ایران بدشانسترین تیم تاریخ جامهای جهانی

جام جهانی همیشه صحنه شادی و حسرت بوده است. مثل دی این مسابقات کدگذاری شده است. برای هر تیمی که جام را بالای سر می برد، تیم یا بهتر است بگوییم تیم های دیگر با خاطره ای تلخ و داستانی پر از بدشانسی، اشتباهات داوری یا سرنوشت بی رحمانه مسابقات را ترک می کنند. اتفاقی که در دو شب گذشته برای تیم ملی ایران افتاد. هر سه در این مورد صادق بودند: بدشانسی، سرنوشت بی رحمانه، و البته بی عدالتی.
بی بی سی انگلیسی در یادداشتی عدم صعود ایران از مرحله گروهی جام جهانی 2026 را یکی از دراماتیک ترین و تلخ ترین اتفاقات نه تنها این جام جهانی بلکه تاریخ جام های جهانی دانسته و این سوال را مطرح می کند که آیا ایران بدشانس ترین تیم تاریخ جام های جهانی است؟
بی بی سی در این گزارش می نویسد:
به ندرت تیمی را می توان یافت که پایان دردناک و باورنکردنی مانند ایران در جام جهانی 2026 را تجربه کرده باشد.
تیم ملی ایران که حتی قبل از شروع مسابقات با مشکلات بی سابقه ای مواجه بود با نمایشی تحسین برانگیز یک قدم به مرحله حذفی نزدیک شد. اما در کمتر از 24 ساعت در آخرین لحظه رویای دوبار صعود را از دست داد. این بدشانسی باورنکردنی باعث شد شاگردان امیر قلعه نویی با وجود شکست ناپذیری در مرحله گروهی تنها به دلیل تفاضل گل از جمع 32 تیم برتر دور بمانند.
اما این تنها بخشی از داستان تلخ ایران بود.
گل دقیقه آخری که با VAR از ایران گرفته شد
ایران بعد از دو تساوی مقابل نیوزلند و بلژیک می دانست که با شکست مصر راهی مرحله یک هشتم نهایی می شود اما بازی آنطور که انتظار می رفت آغاز نشد و مصری ها خیلی زود به گل رسیدند.
با این حال تیم ملی واکنش مناسبی نشان داد. اگرچه مهدی طارمی یک ضربه پنالتی را از دست داد اما رامین رضاییان با ضربه ای هوشمندانه از زاویه بسته بازی را به تساوی کشاند و امید را به اردوی ایران بازگرداند.
بازی با همین نتیجه تا وقت های تلف شده نیمه دوم ادامه داشت تا اینکه شجاع خلیل زاده پس از رفت و برگشت در محوطه جریمه توپ را وارد دروازه مصر کرد و ورزشگاه مملو از ایرانی ها مملو از شادی شد.
مدافع ایرانی پیراهن خود را درآورد و به همین دلیل بعداً کارت زرد گرفت و حتی با یک عینک آفتابی عکس گرفت تا یکی از خاطره انگیزترین جشن های این جام را ثبت کند.
اما این شادی فقط چند دقیقه طول کشید.
بررسی تصاویر توسط VAR نشان داد که نوک پای خلیل زاده تنها چند سانتی متر از مدافع ماقبل آخر مصر جلوتر است. هدف رد اعلام شد. یکی از آفسایدهای میلیمتری این جام.
این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید و ایران برای اولین صعود تاریخ خود به مرحله حذفی جام جهانی باید منتظر نتایج سایر گروه ها بود.
سرنوشت ایران به دیدار الجزایر و اتریش گره خورد. تنها چیزی که شاگردان قلانوی می خواستند پیروزی یکی از دو تیم بود. چون تساوی ایران را حذف می کرد.
بازی جذاب و هیجان انگیزی تا دقایق پایانی با نتیجه 2-2 دنبال شد و همه چیز به مصاف ایران می رفت. اما در دقیقه 93 ریاض محرز با فراری دیدنی دروازه اتریش را باز کرد و الجزایر را 3-2 پیش انداخت.
در آن لحظه ایران دوباره در آستانه ترقی قرار گرفت. قلب در سینه یک ملت 90 میلیونی با سرعت ماشین فراری می تپد.
اما سرنوشت باز هم ضربه دیگری برای تیم ملی به جا گذاشت.
اتریش در آخرین حملات خود همه مردانش را جلو انداخت و تنها چند ثانیه مانده به پایان مسابقه، ساشا کالایزیچ با ضربه سر گل تساوی را به ثمر رساند.
برای دومین بار در کمتر از یک شبانه روز، صعود ایران در آخرین ثانیه ها از دست رفت.
در نهایت سنگال به لطف تفاضل گل بهتر آخرین سهمیه تیم های سوم را کسب کرد و کیپ ورد با وجود اینکه هر سه بازی را مانند ایران مساوی کرده بود به عنوان تیم دوم گروه H راهی مرحله حذفی شد.
تیمی که با همه مشکلات به آستانه تاریخ سازی رسید
نزدیک شدن ایران به صعود با توجه به شرایط خاصی که در جام جهانی داشت، خود دستاورد قابل توجهی بود.
تیم ملی در شرایطی به جام جهانی رفت که این کشور همزمان با آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال جنگ بود. در چنین شرایطی مسلم بود که کمپ و برنامه های تیم تحت تاثیر قرار می گیرد.
اردوی ایران قبل از شروع مسابقات از آریزونا به تیجوانای مکزیک منتقل شد و بازیکنان در طول مسابقات با محدودیت های شدید رفت و آمد مواجه شدند.
با توجه به شرایط ویزا، ملی پوشان ایران تنها یک روز قبل از دو بازی اول اجازه ورود به آمریکا را داشتند و بلافاصله پس از پایان بازی باید کشور را ترک می کردند.
امیر قلعه نویی بارها به این شرایط اعتراض کرد و تیمش را مظلوم ترین تیم جام نامید. او معتقد بود که ایران از زمان آماده سازی خود محروم بوده و فرصت تمرینی بسیار کمتری نسبت به سایر تیم ها دارد.
اگرچه برای دیدار با مصر در سیاتل محدودیت ها اندکی کاهش یافت و کاروان ایران توانست دو روز زودتر وارد شهر شود، اما پس از پایان بازی مجبور شد دوباره به تیجوانا برگردد.
سرمربی تیم ملی پس از حذف تلخ ایران گفت: به بازیکنانم افتخار می کنم، کاری که این جوانان انجام دادند باید در تاریخ ثبت شود چرا که کشور میزبان با ما بسیار ناعادلانه رفتار کرد.
وی در ادامه گفت: با همه این مشکلات توانستیم نمایش خوبی ارائه دهیم و امروز دنیا به مردم ایران و تیم ملی افتخار می کند و از فیفا می خواهم که اجازه ندهد کشورهای میزبان در جام جهانی آینده با تیم ها و بازیکنان اینگونه رفتار کنند.









