اخبار بورس

جمعه بازار بورس – شماره ۲۲

بورس زیر ذره بین اثر میرزا قلمدون

به نظر می رسد تغییرات اخیر در شورای عالی بورس، اوضاع را به نفع رهبر بزرگوار برگردانده است و در حالی که وی در پایان دوره ۳۰ ماهه در حال بستن چمدان خود برای خروج از تخت طاووس بود، رفیق با گرمباه و گلستانش دیدار کرد. کسی که دلیل حضور این احمق در تخت طاووس بود، ناگهان از شورا خارج شد و با حمایت این حضور، سردار بزرگ بلافاصله امضا کرد…

به گزارش میرزا قلمدون افق میهن، هفته گذشته با رشد ۳.۲ درصدی شاخص کل بورس، افزایش ۴.۴ درصدی استاندارد طلای جهانی، ۹.۵ درصدی دلار آزاد و البته افزایش ۵۵ درصدی به پایان رسید. بیت کوین. .

اتفاقی که قبلا افتاد

تخت طاووس در هفته گذشته تغییر کرده است! برای یافتن علت این جابجایی بد نیست نگاهی به گذشته داشته باشیم.

اواسط فروردین ماه گذشته مدیر روابط عمومی تخت طاووس استعفا داد و یکی از نمایندگان رسانه به عنوان جانشین وی معرفی شد. اگرچه از همان ابتدا مشخص بود که خرقه دوخته شده برای قد او بزرگتر از آن است و شنیده شد که خود رئیس بزرگ به زودی از انتخاب خود پشیمان شد. اما با توجه به وضعیت متزلزل بیگ باس، انتقال دیگری قطعا داستان خواهد بود. به همین دلیل رئیس بزرگوار در بدعتی جدید سخنوری را انتخاب کرد که کمتر با جناب عالی ارتباط داشت. اما بدشانسی یا بهتر است بگوییم بد سلیقه در انتخاب مدیران، کار را به سرانجام رساند و به نظر می رسید آقای رئیس مجلس دغدغه ای جز جلسات مکرر و جذب فالوور نداشته باشد!

از این رو مستشار منطقه را بدون مالک دید و دید که تپه کم جمعیت است، با عجله رفت! طبق ادعای بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان بازار، ضعیف ترین عملکرد تاریخ بورس ایران در زمان حضور وی رقم خورد و این بزرگوار جز خندیدن به کارشناسان بازار، مدیران موسسات مالی و اصحاب رسانه هنر دیگری از خود نشان نداد.

ضمناً چنان کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است که هرجا نام مشاور می آید دنیایی از لعن و نفرین به دنبال او روانه می شود چرا که این عزیز با تکیه بر صندلی مدیریت نان بیش از ۲۰ کارمند آب را برید. تخت طاووس و ده ها پنبه برای تولید پنبه خرج کرد. طرف مقابل دست از تلاش برنداشت.

اما به نظر می رسد تغییرات اخیر در شورای عالی بورس، اوضاع را به نفع رهبر معظم انقلاب برگردانده است و در حالی که وی در پایان دوره ۳۰ ماهه در حال بستن چمدان خود برای ترک تخت طاووس بود، رفیق با گرمباه و سین گلستان دیدار کرد. دلیل حضور این احمق در تخت طاووس، ناگهان شورا را ترک کرد و با حمایت این حضور رئیس بزرگ بلافاصله شروع به امضا کرد و همزمان حکم عزل مشاور و تیمش را امضا و جانشین خود را معرفی کرد. ! جانشینی که اتفاقا دوست جینگ، عضو جدید شورا است! او بعداً طوماری را تهیه و منتشر کرد که در آن گزارش اقدامات خود را نشان می داد.

خلاصه می گویند رئیس بزرگ دلگرمی پیدا کرد، چمدان را خالی کرد و دستور داد کفش های بچه ها را جفت کنند! حال باید دید سرپرست تخت طاووس باقی می ماند یا خیر. اما هر چند این بزرگوار کوچکترین قدمی برای حمایت از سهامداران خرد برنداشت; اما او برای مدیران ارشد یک احمق بی بدیل بود و بعید نیست که نخواستند چنین آدم مطیعی را از دست بدهند.

اقتصاد کلان

این هفته مدیران اقتصادی سنگ تمام گذاشتند و کاری کردند که حباب ربع سکه را ترکاند، کارستان!

چندی پیش دوستان میرداماد تلاش کردند و اعلام کردند صادرکنندگان می توانند به جای فروش ارز خود در سامانه نیما، درآمد حاصل از صادرات را به صورت شمش طلا وارد کرده و با نرخی نزدیک به بازار آزاد در اختیار مردم قرار دهند. ارزان تر از بازار می خواهند دامادشان را بفروشند. در ابتدا خیلی ها هیجان زده بودند که گامی به نفع صادرکنندگان برداشته خواهد شد. اما تصور اشتباه! مدیران میرداماد زرنگتر از این حرف ها بودند و شمش های طلا را با دلارهای نزدیک به بازار خریدند و ربع سکه را با بیش از ۹۰ هزار تومان برای خلق الله ضرب کردند تا ثابت کنند هر سال ترفندی دارند که از مردم پول بگیرند!

شایان ذکر است این روزها فعالان بازار سرمایه مشغول زیر سوال بردن ماهیت این مرکز مبادلاتی و غیرقانونی خواندن آن بوده اند و طبق معمول هیچ جلسه ای برگزار نشد.

زرشک طلایی هفته

در نهایت زرشک طلایی این هفته نصیب مردم پاستور می شود که در وسط مطالبه خود هستند و اجداد بدهکار خود را به نمایش می گذارند اما افسوس که روزی بدهکار می شوند! این بار در ازای بدهی هنگفت به تامین اجتماعی (یا بهتر است بگوییم بدهی به بیش از ۴ میلیون بازنشسته که بسیاری از آنها به دلیل یک سیلی صورتشان سرخ شده است) تیم فوتبال بازنده را به میدان خواهند آورد. محل در تامین اجتماعی …

جمعه، بورس اوراق بهادار - شماره های 22-18 اسفند ۱۴۰۲

نگاهی به سایر اخبار هفته گذشته

انتخابات مستاجر دوازدهمین دوره پاستور بی سر و صدا گذشت و جالب اینجاست که دهه هاست همه می دانند مشکل ایران اقتصاد است و وقتی رای می دهند کسانی که اقتصاد می خوانند کمترین سهم را در این رای دهندگان دارند! البته شايد دانشجويان بازرگاني در اين سالها آنقدر مزخرف كرده باشند كه ديگر كسي به دانش آنها اعتقاد نداشته باشد!

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا