فرهنگ و هنر

آیا ۱۴۰۳ سال ‌بورس می شود؟

در این خبر توضیحاتی در مورد اینکه آیا ۱۴۰۳ بورس می شود یا خیر؟ پرداخت شده است.


افق میهن –

بازار سرمایه در سال گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بود. رشد و افت قابل توجهی را تجربه کرد و در روزهای رکود در وضعیت ضعیفی قرار داشت. حالا بورس در آستانه ورود به سال جدید است، آخرین هفته کامل سال را پشت سر گذاشته و بیم و امیدهای زیادی برای سال جدید دارد.

ریسک‌های بزرگ و کمرشکن مانند سیاست‌های انقباضی دولت و نرخ‌های سود بالا را در سال جدید به همراه خواهد داشت، اما انگیزه‌ها کم نیست. تحلیلگران خوشبین هستند که با توجه به آمادگی بنیادی و فنی بازار، با ظهور محرکی قوی مانند افزایش تدریجی نرخ دلار در بازار سرمایه، بتواند سال ۱۴۰۳ را به بهترین نحو به پایان برساند و عقب ماندگی خود را جبران کند. در مقایسه با بازارهای موازی

جبران تاخیر در ۱۴۰۳

علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه: با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عواملی که همواره مورد توجه بازار است و حتی می توان گفت مهمترین عاملی است که می تواند وضعیت بازار را نشان دهد، ارزش معاملات است. وی گفت: در روزهای پایانی سال میانگین ارزش معاملات بین ۴ ۵ هزار میلیارد تومان بوده و این ارزش معاملات به معنای رونق بازار نسبت به دو ماه گذشته است که ارزش معاملات ۳ همات بوده است. . وی ادامه داد: موضوع دیگر عدم خرید همه صنایع بازار سرمایه است که نشان می دهد همچنان ریسک نرخ سود داریم. بانک‌ها در حال حاضر ۳۵ درصد سود بدون ریسک می‌دهند و بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای اجرای سیاست‌های کنترل تورم می‌کند و در جریان این سیاست‌ها رکود در همه بازارها ایجاد شده است.

در این بین بازار سهام از سایر بازارها عقب افتاده است که حداقل در ۱۰ سال گذشته همواره آن را جبران کرده است و قطعا این بار جبران خواهد کرد اما زمان آن مشخص نیست. این تحلیلگر افزود: آنچه باعث شده بازار از رونق مورد انتظار تحلیلگران برخوردار نباشد، ریسک نرخ بهره است. این موضوع ورود پول های کلان به بازار را دشوار کرده است. به نظر می رسد بانک مرکزی مقداری نرخ را کاهش دهد، اما نه آنقدر که تورم زا باشد، زیرا مهمترین هدف اقتصادی دولت کنترل تورم و دلار است، اما در مقایسه با دو ماه گذشته شاهد کاهش نرخ ارز هستیم. ارزش معاملات بهتر است و ما در وضعیت بهتری هستیم. حیدری گفت: ماهیت بازار سرمایه همیشه متفاوت است، الان ماهیت بازار با سه ماه قبل و یک سال قبل متفاوت است.

ماهیت بازار این روزها به گونه ای است که نمادهای گروه به گروه و فردی مورد توجه قرار می گیرند. به عنوان مثال اکنون در گروه خودرو شاهد هستیم که نماد خودرو ۳۵ درصد بازدهی داشته است اما سایر نمادها اینگونه نبودند. اینطور نبود که کل صنعت رشد کند زیرا شرکت خبر از تغییر مدیریت یا افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها یا فروش سهام داشت. یا مثلاً پیش بینی می شد با انتشار خبر تجدید ارزیابی دارایی ها به دلیل جلسه بانک مرکزی با سایر بانک ها، کل گروه سبز شود اما دیدیم که اینطور نبود و تنها سه نماد از این گروه بودند. مورد توجه بودند در سایر گروه ها نیز وضعیت به همین منوال است. ماهیت بازار به گونه ای است که به دلیل ریسک کلی که وجود دارد، کل بازار را رشد نمی دهند، اما در گروه های مختلف با اخباری که می آید، چند روزی است که برخی نمادها سبز می شوند. معمولاً چنین بازاری پس از یک خبر خوب بزرگ و ظهور یک محرک قوی شروع به رشد می کند. این تحلیلگر در خصوص وضعیت بازار سرمایه در سال آینده نیز گفت: بانک مرکزی نمی تواند به افزایش مستمر نرخ سود ادامه دهد بنابراین یا افزایش نرخ را متوقف می کند یا کاهش می دهد. یکی از راه های کنترل تورم افزایش سرمایه گذاری است و افزایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه می تواند تورم را کنترل کند، به همین دلیل فکر نمی کنم در سال آینده بانک مرکزی در افزایش نرخ سود و حفظ یا کاهش آن کوتاهی کند. سطح نرخ بهره اما در هر صورت من سال آینده را سال خوبی برای بازار می بینم، زیرا وقتی از روش تحلیل بنیادی برای تحلیل بازار استفاده می کنیم، با دلار ۵۰ هزار تومانی، در تحلیل های عمده، P/E از آن به دست می آید. ۴ یا ۵. وی افزود: زمانی که پیش بینی می شود در سال آینده با فرض عدم روی کار آمدن ترامپ، دلار بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان باشد و زمانی که P/E حدود ۴ داشته باشیم با یک دلار ۵۰ هزار تومانی، با دلار ۷۰ هزار تومانی، P/E بازار بسیار کمتر می شود و کل بازار به ویژه صادرات رشد می کند. آنها خوب عمل خواهند کرد، زیرا این به معنای رشد سود بسیار خوب برای سال آینده است و پول هوشمند قطعا به سمت سهام ارزان و جذاب خواهد رفت و بازار به عقب خواهد رسید. به نظر خودروها و قطعات، بانک ها و احتمالا با حذف ارز دارویی، این گروه نیز در کانون توجه قرار خواهند گرفت و نمادهای خوبی در آنها یافت می شود.

رشد آهسته و متعادل در سال جدید

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز اظهار داشت: قبل از انجام هر گونه پیش بینی باید دید در شرایط فعلی چه موضوعی می تواند باعث تحریک رشد بازار پس از رشد جزئی شود. بهمن وی بیان کرد: با توجه به عبور از چالش‌های عمدتا داخلی پیش روی بازار سرمایه ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، به نظر می‌رسد بازار سرمایه آماده رشد است، اما نیازمند محرک قوی است. در شرایط فعلی با توجه به رشد جزئی قیمت دلار اما خبر مهم ورود آن به کانال ۴۰ هزار تومانی است که می توان خوش بین بود که از تثبیت نرخ فروش نیمه دوم جلوگیری شده است و احتمالا در آینده شاهد رشد پایدار آن البته با نرخی کمتر از تورم در اقتصاد خواهیم بود. و در صورت وقوع این اتفاق احتمالی، من خوشبین هستم که بازار سرمایه نیز موج حرکت صعودی جدیدی را آغاز کند.

دنیای اختمان نوشت، وی افزود: با توجه به کاهش نرخ فروش متاثر از نرخ دلار و به تبع آن قیمت بسیار پایین تابلوی معاملات، امیدواریم در آینده نزدیک بازار سرمایه بتواند رکود خود را تا حد قابل توجهی جبران کند. گسترش و ادامه حرکت اخیر خود را در پایان بیایید شاهد صعود بازار سرمایه در سال جاری و در بهار آینده باشیم. در کل، من به رشد بازار خوشبین هستم. میرزایی ادامه داد: البته باید توجه داشت که رشد قبلی دلار نیمایی در ابتدای سال جاری جهشی بود و علیرغم مخالفت شدید رئیس کل بانک مرکزی و همراهان و همفکران وی در آن زمان دلار با هجمه منطقی که از سوی فعالان رسانه و بازار شکل گرفت، ۲۸۵۰۰ تومان شد. به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و این رشد ۴۰ درصدی طبیعتاً با استقبال بازار سرمایه مواجه شد و شاخص کل تا محدوده دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد بیش از ۴۰ درصدی را ثبت کرد و بعید است در شرایط فعلی مرکز بانک سیاست جهش نیم دلاری را اتخاذ خواهد کرد و توجه داشته باشید که آنها فکر می کنند که باعث شوک قیمتی می شود (البته این لزوماً اتفاق نمی افتد). این تحلیلگر تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمالاً شاهد رشد آهسته نیم دلاری خواهیم بود، می توان خوش بین بود که رشد نیم دلاری تقریباً متناسب با تورم اتفاق می افتد و بازار سرمایه نیز بر همین اساس واکنش نشان می دهد و شاهد یک روند کند و متعادل خواهد بود. رشد ما خواهیم بود



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا