اقتصاد جهان

اتصال 20 کشور جهان به سوئیفت روسی

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از خبرگزاری تاس، آلا باکینا رئیس اداره سیستم های پرداخت ملی بانک مرکزی روسیه در بیست و یکمین نشست این بانک اعلام کرد که سامانه پیام رسانی مالی بانک مرکزی روسیه به نام SPFS، که معادل روسی سوئیفت است، در حال حاضر بیش از ۱۶۰ عضو خارجی از ۲۰ کشور جهان دارد.

باکینا این خبر را در بیست و یکمین نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و کوبا در زمینه همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری اعلام کرد.

وی گفت: امروز بیش از ۱۶۰ (موسسات و مؤسسات) شرکت کننده خارجی از ۲۰ کشور جهان به این سامانه (SPFS) متصل هستند و دو بانک کوبایی نیز تقریباً مستقیماً درگیر هستند.

در سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی روسیه سیستم پیام رسانی مالی SPFS را به صورت آزمایشی اجرا کرد. این سیستم می تواند داده ها را با فرمت SWIFT ارسال کند، اما به کانال های خود متکی نیست.

در سال ۲۰۱۷، این سیستم با تمام ظرفیت شروع به کار کرد و پیام هایی را در مورد تراکنش ها به هر ارز به بانک ها ارسال کرد.

در ابتدا، این سیستم فقط برای کاربران داخل روسیه در نظر گرفته شده بود، اما از فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۲۰ بانک و موسسه اعتباری از بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، کوبا و سایر کشورها به آن پیوستند.

به دنبال تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از جنگ اوکراین، بانک‌های روسیه از سیستم جهانی سوئیفت قطع شدند و مسکو تلاش‌ها را برای جایگزینی آن با یک سیستم داخلی افزایش داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا