تقبل می کند.
تکمیل زنجیره ارزش و برندسازی یکی از الزامات توسعه صادرات چای است
فرماندار لاهیجان در این جلسه با اشاره به تغییر ذائقه مصرف کنندگان و لزوم پاسخگویی به نیاز بازار اظهار داشت: نتیجه چای کشاورزان باید به درستی ارائه و در بازارهای داخلی و بین المللی دیده شود و این امر مستلزم وجود بازار الگو و نظام مند برای عرضه چای است. بازاری که بتواند زنجیره غذایی و ارزش این محصول را به طور کامل حفظ و تقویت کند.
علیرضا مشیان با تاکید بر اهمیت برندسازی چای افزود: تمامی نهادها و ادارات مرتبط با حوزه چای باید برای ایجاد یک برند قابل اعتماد و رقابتی به منظور عرضه بین المللی این محصول تلاش کنند. در این راستا نقش متولیان امر در اصلاح محصول، بهسازی باغات و ارتقای بهره وری اراضی زیرکشت بسیار تعیین کننده است.
فرماندار لاهیجان، تکمیل زنجیره تامین، تبادل فناوری و احیای مزارع چای را از عوامل اصلی توسعه پایدار این بخش دانست و تصریح کرد: خواهرخواندگی لاهیجان با سایر شهرها و مناطق چایساز میتواند زمینه ساز تبادل فناوری و فناوری و ارتقای جایگاه چای ایران در بازارهای جهانی شود.
وی همچنین به نقش پژوهشکده چای در مبارزه با آفات، سم زدایی و ارتقای کیفیت محصول اساسی اشاره کرد و گفت: استفاده از سیاست ها و ظرفیت های سازمان توسعه تجارت و مطالبه فناوری های نوین جهانی می تواند چای ایرانی را به جایگاه شایسته خود برساند.










