۵ مورد از بهترین و نمادین ترین موتورسیکلت های نظامی؛ از Zero MMX تا Zündapp KS
موتورسیکلت های نظامی زیبایی خاصی دارند و باید برای استفاده سنگین و قابلیت اطمینان شخصی سازی شوند. کاربردهای نظامی مستلزم آن است که موتورسیکلت ها در همه شرایط بدون ذره ای تردید کار کنند. عملکرد ضعیف می تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی در هنگام خراب شدن موتورسیکلت های نظامی باشد. یک موتورسیکلت غیرنظامی ساده ممکن است ویژگی های زیادی داشته باشد و موتور قدرتمندی داشته باشد، اما عملکرد آن معمولاً در جاده است و پتانسیل مقاومت در برابر آتش معمولی یا نیاز به زنده ماندن در اثر سقوط از هواپیما را ندارد.
ارتش های جهان برای حمل و نقل سریع و چابک به موتورسیکلت ها متکی هستند و انتقال پیام بین اردوگاه ها یا گشت ها اغلب به این وسایل نقلیه سریع و بسیار متحرک واگذار می شود. موتورسواران نیز مستقیماً در نبردها شرکت میکنند و موتورسیکلتهای سنگینتر دارای یک محفظه جانبی هستند که اغلب مسلسلهای کلاسیک را در سمت سرنشین مستقر میکنند.
موتورسیکلت های نظامی از جذاب ترین تجهیزاتی هستند که اعضای ارتش به طور منظم از آنها استفاده می کنند. آنها می توانند در ظاهر بسیار ساده به نظر برسند، اما اشتباه نکنید. این ابزارهای حمل و نقل تخصصی برای چالش برانگیزترین مشاغل ساخته شده اند. اینها پنج مدل موتورسیکلت نمادین هستند که تا به حال در میدان جنگ بوده اند یا کارهای میدانی ضروری را در پشت جبهه انجام داده اند.
صفر MMX
Zero MMX، شاید یک نقطه شروع غیرمتعارف، بدون شک یک مدل ماندگار از بسیج نظامی مدرن است. مدل MMX محصول شرکت Zero Motorcycles است و تنها یک دهه پیش در سال ۲۰۱۳ تولید شد. این موتورسیکلت در اصل یک موتور سیکلت صحرایی مجهز به لاستیک های آفرود است. اما جایی که MMX از انتظارات فاصله میگیرد، قدرت الکتریکی آن است. Zero MMX در رنگ مشکی مات و بدنه فلزی طراحی شده است، اما تقریباً هیچ صدایی تولید نمی کند، که تفاوت قابل توجهی با آنچه در هنگام دیدن این موتور سیکلت انتظار دارید، دارد.
این موتورسیکلت ساخت سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲۵ کیلوگرم وزن دارد و به راحتی به مناطق جنگی منتقل می شود. این موتورسیکلت می تواند از طریق یک موتور الکتریکی که ۴۶ اسب بخار قدرت و ۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند، به حداکثر سرعت ۱۳۷ کیلومتر در ساعت برسد. طبق بروشور محصول این شرکت، این موتور می تواند یک دوره ۴۵ تا ۱۵۵ دقیقه ای “سواری تاکتیکی تهاجمی” را تحمل کند و به طور متوسط فقط ۸۱ سنت برای شارژ باتری هزینه دارد. Zero MMX راه اندازی بدون سوئیچ و طراحی قدرت موتور مدولار را ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد بسته های باتری اضافی را برای تعویض سریع در صورت نیاز به برد بیشتر حمل کنند.
Norton WD Big 4
نورتون محرک اصلی در تولید موتورسیکلت های نظامی برای ارتش بریتانیا و متحدانش در هر دو جنگ جهانی بود. موتورسیکلت نورتون WD Big 4 بین سالهای ۱۹۰۷ تا ۱۹۵۴ ساخته شد و نام آن به خاطر چهار اسب بخار قدرتی که در ابتدا تولید میکرد، گرفته شد. این موتورسیکلت ها دارای یک طراحی بصری نمادین بودند که با زیبایی نظامی آن ها گره خورده بود. Big 4 معمولاً با رنگ سبز مات کلاسیک رنگ آمیزی می شد و دارای یک قاب محکم و بدون سیستم تعلیق عقب بود. نتیجه یک سواری نسبتاً پر دست انداز بود، اما موتورسیکلتی که می توانست هر زمینی را در میدان جنگ اداره کند.
نیروهای بریتانیا از WD Big 4 به عنوان یک گزینه تامین مجدد استفاده کردند که می توانست مهمات و نیروها را بدون هیچ حادثه ای به صورت قابل اعتماد به جبهه برساند. این موتورسیکلت میتوانست از دو یا سه سرباز (بسته به اینکه ماشین جانبی وصل شده باشد) و یک لباس کامل پشتیبانی کند. ماشین کناری همچنین میتواند به یک مسلسل مجهز شود یا برای پشتیبانی از دریچهای برای تجهیزات اضافی به جای شخص ثالث، برداشته شود. یک موتور ۶۳۳ سیسی نیروی این موتورسیکلت را تامین میکرد و نورتون تنها در طول جنگ جهانی دوم حدود ۴۷۰۰ دستگاه WD Big با ماشینهای جانبی ساخت. این موتور سیکلت کلاسیک مطمئناً میراثی از فناوری موتور سیکلت نظامی است.
هارلی دیویدسون WLA
مدل WLA هارلی دیویدسون نمادی از مهندسی نظامی آمریکا و نگین تاج موتورسیکلت های نظامی کلاسیک است. این موتورسیکلت به طور ویژه برای مناطق جنگی اروپا و انجام عملیات های رزمی سنگین طراحی شده است.
هارلی دیویدسون در طول جنگ جهانی دوم بیش از ۹۰۰۰۰ موتورسیکلت از این نوع را برای ارتش آمریکا ساخت و این موتورسیکلت ها تقریبا در هر موقعیتی که تصور کنید استفاده می شد. WLA ها با موتور ۷۴۰ سی سی ۴۵ درجه V-Twin ساخته شدند. این موتور می تواند ۲۵ اسب بخار قدرت تولید کند و همراه با گیربکس سه سرعته WLA، این موتورسیکلت می تواند از تمام زمین ها عبور کند. WLA اغلب مجهز به خشابهای بزرگ، جعبه مهمات و حتی یک قفسه تفنگ در جلوی دستگیرهها بود تا در صورت نیاز در حرکت شلیک شود.
هارلی دیویدسون WLA یک نماد نظامی آمریکایی است. با این حال، نسخه های این پلت فرم توسط نیروهای کانادایی، بریتانیایی و حتی شوروی در طول جنگ از طریق برنامه اجاره و اجاره آمریکایی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
هندی مدل ۸۴۱
یکی دیگر از موتورسیکلت های ساخت آمریکا، مدل ۸۴۱ هندی، نمونه بارز تجهیزات نظامی ضروری در تاریخ اقدامات ایالات متحده در میدان نبرد است. ۸۴۱ به طور خاص برای تغییر مسیر جنگ در شمال آفریقا ساخته شد. ائتلاف محور منابع و انرژی قابل توجهی را در این منطقه درگیری صرف کرد. نیروهای نازی از BMW R71، موتورسیکلت قدرتمند دیگری در دوران جنگ جهانی دوم استفاده می کردند و متفقین برای مقابله با آن به چیزی به همان اندازه قدرتمند نیاز داشتند.
پس از مشارکت قابل توجهی در جنگ چند دهه پیش، شرکت هندی ۱۰۰۰ نمونه از موتور سیکلت ۸۴۱ را برای استفاده در مناطق بیابانی ساخت. این موتورسیکلت از یک موتور ۹۰ درجه ۷۳۷ سی سی و یک جعبه دنده چهار سرعته بهره می برد. در نهایت، ارتش مسیری متفاوت از مدلهای آزمایشی هندی یا هارلی دیویدسون را در پیش گرفت و هند به بازار غیرنظامی موتورسیکلتهایی که تولید میکرد روی آورد. این به ۸۴۱ جذابیت بی نظیری برای دوستداران تاریخ نظامی و دوستداران موتورسیکلت می دهد. ۸۴۱ یک موتورسیکلت هدفمند است که به طور خاص برای مقابله با تسلط نازی ها بر صحرا طراحی شده بود، اما در عوض در بازار آزاد در دسترس قرار گرفت.
Zündapp KS 750
آخرین موتورسیکلت این لیست متعلق به نیروهای متفقین نیست. در عوض، آخرین افق میهن ما یک محصول آلمانی است که حتی از موتورسیکلت بسیار پیشرفته BMW R71 نمادین تر شده است. حضور Zundapp KS 750 در این لیست به دلیل نقش برجسته آن در فرهنگ عامه پس از پایان این درگیری های نسلی با آلمان است. Zundapp KS 750 به عنوان موتورسیکلتی که ایندیانا جونز و پدرش برای فرار از قلعه براونوالد در صحنه تعقیب و گریز کلاسیک موتور سیکلت در فیلم “ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی” از آن استفاده کردند، جاودانه شد. این موتورسیکلت هر بار که لازم بود بخشی با هویت نازی به سناریو اضافه شود به فیلم های ایندیانا جونز باز می گشت.
موتورسیکلت Zündapp KS 750 از یک موتور ۴ زمانه OHV با حجم ۷۴۵ سی سی بهره می برد که ۲۶ اسب بخار قدرت تولید می کرد و به یک جعبه دنده ۴ سرعته متصل می شد. ارتش آلمان تقریباً در تمام جبهه ها از شمال آفریقا تا فرانسه و روسیه از این موتور سیکلت استفاده می کرد. موتورسواران آلمانی میتوانستند یک مسلسل را روی خودروی کناری آن نصب کنند و راننده میتوانست چندین تریلر کوچک را پشت موتورسیکلت برای تامین تجهیزات بکشد. موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه همه منظوره ستون اصلی ارتش آلمان بود و همچنان جایگاه برجسته ای در درک فرهنگی جنگ جهانی دوم دارد.
منبع: روزیاتو