ترندهای روز

یافته‌های تازه دانشمندان: اثرات مضر سیگار حتی پس از ترک سال‌ها روی سیستم ایمنی بدن باقی می‌ماند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دانشمندان انستیتو پاستور فرانسه دریافته اند که حتی سال ها پس از ترک سیگار، اثرات تنباکو بر روی سیستم ایمنی بدن باقی می ماند.

محققان در تحقیقات جدید خود سعی کردند بررسی کنند که چه عوامل دیگری به جز سن، جنس و ژنتیک در نحوه دفاع بدن در برابر مهاجمان خارجی نقش دارند.

آنها نمونه خون ۱۰۰۰ فرد سالم را در معرض ویروس ها و باکتری ها قرار دادند و پاسخ های ایمنی آنها را ثبت کردند. معیارهای مورد بررسی در این تحقیق شامل ۱۳۶ متغیر شامل شاخص توده بدنی (BMI)، سیگار، خواب، ورزش و غیره بود.

محققان دریافتند که در بین این معیارها، سه عامل سیگار کشیدن، عفونت پنهان سیتومگالوویروس (ویروس بدون علامت در خانواده تبخال) و شاخص توده بدن بیشترین نقش را دارند.

به گفته آنها، سیستم ایمنی افراد سیگاری زمانی که توسط باکتری تحریک می شود، واکنش های التهابی بیشتری نشان می دهد. اگرچه این واکنش های التهابی با ترک سیگار ناپدید می شوند، اما اثرات سیگار بر پاسخ های سلول های لنفوسیت T (نوعی سلول سیستم ایمنی که به محافظت از بدن در برابر بیماری کمک می کند) تا سال ها پس از ترک سیگار باقی می ماند.

“مقایسه پاسخ‌های ایمنی در افراد سیگاری و سیگاری‌های سابق نشان داد که پاسخ التهابی پس از ترک سیگار به سرعت به سطح طبیعی بازگشت، در حالی که اثر آن بر ایمنی تطبیقی ​​برای ۱۰ تا ۱۵ سال ادامه داشت.

این اولین بار است که اثر طولانی مدت سیگار بر پاسخ های ایمنی بدن به صورت علمی مستند شده است. به گفته محققان، به نظر می رسد سیگار با تأثیر بر «بیان ژن» منجر به تغییرات پایدار در سیستم ایمنی بدن می شود.

“بیان ژن” فرآیندی است که در آن از اطلاعات موجود در ژن برای به دست آوردن یک محصول عملکردی از آن استفاده می شود.

سازمان جهانی بهداشت می گوید تعداد افرادی که از دخانیات استفاده می کنند در سراسر جهان در حال کاهش است، اما باید اقدامات بیشتری برای کمک به ترک سیگار انجام شود.

ویولین سان آندره، زیست شناس انستیتو پاستور و نویسنده ارشد مقاله می گوید: «این یک کشف بزرگ است که تأثیر سیگار را بر سیستم ایمنی افراد سالم و همچنین سیستم ایمنی افراد مبتلا به بیماری های مختلف نشان می دهد.

نویسندگان نتیجه گرفتند: «این یافته‌ها درک جدیدی از تأثیر سیگار بر سلامت انسان و نقش تأثیرات محیطی قابل تغییر بر تنوع پاسخ ایمنی ارائه می‌دهند».

دانشمندان می گویند هنوز مطالعات بیشتری بر روی جمعیت های متنوع تر برای شناسایی تعاملات پروتئینی و ژنی تحت تأثیر سیگار کشیدن مورد نیاز است.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Nature” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا