ترندهای روز

روزانه چه غذاهایی را برای سلامت مغز، طول عمر و تندرستی باید مصرف کنید؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

داشتن یک رژیم غذایی متعادل یکی از کلیدهای داشتن یک زندگی سالم و موفق است، اما کارشناسان معتقدند برخی از غذاها مغذی تر و سالم تر از بقیه هستند.

در گفتگو با چندین متخصص تغذیه، CNBC پنج نوع غذا را منتشر کرد که کارشناسان معتقدند برای داشتن مغز، قلب سالم، طول عمر و سلامت کلی باید روزانه مصرف شوند.

پنج غذایی که پزشکان و متخصصان تغذیه هر روز برای سلامتی بهتر می خورند:

۱. سبزیجات برگ دار

اهمیت سبزی های برگ دار در رژیم غذایی روزانه شما را نمی توان دست کم گرفت – کارشناسان بارها و بارها آن را توصیه کرده اند. خوردن سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ از سلامت مغز کمک می کند. در واقع، غذاهای غنی از فیبر با کاهش احتمال افسردگی مرتبط هستند.

همچنین این سبزیجات سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A، اسید فولیک، ویتامین C، آهن، ویتامین K، پتاسیم و کلسیم هستند. سبزیجات برگ سبز را می توان به راحتی با سایر سبزیجات و میوه های مغذی به سالاد اضافه کرد.

۲. انواع توت ها

کارشناسان توصیه می کنند در صورت امکان هر روز میوه بخورید. به نظر می رسد در میان همه میوه ها، توت ها از نظر فواید سلامتی در صدر قرار دارند.

نیل پاولووین، محقق طول عمر، به طور خاص زغال اخته را “مقدس ترین” غذای طولانی مدت نامیده است. پاولوین می‌گوید این میوه مملو از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن شما در برابر عفونت محافظت می‌کنند. او همچنین اضافه می کند که توت ها برای سلامت چشم، ریکاوری عضلات، سلامت مغز و تقویت سلول های شما عالی هستند.

همه انواع توت ها رنگ خود را از فلاونوئیدها می گیرند که با بهبود سلامت مغز و کاهش زوال عقل مرتبط است. همچنین توت ها نسبت به سایر میوه ها مانند موز و انبه قند کمتری دارند.

۳. ماهی و سایر پروتئین های بدون چربی

پزشکان و متخصصان تغذیه در سراسر جهان شما را تشویق می کنند که مصرف گوشت قرمز خود را محدود کرده و آن را با گزینه های سالم تری مانند پروتئین های بدون چربی مانند ماهی آزاد، تخم مرغ، ماهی تن و توفو جایگزین کنید.

به گفته دکتر اوما نایدو، روانپزشک تغذیه در هاروارد و نویسنده کتاب ذهن خود را با غذا آرام کنید، ماهی سالمون در میان متخصصان محبوب است زیرا سرشار از ویتامین های B است که برای سلامت مغز بسیار مفید است.

دکتر الیزابت کلوداس، متخصص قلب، می گوید: ماهی و صدف نیز نسبت به گوشت قرمز کلسترول کمتری دارند و افق میهن های بهتری برای داشتن قلب سالم هستند. او ترجیح می دهد به سراغ گزینه های پروتئین بدون چربی مانند ماهی های گوشت سفید، از جمله تیلاپیا، ماهی ماهی، شاه ماهی و ماهی خال مخالی برود.

۴. لوبیا

حبوبات برای طول عمر یک ماده غذایی «دست کم گرفته شده» هستند، اما سامانتا هلر، متخصص تغذیه، روزانه حبوبات می خورد تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کند. او می گوید حبوبات سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند منیزیم و آهن هستند.

برخی از حبوباتی که می توانید به وعده های غذایی خود اضافه کنید عبارتند از: عدس، لوبیا سیاه، نخود، سویا، سویا سبز، لوبیا لیما، لوبیا چیتی و لوبیا چیتی. مقدار بالای فیبر موجود در حبوبات آنها را به افق میهنی عالی برای مغز سالم تبدیل می کند.

۵. آجیل و دانه ها

اگرچه آجیل و دانه ها اغلب نادیده گرفته می شوند، اما این خوراکی های کوچک مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. به گفته لیزا جنوا، عصب شناس دانشگاه هاروارد، امگا ۳ از سلامت سلول های مغز حمایت می کند و التهاب را کاهش می دهد.

دکتر نایدو می گوید تخمه های آفتابگردان همچنین “یکی از بهترین منابع گیاهی ویتامین B5” هستند. وی خاطرنشان می کند که تنها ۳۰ گرم از این دانه ها می تواند ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین کند.

دکتر نایدو ادامه می دهد که آجیل به خصوص فندق و گردو سرشار از پلی فنول است. او می گوید: غذاهای غنی از پلی فنل ها “بسیار مهم هستند، زیرا دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و فیبر هستند و همچنین حاوی چندین ریزمغذی هستند که بدن ما به آنها نیاز دارد.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا