اخبار بورس

رشد تولید ناخالص داخلی ایران بیش از آمریکا خواهد بود! 

بر اساس پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴:

چیزی را گزارش کنید اخبار بورس به نقل از visualcapitalist; رشد دوباره تولید ناخالص داخلی و کاهش تورم چشم انداز سال ۲۰۲۴ را خوش بینانه تر می کند، اگرچه احتیاط در اقتصادهای جهانی همچنان ضروری است.
در حالی که سرمایه گذاران امیدوارند نرخ بهره آمریکا در اوایل ماه مه کاهش یابد، فدرال رزرو آمریکا گفته است که به این زودی اعلام پیروزی نخواهد کرد. از آنجایی که کشورهای سراسر جهان در محیط پیچیده ای حرکت می کنند، با طیف وسیعی از خطرات از جمله افزایش تورم، افزایش بار بدهی و کاهش پس انداز مصرف کنندگان روبرو هستند.
این نمودار پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۴ را بر اساس پیش بینی اکتبر ۲۰۲۳ صندوق بین المللی پول (IMF) و به روز رسانی ژانویه ۲۰۲۴ نشان می دهد.

تولید ناخالص داخلی ایران از آمریکا بیشتر می شود!

چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۴

انتظار می رود در سال ۲۰۲۴، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ۳.۱ درصد افزایش یابد که کمی بالاتر از پیش بینی اکتبر است.
انتظار می‌رود رشد در همه مناطق نزدیک به مثبت باشد، که عمدتاً تحت تأثیر عوامل بسیاری از تأثیر هزینه‌های استقراض بالاتر گرفته تا کاهش احساسات مصرف‌کننده است. این پیش بینی ها در ۱۹۱ کشور در سراسر جهان موجود است:

تولید ناخالص داخلی ایران از آمریکا بیشتر می شود!

تولید ناخالص داخلی ایران از آمریکا بیشتر می شود!

تولید ناخالص داخلی ایران از آمریکا بیشتر می شود!

طبق گزارش ها، رشد تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده با افزایش دستمزدهای واقعی که مصرف را در سراسر اقتصاد تقویت می کند، نسبتا قوی باقی خواهد ماند. در ایران، این با تغییر ۲.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی مطابقت دارد. در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت به وضوح ملت ها است.

اما در آمریکا رشد بازار کار نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۲۴، سیتی گروپ اعلام کرد که ۲۰۰۰۰ کارمند خود را پس از یک سال ناامیدکننده اخراج خواهد کرد. در همین حال، شرکت های فناوری مانند گوگل، آمازون و سیلزفورس در حال کاهش هستند. همزمان با این موضوع، غول تحویل بسته UPS 12000 شغل را اخراج کرد.
در چین، مشکلات در بازار املاک و مستغلات با رشد اقتصادی مرتبط است. کاهش ارزش املاک و مستغلات بر درآمد، دارایی و وضعیت عمومی تأثیر می گذارد. در مقابل این پس‌زمینه، انتظار می‌رود رشد مصرف در طول سال کاهش یابد.

در آمریکای لاتین، شیلی و برزیل جزو اولین بازارهای نوظهوری بودند که نرخ بهره را در سال ۲۰۲۱ افزایش دادند و همچنین جزو اولین کشورهایی بودند که در سال گذشته نرخ بهره را کاهش دادند. صندوق بین المللی پول چشم انداز برزیل و مکزیک را در سال ۲۰۲۴ به دلیل بهبود تقاضای داخلی در بحبوحه افزایش قیمت ها افزایش داده است.

انتظار می رود کمترین رشد در بین تمام مناطق در اروپا با ۰.۹٪ ثبت شود. در پایان سال ۲۰۲۳، سیگنا، یک شرکت اروپایی املاک و مستغلات چند میلیارد دلاری، پس از بزرگترین افزایش نرخ بهره در تاریخ ۲۵ ساله اتحادیه اروپا، سقوط کرد. احساسات ضعیف مصرف‌کننده و تاثیر قیمت‌های بالای انرژی نیز چشم‌انداز را مختل کرده است.

خطرات اصلی چیست؟

اگرچه هیچ کس توپ کریستالی ندارد، اما خطرات خاصی که می تواند بر رشد تولید ناخالص داخلی جهانی تأثیر منفی بگذارد توسط صندوق بین المللی پول مطرح شده است:

  • افزایش شدید قیمت کالاها: اگر تنش‌های ژئوپلیتیکی در جنگ اسرائیل و حماس تشدید شود، این امر می‌تواند به منطقه گسترده‌تر سرایت کند و منجر به افزایش قیمت انرژی شود. بیش از یک سوم صادرات جهانی نفت و ۱۴ درصد صادرات جهانی گاز از این منطقه است. علاوه بر این، ۱۱ درصد تجارت بین المللی از دریای سرخ می گذرد، جایی که حملات مکرری بین شورشیان حوثی و حملات ایالات متحده و متحدانش صورت می گیرد.
  • تورم شدید: یکی دیگر از اختلالات عرضه همراه با گرمای بیش از حد بازار کار می تواند فشارهای تورمی را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به افزایش نرخ بهره شود. در عوض، بازارهای سهام می توانند واکنش منفی نشان دهند و ثبات مالی می تواند بدتر شود.
  • اقتصاد چین در حال کند شدن است. رکود در بازار املاک و مستغلات ممکن است رشد داخلی و اعتماد مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کاهش مصرف در این کشور شود. با نزدیک به ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی (PPP) در سال ۲۰۲۳، کندی اقتصاد چین می تواند بر کشورهای متکی به تجارت با چین تأثیر بگذارد.

    اگرچه این خطرات همچنان باقی است، اما اقتصاد می تواند شگفتی های مثبتی را نیز تجربه کند. اگر تورم سریعتر از حد انتظار کاهش یابد، احتمالاً به تسهیل پولی و رشد قوی‌تر اقتصاد جهانی منجر خواهد شد. به طور کلی، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ کمتر از انتظارات بود و می تواند در سال ۲۰۲۴ دوباره این کار را انجام دهد.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا