طلا و ارز

پیش‌بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

به گزارش افق میهن، قیمت دلار در دو روز اخیر علیرغم روند قوی چند هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته است. این سیاستمدار، فراز و نشیب بازار ارز را وابسته به مسائل سیاسی منطقه خاورمیانه می داند و فرض می کند با آرام شدن اوضاع، بازار ارز نیز روندی نزولی خواهد داشت.

از سوی دیگر، معامله گران بر این باورند که سیاست گذاران در چند ماه پایانی سال برای جبران بخشی از کسری مالی، تلاش کردند تا بازار ارز را نوسان دهند. آنها می گویند فراز و نشیب های ماه های پایانی سال با خواست نهاد پولی کشور مطابقت داشت و تنش های منطقه بهانه خوبی به این سیاستمدار داد.

شایان ذکر است بانک مرکزی روند تلاطمی ارز را چه در دوران اوج قیمت دلار و چه در حال حاضر که بازار تا حدودی آرام شده، کوتاه مدت و موقتی دانست و توضیح داد که این روندها به زودی ماهیت موقتی خواهند داشت. پیش بینی بانک مرکزی محقق شد و بازار آرام گرفت، اما بسیاری از خریداران را برای نقره داغ کرد.

در همین راستا، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران گفت: «از ابتدای سال بر تثبیت شاخص‌های کلان اقتصادی متمرکز بوده‌ایم. تلاش ما تثبیت نرخ ارز در بازار غیررسمی بود. وی همچنین از پیش فروش ارزها که به زودی انجام می شود برای اطمینان از نرخ ارز خبر داد. موضوعی که به گفته اقتصاددانان جنبه خبر درمانی دارد و تاثیری در تامین تقاضا در بازار ارز نخواهد داشت.

پیش فروش ارز امکان پذیر نیست

در همین رابطه علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با افق میهن ضمن تاکید بر جنبه خبری اخباری بودن چنین اخباری، گفت: پیش فروش ارزها نیز در گذشته و زمانی که دلار در وضعیت شارپی قرار داشت انجام می شد. در حالی که چنین اقدامات کنترل قیمت در بازار آزاد بی فایده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: بعید می دانم بانک مرکزی با این سیاست بتواند گرسنگی بازار را به ارز کاهش دهد زیرا با این اقدام نمی تواند ارز را برای اهدافی غیر از ثبت به مردم عادی تحویل دهد. هزینه‌های ثبت شده و عادی با ارز پایین انجام می‌شود و اگر افزایش نرخ موثر بود، تا به حال بر بازار آزاد تاثیر گذاشته بود.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲

وی با تاکید بر اینکه در حال نزدیک شدن به قله تاریخی رشد چهار ساله ارز در انتخابات سراسری هستیم، خاطرنشان کرد: هر چه به انتخابات سراسری نزدیک می شویم احتمال رسیدن ارز به اوج های جدید بیشتر می شود. این کاهش احتمالی است و کاهش قیمت دلار ماهیت موقتی دارد و در چند روز آینده این قیمت دوباره افزایش خواهد یافت.

طباطبایی با بیان اینکه تا پایان سال و در وضعیت خوش بینانه دلار شاهد کانال پنجم کریدور ششم خواهیم بود، گفت: با کم رنگ شدن اخبار سیاسی، این عقب نشینی طبیعی بود. تغییر در مبانی اقتصاد وی افزود: در عین حال جهش های قیمتی از نظر روانی برای دلار عادی شده و با گام بعدی و شکستن سقف دلار راحت تر مواجه می شویم.

طباطبایی افزود: بورس موقت در بازار همراه با خبر درمانی توانست مقداری از حرکت قیمت دلار را جبران کند، اما حرکت بازده چندان دوام ندارد.

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

این کارشناس اقتصادی قیمت دلار در سال آینده را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به نقدینگی موجود، احتمالاً کف قیمت دلار برای سال ۱۴۰۳ در کانال سوم کریدور هفتم خواهد بود. اما پیش بینی من این است که من این قیمت را پیش بینی می کنم و بیش از قیمت اعلام شده افزایش خواهد یافت. اما ارزان ترین قیمت دلار در سال آینده کف راهروی هفتم خواهد بود.

وی در ادامه توضیح داد: قیمت دلار پس از ارزش ذاتی در رتبه دوم قرار دارد. طباطبایی تاکید کرد: بنابراین شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود، اما در برخی اقدامات می‌توان انتظار جهش یا حفظ یک قیمت مشخص را در دو تا سه سال آینده با تغییر پارامترهای اساسی داشت.

دلار ارزانتر برای یک سیاستمدار سودی ندارد!

طباطبایی با اشاره به اتفاقاتی مانند لغو تحریم ها، بحث بودجه و تسهیل سرمایه گذاری ها برای تامین ارز در سال جاری و سال آینده گفت: این اقدامات می تواند قیمت دلار را در قیمت فعلی ثابت نگه دارد. اما بازگشت قیمت ارز به ارزش‌های پایین‌تر با توجه به شرایط اقتصادی کنونی غیرممکن است و حتی به نفع سیاست‌گذاران نیست.

وی با تاکید بر اینکه گرانی ارز برای بودجه و سیاست های دولت در سال آینده بیهوده و مضر است، گفت: برای اقتصادی که بودجه آن به این سبک نوشته شده است، باید قیمت دلار را بین یک تا دو سال ثابت نگه داشت. بودجه بندی لازم است تا دچار کسری بودجه یا حداقل کسری بودجه نشویم.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا