اقتصاد جهان

قیمت کالاهای اساسی در اتحادیه اروپا 50 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، قیمت روغن زیتون در سراسر اتحادیه اروپا در سال گذشته به دلیل شرایط نامساعد جوی که برداشت زیتون را تحت تأثیر قرار داد، به شدت افزایش یافت.

بر اساس گزارش اداره آمار اروپا (یورواستات)، قیمت تمام شده کالاهای اساسی در ژانویه نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

قیمت ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به طور پیوسته افزایش یافت و در ماه اوت ۳۷ درصد و در نوامبر ۲۰۲۲ افزایش باورنکردنی ۵۱ درصد را ثبت کرد.

تا ژانویه، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش شدید قیمت مواد غذایی اصلی، به ویژه روغن زیتون تولید شده در کشورهای جنوب اروپا را گزارش کردند.

قیمت این محصول در پرتغال در ژانویه ۶۹.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بیشترین افزایش در داخل اتحادیه اروپا بود و پس از آن یونان با افزایش ۶۷ درصدی در فهرست قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در اسپانیا، بزرگترین تولید کننده و صادرکننده روغن زیتون در جهان، قیمت ها ۶۲.۹ درصد افزایش یافت.

کمترین افزایش در رومانی (۱۳ درصد)، ایرلند (۱۶ درصد) و هلند (۱۸ درصد) ثبت شده است.

یورواستات در مورد دلایل افزایش قیمت توضیحی نداد، اما گزارش های قبلی رسانه ها آن را به شرایط نامساعد آب و هوایی در منطقه از جمله موج گرمای شدید در کشورهای تولیدکننده روغن زیتون مانند اسپانیا نسبت دادند.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی اسپانیا، تولید در این کشور در سال کشاورزی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به کمتر از نصف یعنی ۶۷۵۰۰۰ تن رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا