اقتصاد جهان

افزایش دوبرابری واردات تسلیحات اروپا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از یورونیوز، بر اساس مطالعه جدید موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، کشورهای اروپایی بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ و بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ واردات تسلیحات خود را تقریباً دو برابر کردند و خرید آنها در این سال ۹۴ درصد افزایش یافت. دوره گزارش

بیشتر این افزایش واردات به دلیل انتقال تسلیحات به اوکراین بوده است. کشوری که هنوز در حال جنگ با روسیه است که ۲۳ درصد از کل واردات تسلیحات منطقه را در سال های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ وارد کرده است.

دو کشور فرانسه و ایتالیا نیز در همین مدت صادرات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند و خریداران مشتاقی در اروپا، آسیا و خاورمیانه پیدا کردند.

شاید به طرز شگفت انگیزی، با وجود درگیری های نظامی در اوکراین، غزه و سایر نقاط جهان، حجم جهانی تجارت تسلیحات بین سال های ۲۰۱۴-۲۰۱۸ و ۲۰۲۳-۲۰۱۹ ۳.۳ درصد کاهش یافت.

اروپا از کدام کشور سلاح می خرد؟

تا کنون بزرگترین واردکننده تسلیحات در اروپا اوکراین است که ۲۳ درصد از کل واردات اروپا را بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. بزرگترین واردکنندگان بعدی بریتانیا (۱۱٪ از کل واردات اروپا) و هلند (۹٪) بودند.

۵۵ درصد از واردات تسلیحات کشورهای اروپایی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ از ایالات متحده بوده است و صادرات به اروپا در مقایسه با دوره قبلی در این تحلیل، ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، ۳۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، سایر واردات تسلیحات عمده به اروپا از آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه انجام شده است.

دن اسمیت، مدیر موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، در بیانیه ای مطبوعاتی توضیح داد: عوامل بسیاری از جمله حفظ روابط فراآتلانتیک (بین ایالات متحده و اروپا) و همچنین مسائل فنی و نظامی و همچنین مسائل هزینه، در تصمیمات کشورهای اروپایی عضو ناتو برای حذف واردات آمریکا تحت تأثیر قرار گرفت.

وی افزود: با تغییر روابط ترانس آتلانتیک در سال های آینده، سیاست های تامین تسلیحات کشورهای اروپایی نیز ممکن است تغییر کند.

آلمان (۶.۴ درصد) و فرانسه (۴.۶ درصد) دومین حامیان بزرگ کشورهای اروپایی از نظر تأمین تسلیحات پس از ایالات متحده بودند.

افزایش صادرات تسلیحات فرانسه

ایالات متحده و فرانسه در حال حاضر بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان هستند، به طوری که واشنگتن بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ و بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۱۹ صادرات خود را ۱۷ درصد افزایش داد و پاریس نیز صادرات خود را ۴۷ درصد در مدت مشابه افزایش داد.

ایالات متحده به تنهایی ۴۲ درصد از کل صادرات تسلیحات جهانی را به خود اختصاص داده و بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به ۱۰۷ کشور تسلیحات ارسال کرده است که بیش از هر صادرکننده بزرگ دیگری است.

از سوی دیگر، افزایش صادرات تسلیحات فرانسه عمدتاً به دلیل عرضه هواپیماهای جنگنده به هند، قطر و مصر است.

بر اساس این گزارش، برای اولین بار در فهرست بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات جهان، فرانسه از روسیه پیشی گرفت و در جایگاه دوم قرار گرفت و روسیه در جایگاه سوم قرار گرفت.

صادرات فرانسه افزایش یافت، در حالی که صادرات روسیه به نصف (۵۳ درصد کاهش) در مدت مشابه کاهش یافت. روسیه در سال ۲۰۱۹ به ۳۱ کشور تسلیحات صادر کرد که در سال ۲۰۲۳ این تعداد به ۱۲ کشور کاهش یافت.

بیشترین سهم صادرات تسلیحات فرانسه (۴۲ درصد) به کشورهای آسیایی و اقیانوسیه و ۳۴ درصد دیگر به کشورهای خاورمیانه اختصاص دارد.

بزرگترین واردکننده تسلیحات فرانسوی هند بود که تقریباً ۳۰ درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد.

هند بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان بود – اگرچه تامین‌کننده اصلی آن روسیه است که ۳۶ درصد از کل واردات آن را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا