اقتصاد جهان

ابرقدرت صنعتی آلمان به پایان نزدیک می شود

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از بلومبرگ، با توجه به روند نزولی تولید کارخانه ای در آلمان از سال ۲۰۱۷، به نظر می رسد اوج این کشور به عنوان یک ابرقدرت صنعتی رو به پایان است. از دست دادن رقابت‌پذیری آلمان در مواجهه با چالش‌های مختلف ایالات متحده و چین و همچنین از دست دادن گاز طبیعی ارزان از روسیه، کاهش قدرت صنعتی این کشور را تسریع کرده است. تنها راه پیش روی صنعت آلمان سازگاری با شرایط موجود است، اما آینده این بخش نامشخص است.
تعطیلی کارخانه دوسلدورف در آلمان در سال گذشته، واقعیت دردناکی را که این کشور با آن مواجه است، برجسته کرد. این واقعیت که جایگاه این کشور به عنوان قدرت صنعتی پیشرو در جهان رو به پایان است. بسیاری از نمایندگان صنعت آلمان معتقدند که توقف این روند نزولی تقریبا غیرممکن است و بسیاری از چیزها باید به سرعت تغییر کنند.
زیرساخت ماشین آلات صنعتی آلمان در حال فروپاشی است. آمریکا به تدریج اروپا را پشت سر می گذارد و سعی می کند با متحدان خود در سراسر اقیانوس اطلس برای سرمایه گذاری در هوانوردی رقابت کند. چین به رقیب بزرگتری تبدیل شده است و دیگر خریدار مشتاق کالاهای آلمانی نیست. اما توقف خرید گاز طبیعی ارزان قیمت از روسیه ضربه نهایی به تولید کارخانه آلمان بود.

برخی از صاحبان صنایع بر این باورند که کاهش تولید کارخانه ها که کمتر از ۲۰ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می دهد، اگر به تدریج رخ دهد مشکلی نیست. اما برای بسیاری از تولیدکنندگان، این فرآیند در نهایت سرنوشت کارخانه دوسلدورف را رقم خواهد زد.
از آنجایی که آلمان با افول بخش صنعتی خود دست و پنجه نرم می کند، آینده آن نامشخص است. وزیر دارایی آلمان در این ماه گفت: “ما دیگر رقابتی نیستیم و چون رشد نمی کنیم، هر روز فقیرتر می شویم.”
رئیس اتاق بازرگانی خارجی در اتاق صنعت و بازرگانی آلمان معتقد است که سرعت تغییرات ساختاری در این کشور حیرت آور است.
برخی از کارخانه های خارجی در آلمان در حال تعطیل شدن هستند یا حجم تولید خود را کاهش داده اند.
در برخی موارد تغییرات صنعتی تدریجی مانند کاهش برنامه های توسعه و سرمایه گذاری ایجاد می شود. در سایر موارد خطوط تولید و تعداد کارکنان کاهش می یابد.
هنوز هم تولیدکنندگان کوچک و فعال زیادی در آلمان وجود دارند که باعث می شود برخی معتقد باشند که صنعتی زدایی کامل چندان نزدیک نیست. با این حال، از آنجایی که شرایط به حالت تعلیق درآمده است، مشخص نیست چه چیزی می تواند کاهش را کاهش دهد.
بحران انرژی در تابستان ۲۰۲۲ یکی از عوامل تسریع کننده این بحران بود. اگرچه دولت آلمان موفق شده است از خنک کردن خانه و جیره بندی انرژی جلوگیری کند، اما قیمت ها در مقایسه با سایر اقتصادها همچنان بالا است. یکی از بخش هایی که بیشترین آسیب را از توقف واردات ارزان گاز از روسیه دیده است، بخش شیمیایی آلمان است. آخرین تحقیقات نشان می دهد که حدود یک دهم کارخانه های شیمیایی آلمان به زودی فعالیت خود را متوقف خواهند کرد.
انتهای پیام/۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا