بازندگان بودجه؛ افزایش حقوق ۲۰ درصدی در شرایط تورم ۴۰ درصدی!

بازار؛ اسدالله خسروی: رئیس جمهور هفته گذشته بزرگترین سند درآمد و هزینه کشور را تقدیم مجلس کرد که با توجه به جزئیات بودجه ۱۴۰۵ به ویژه رقم تکان دهنده افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت با توجه به این شرایط بسیار سخت اقتصادی، تعجب همگان را برانگیخت. افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان حتی در شرایطی که در حال حاضر به دلیل افزایش ناگهانی هزینه ها و کاهش روزافزون ارزش پول ملی، زندگی این گروه در بحران جدی وجودی قرار دارد، نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.
انتظار کارمندان دولت از برنامه ریزان بودجه این بود که حداقل افزایش دستمزد سال آینده نزدیک به تورم تعیین شود، زیرا نرخ تورم در مسیر رشد قرار دارد و قیمت کالاها و خدمات معمولاً در طول سال افزایش مییابد، زندگی با حقوق ثابت حتی با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به تورم در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد برای مزدبگیران سختتر خواهد شد. فشار زندگی ناشی از افزایش افسارگسیخته قیمت ها به حدی است که درآمد حقوق بگیران به ویژه آنهایی که حقوق کمتری دریافت می کنند تا ۱۰ روز و نهایتاً نیمی از ماه را پوشش نمی دهد و به همین دلیل بخشی از کارگران برای اینکه بتوانند درآمد خود را در ماه خرج کنند به مشاغل مسافرتی و نیمه وقت روی می آورند.
دولت بر این باور است که اگر حقوق کارگران بالای ۲۰ درصد باشد، بار مالی بالایی ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر دولت به دلیل کاهش درآمد با محدودیت منابع مواجه است اما کارشناسان اقتصادی می گویند; با مدیریت صحیح بودجه و تغییر رتبه ها می توان به طور منطقی و منصفانه حقوق کارکنان را افزایش داد.
چرا در تهیه بودجه حقوق بگیران در اولویت نیستند؟
جای تأمل دارد که چرا دولت در بودجه سال آینده به افزایش حقوق مناسب و عادلانه کارگران توجه چندانی نکرده است. البته مشروع است که دولت به دلایل عدم رشد حقوق کارکنان خود در سال آینده پاسخ دهد. توجیه دولت به ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان مجری بودجه این است که «بودجه باید شفاف و مبتنی بر واقعیت بسته شود، اگر درآمدها با هزینه ها سازگاری نداشته باشد، توهم بودجه را نمی توان بست». معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین مدعی است هر یک درصد افزایش حقوق کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگان حدود ۲۷ میلیارد تومان بار مالی برای دولت به همراه دارد. از سوی دیگر، علیرغم کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیاردی درآمدهای نفتی نسبت به سال های گذشته (مثلاً حدود ۱۰ سال پیش)، به دلیل کاهش شدید درآمدها، دولت توانایی لازم برای افزایش حقوق کارگران را ندارد. اما به دلیل محدودیت منابع برای کارگران، دولت نتوانست ارزشی بالاتر از ۲۰ درصد در نظر بگیرد.
البته اکثر اقتصاددانان چنین توجیهاتی را نمی پذیرند; آنها معتقدند؛ درست است که درآمدهای دولت به دلیل تحریم ها کاهش یافته است و نمی تواند مانند گذشته نفت بفروشد یا ارز خوبی از طریق صادرات کسب کند، اما برای جبران این مشکل درآمدهای مالیاتی را چپ و راست افزایش داده است. همچنین در زمان تهیه بودجه نتوانست منابع بودجه را به گونه ای مدیریت کند که با انتقال بخشی از برخی ردیف های بودجه که کارکرد عمده ای ندارند، در ردیف بودجه افزایش حقوق کارمندان، مستمری بگیران و مستمری بگیران قرار گیرد.
با وجود افزایش بی سابقه درآمدهای مالیاتی، چرا دولت همچنان از ناتوانی خود در افزایش حداقل تورم حدود ۴۰ درصدی حقوق ها صحبت می کند؟ و از سوی دیگر وزیر نفت اعلام می کند؛ آیا حجم فروش نفت کشور خوب است؟ اینها تناقضاتی است که حقوق بگیران از آن رنج می برند
تناقضات بودجه
بررسی اعداد و ارقام نشان می دهد درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۵ به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این به معنای افزایش ۲۵ برابری است. به عبارت دیگر، اگر کاهش درآمدهای نفتی کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در مقابل دلار ۷۵ هزار تومان برآورد شود، از سوی دیگر، درآمدهای مالیاتی دولت بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. رقمی که حتی بیشتر از کاهش درآمدهای نفتی است. با کنار هم گذاشتن این اعداد و ارقام، این سوال اصلی پیش می آید که چرا با وجود رشد بی سابقه و نفس گیر درآمدهای مالیاتی، دولت همچنان از عدم امکان افزایش حقوق حداقل با نرخ تورم حدود ۴۰ درصدی صحبت می کند؟ و از سوی دیگر وزیر نفت اعلام می کند؛ آیا حجم فروش نفت کشور خوب است؟
این تناقضات مردم را به این فکر انداخته است که چرا با وجود فشار مضاعف اقتصادی، در بودجه سال آینده، سالی که به دلیل لغو ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت ها و همچنین رشد نامحدود ارز ملی و کاهش ارزش پول ملی در سال جاری، برای قشر کارگر بسیار سخت باشد، توجه خاصی به بهبود معیشت مردم به ویژه قشر کارگری نشده است؟ البته دولت می گوید؛ برنامه ای برای جلوگیری از فشار اقتصادی به این قشر از طریق صدور صورتحساب الکترونیکی و حذف مالیات حقوق بگیران تا سقف ۴۰ میلیون تومان وجود دارد، اما خود دولت به خوبی می داند که حدود ۶۰ درصد از حقوق بگیران سال ها و امسال نیز مشمول پرداخت مالیات نشده اند. از سوی دیگر دولت با صدور قبض الکترونیکی سرانه ۳۵۰ هزار تومانی برای سرپرستان خانوار تلاش می کند معیشت مردم را بهبود بخشد. این فقط قیمت یک کیلو برنج مرغوب است.
موضوع افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان در بودجه سال آینده نه تنها بر این قشر فشار وارد می کند، بلکه متاسفانه همین رقم تعیین شده راهنمای تصمیم گیران شورای عالی کار در تعیین رقم حقوق میلیون ها کارگر در سال آینده است. کارگرانی که وقتی دستمزدشان زیر نرخ تورم است تحت ظلم و ستم قرار می گیرند
مجلس باید در لایحه بودجه ۲۰ درصد افزایش حقوق با تورم ۴۰ درصد را در نظر بگیرد
اکنون به نظر می رسد که پاسخ به تقاضای افزایش منصفانه حقوق نیازمند شفاف سازی کامل منابع بودجه و بازنگری در اولویت های هزینه است. به ویژه زمانی که دولت به دلیل مارپیچ تورم و دستمزد از کارگران هراس داشته باشد و از افزایش نرخ تورم ناشی از افزایش حقوق واهمه داشته باشد، می تواند به طرق مختلف از جمله: ب- با تقویت سبد مصرفی خانوار، وضعیت سلامت، آموزش و غیره، نیازهای اساسی آنها را تسهیل و رفع کند تا مزدبگیران علیرغم کاهش نرخ تورم و رشد قیمت در بازار با مشکلات جدی اقتصادی مواجه نشوند.
بحث افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال آینده نه تنها بر این قشر فشار وارد می کند، بلکه همین رقم تعیین شده متاسفانه راهنمای تصمیم گیران شورای عالی کار در تعیین رقم حقوق میلیون ها کارگر در سال آینده می شود. کارگرانی که بدلیل عدم ثبات شغلی، عدم برخورداری از مزایای اجتماعی و … شرایط بدتری نسبت به حقوق بگیران دولتی دارند و اگر مبنای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۵ کارگران ۲۰ درصد باشد، البته با رقمی بالاتر، با توجه به شرایط سخت معیشتی آنها در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد، بی شک این قشر از جامعه در سال آینده تحت گرانی و گرانی قیمت ها قرار خواهند گرفت. در چنین شرایطی نمایندگان شورای اسلامی نباید از رقم ناچیز ۲۰ درصدی افزایش حقوق کارگران غافل شوند و همزمان با چکش زدن به بودجه، دولت را مجبور به ایجاد تغییرات هوشمندانه در این حوزه به نفع حقوق بگیران کنند.










