اخبار اقتصاد ایران

نه تورم مهار شد و نه تولید رونق گرفت | علت اصلی افزایش قیمت‌ها سیاست‌های حاکمیت است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور در خصوص کنترل تورم، تصریح کرد: آنچه ما و مردم در زندگی خود شاهد آن هستیم کاملاً متفاوت است و آنچه امروز دغدغه اصلی مردم است افزایش قیمت هاست.

افق میهن، با پایان سال ۱۴۰۲ آخرین اخبار تحلیل اقتصاد ایران در سال گذشته و همچنین پیش بینی وضعیت سال جدید، آخرین خبر گفتگو با دکتر راغوفر از اقتصاد بود. کارشناسان این کارشناس سیاست های دولت را عامل افزایش قیمت ها دانست. تورم از طریق افزایش قیمت ارز رخ داده است.

راغوفر در پاسخ به سوالی مبنی بر تحقق شعار سال (کنترل تورم و رشد تولید) با پاسخی کنایه آمیز گفت: نتیجه و پاسخ شعار سال کاملا مشخص است.
وی در ادامه افزود: نه تورم مهار شد و نه تولید آن رونق گرفت. نه تنها این، بلکه برعکس هم اتفاق افتاد. البته سالهاست که همینطور است. یعنی هر سال با نام تولید مزین می شود اما هر سال با سال قبل فرق می کند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور در خصوص کنترل تورم، تصریح کرد: آنچه ما و مردم در زندگی خود شاهد آن هستیم کاملاً متفاوت است و آنچه امروز دغدغه اصلی مردم است افزایش قیمت هاست. دلیل اصلی این امر سیاست‌های خود دولت است که عمدتاً از طریق افزایش قیمت ارز رخ داده است و کسری‌های زیاد بودجه دولت به‌ویژه هزینه‌های خارج از کشور از دلایل بسیار مهم آن است.

راغوفر در پایان این گفتگو در خصوص پیش بینی نرخ تورم در سال آینده با اشاره به سیاست های دولت تاکید کرد: هیچ یک از شاخص های موجود نشان دهنده مهار تورم نیست، بلکه نشان دهنده افزایش بیش از نرخ تورم در سال جاری است. دلیل اصلی کسری بودجه و تعهدات برون مرزی کشور است. همه اینها نقش تعیین کننده ای دارند و تا زمانی که این نرخ ارز کنترل نشود، فکر می کنم اوضاع بدتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا