فناوری

روزه دوپامین؛ چگونه می‌توان از اینستاگرام، تیک‌تاک و گوشی‌های همراه فاصله گرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

برخی از افراد به طور متوسط ​​ساعات زیادی در روز را با تلفن همراه خود می گذرانند. بسیاری از ما احتمالاً دوست داریم مقداری از آن زمان را کمتر صرف کنیم. سوال این است که آیا می توانیم از دانش موجود در مورد سیستم پاداش مغز برای کنترل گوشی هوشمند استفاده کنیم؟ احتمال دارد.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات رسانه بریتانیا (Ofcom)، مردم این کشور به طور متوسط ​​هر ۱۲ دقیقه تلفن همراه خود را چک می کنند. احتمالاً بسیاری از مردم، از جمله خودمان، اولین کاری که در صبح انجام می‌دهیم و آخرین کاری که در شب انجام می‌دهیم این است که به گوشی هوشمند خود نگاه کنیم.

این پدیده مانند واکنش به یک درد مزمن، آزاردهنده و مداوم است که توسط مولکول های مغز ما هدایت می شود.

یکی از این مولکول‌های مغز که به طور خاص مقصر این نوع رفتار است، دوپامین است. این مولکول انتقال دهنده عصبی به دلیل نقشی که در سیستم پاداش مغز دارد، به مولکول “احساس خوب” نیز معروف است.

اما این فقط در مورد لحظه لذت نیست، گیرنده های دوپامین در مغز از قبل پیش بینی می کنند که چیز لذت بخشی در انتظار آنهاست و ما را مجبور می کند تا تلفن های خود را مرتبا چک کنیم.

بازی های موبایل و رسانه های اجتماعی برای تداوم این جبر ناخودآگاه ایده آل هستند.

تزریق زیر جلدی دوپامین دیجیتال

آنا لمبکه استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد است. او معتقد است که استفاده از تلفن هوشمند مانند تزریق زیر جلدی است که منبع بی پایانی از “دوپامین دیجیتال” را برای میلیاردها کاربر فراهم می کند.

لمبکه می گوید: رسانه های دیجیتال همان قسمتی از مغز ما را فعال می کنند که مواد مخدر و الکل با ترشح دوپامین انجام می دهند. علاوه بر این، در هنگام استفاده مکرر، مغز ما به آن عادت می کند و انتقال دوپامین را کاهش می دهد و گیرنده های دوپامین کوچک می شوند.

وقتی دائماً در معرض این رسانه ها قرار می گیریم، مغز ما دچار کمبود دوپامین می شود که خود را به صورت افسردگی، اضطراب، بی خوابی، تحریک پذیری و هوس ظاهر می کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ما به‌طور خودکار به رسانه‌های دیجیتال روی می‌آوریم، نه به عنوان ابزاری برای انجام یک کار خاص، بلکه برای فرار از حالت تخلیه دوپامین احساس بد».

اعتیادهای رفتاری، مانند داشتن این احساس ناخودآگاه که باید به شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه بروید، بحث های زیادی را برانگیخته است.

برخی معتقدند استفاده از تلفن همراه را نباید با مصرف مواد مخدر یکی دانست، زیرا درست است که استفاده از رسانه های دیجیتال باعث افزایش ترشح دوپامین می شود، اما به مراتب کمتر از کوکائین یا مت آمفتامین ها.

چگونه اعتیاد خود را به گوشی کاهش دهیم؟

یکی از راه های خلاص شدن از شر گوشی هوشمند خود که ممکن است در مورد آن در اینستاگرام یا تیک توک شنیده باشید، روزه دوپامین است.

روزه دوپامین نوعی مراقبت عملی یا شناخت درمانی در حوزه های رفتاری است. در این مدیتیشن یا ورزش باید سعی کنید احساس اجبار به نگاه کردن به گوشی خود را محدود کنید و به تدریج این رفتار را تغییر دهید. به این ترتیب، شما آگاهانه زمان کوتاهی را از چیزهایی که بیش از حد توسط آنها تحریک می شوید، به عنوان مثال رسانه های اجتماعی دور می کنید.

طرفداران این عمل ادعا می کنند که یک دوره پرهیز به کاربران اجازه می دهد تا با چیزهایی که واقعاً دوست دارند درگیر شوند و در عین حال رابطه سالم تری با فناوری ایجاد کنند.

البته برخی از منتقدان نیز بر این باورند که شواهد کمی برای اثبات این ادعا و کارآمدی این روش وجود دارد. با این حال، محققانی که روی استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی کار می‌کنند، اغلب موافق هستند که سم‌زدایی دیجیتالی ممکن است ایده خوبی باشد.

داریا کاس، روانپزشک و استاد روانشناسی در دانشگاه ناتینگهام ترنت می گوید: «من از طرفداران پر و پا قرص روزه داری در شبکه های اجتماعی هستم. یک آخر هفته برای تنظیم مجدد رفتارها کافی است تا استفاده اعتیادآور از رسانه های اجتماعی حذف شود.

خانم کاس می گوید: «تحقیق من نشان می دهد که گذراندن وقت با دوستان و خانواده به دور از رسانه های اجتماعی و در دنیای آفلاین احساسات مثبت ایجاد می کند و پیوندهای بین فردی و حس ارتباط را تقویت می کند. بنابراین ملاقات با یک دوست برای قهوه ممکن است تجربه مثبت تری نسبت به چت کردن با آنها در پیام رسان ها باشد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا