اخبار بورس

داستان مضحک واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال / مال بد بیخ ریش صاحبش

موضوع هفته: از خصوصی سازی ناراحتیم.

آنچه کاملاً بدیهی و واضح به نظر می رسد عدم تمایل دولت به واگذاری اختیارات این دو باشگاه پرطرفدار به نهادها یا سرمایه گذاران غیردولتی است. اساساً به نظر می‌رسد که هر حزب، تیم یا فرد محبوبی نماینده مخالفت بالقوه با دیدگاه‌های غالب است.

چیزی را گزارش کنید افق میهن؛ باور کنید بحث خصوصی سازی و واگذاری سهام باشگاه های پرسپولیس و استقلال در سال های اخیر به حدی مضحک و پست شده که حتی نوشتن در این باره اعصاب پولادین می خواهد.
نمایندگان دولت و حاکمیت از یک سو هر روز از تمایل زیاد خود برای خصوصی سازی و فروش این دو باشگاه صحبت می کنند، اما از سوی دیگر پیشنهاد خرید سهام این تیم ها توسط افراد حقیقی را رد می کنند.
به گفته برخی کارشناسان، آنچه کاملاً بدیهی و واضح به نظر می رسد، عدم تمایل دولت به واگذاری اختیارات این دو باشگاه پرطرفدار به نهادها یا سرمایه گذاران غیردولتی است. اساساً به نظر می رسد که هر حزب، تیم یا شخص مردمی نماینده یک مخالف بالقوه با فضای سیاسی و دیدگاه های غالب است.
احزاب دارای هوادار با کنار گذاشتن نمایندگان خود از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از سمت خود برکنار می شوند، شخصیت های محبوب و ستارگان ورزش (رسول خادم، علی دایی و …)، هنرمندان مشهور (شجریان و…) ممنوع الخروج می شوند یا تصاویر را ممنوع می کنند. و انجام این کار به هیچ وجه از مالکیت تیم های محبوبی مانند پرسپولیس و استقلال چشم پوشی نمی کند.

ماجرای مضحک واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال/ بیچاره اموال صاحبش

بنابراین آنچه را که دولت خصوصی سازی این دو باشگاه می نامد را فقط می توان داستانی مضحک برای دور زدن الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فرار از هجمه مردم و هواداران این دو باشگاه دانست.

طی روزهای اخیر از بانک ملت و تجارت به عنوان خریداران احتمالی سهام این دو باشگاه در پایتخت نام برده می شود و علیرغم همه تبلیغات، خرید و معامله ۵۱ درصدی از سهام باشگاه پرسپولیس را مشاهده نکرده ایم. ، به ارزش بیش از ۲۱۰۰۰ میلیارد تومان. .

ماجرای مضحک واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال/ بیچاره اموال صاحبش

در خصوص عدم معامله و خرید سهام باشگاه پرسپولیس در روز گذشته ذکر چند نکته ضروری است که در ادامه به آن می پردازیم:

۱- اگر قرار است خصوصی شود چرا به بانک های دولتی واگذار می شود؟

یا دولت معنای واقعی خصوصی سازی را درک نمی کند یا ما درک درستی از خصوصی سازی و واگذاری سهام دولت نداریم. به گفته شما اگر ۵۱ درصد سهام این دو باشگاه بازنده را به دو بانک دولتی یا خوسلتی واگذار کنیم، آیا این دو باشگاه از کنترل دولت خارج می شوند؟

آیا تصمیم گیری مدیران دولتی و مردم عادی برای آینده این دو باشگاه ورزشی فرقی نمی کند؟ به نظر شما آیا دولت به سادگی مدیریت و کنترل این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد؟

ماجرای مضحک واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال/ بیچاره اموال صاحبش

۲- آیا فکر می کردید انعام کلاه به مدیران بانک ها و شرکت های تجاری به راحتی توسط مردم عادی نادیده گرفته می شود؟

روند عرضه سهام این دو باشگاه بازنده، تهیه گزارش مالی و ارزش گذاری های مضحک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را احتمالاً به خاطر دارید.

آیا هنوز به یاد دارید که چگونه و با چه تبلیغات بزرگی سهام این دو باشگاه را به بالاترین قیمت ممکن در فرابورس عرضه کردند و مبالغ هنگفتی از مردم به جیب زدند؟

۳۶۰ میلیارد تومان برای فروش ۱۰ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس از مردم جمع آوری شد تا مردم در روند خصوصی سازی و رونق این تیم مشارکت کنند.
شاید باور نکنید اما ارزش ۳۶۰۰ میلیارد تومانی باشگاه در زمان عرضه سهام باشگاه پرسپولیس در فرابورس پس از ۱۸ ماه و کسب سه عنوان قهرمانی در سال گذشته، ۴۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

کاهش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی ارزش سهام باشگاه در کمتر از ۱۸ ماه نشان می دهد که دولت می تواند سرمایه گذاران را تحریک کند، اما مدیران بانک ها (حتی بانک های دولتی و خصوصی) را برای خرید سهام باشگاه های زیان ده فاقد حرفه ای بودن توجیه می کند. کمبود نیرو، ساختار و متخصص وجود دارد. آیا صرفاً ناآگاهی سرمایه گذاران خرد و مردم عادی است؟
به من بگویید در حالی که بزرگترین حامیان مالی باشگاه استقلال در تهران موبایل فروشی ها و تولیدکنندگان آلو و لواشک ترش هستند، این مدیر صرفه جویی و باهوش ۵۱ درصد از سهام این باشگاه را با ۵۰۰ میلیارد تومان و زیان سالانه ۱۸۰۰ خریداری خواهد کرد. میلیارد تومان؟
صرف نظر از سود ثابت ۳۰ درصدی ۱۸۰۰ میلیارد تومانی (معادل سود سالانه ۵۴۰ میلیارد تومانی) در ازای سهم ۵۰ درصدی زیان ۵۰۰ میلیارد تومانی؟
علیرغم اینکه استخدام و انتخاب بسیاری از مدیران بانک های دولتی و خصوصی به دلایل غیرحرفه ای و بر اساس روابط و میزان رفاقت صورت می گیرد، بپذیرید که برای شخصی که حتی چند بار از ماشین حساب استفاده کرده است، چنین چیزی سرمایه گذاری منطقی و غیر منطقی نیست. در نظر گرفته شده است

از طرفی همه می دانند که تعصبات رنگی بسیاری از فوتبالدوستان می تواند آسیب های جبران ناپذیری را از نظر تعداد مشتری و یا برداشت پول از بانک های صاحب باشگاه ها وارد کند. آیا به نظر شما یک بانک یا شرکت خدماتی بزرگ حاضر است چنین ریسکی را بپذیرد؟

ماجرای مضحک واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال/ بیچاره اموال صاحبش

شایان ذکر است در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خدماتی بزرگ مانند ایرانسل، صهورام‌الو بانک شهر به طور همزمان نقش حامیان مالی این دو باشگاه را ایفا کرده‌اند که از چالش‌های تعصب باشگاه‌ها و از دست دادن طیف وسیعی در امان مانده‌اند. از مشتریان

۳- مال بد صاحب آن:
در ماه‌های اخیر با جدی‌تر شدن حذف این دو باشگاه از رقابت‌های باشگاهی آسیا، دولت سهام این دو باشگاه را به نهادهای مختلف، سازمان‌های دولتی و … پیشنهاد داده است که در نوع خود جالب است.
پیشنهاد دولت برای خرید سهام این باشگاه ها به سازمان تامین اجتماعی شاهکاری واقعی از کنترل اندک و اشراف مدیران فعلی دولت بر وضعیت این سازمان بود.
در حالی که بسیاری از بدبختی های صندوق های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی را می توان ناشی از واگذاری مالکیت بنگاه های شکست خورده دولتی و رد بدهی دولت به آنها در سال های اخیر دانست، پیشنهاد خرید سهام انجمن های زیان ده به این سازمان. مصداق بارز سطحی نگری و حل غیر کارشناسی مشکلات در دولت است. جاری است.
درباره عدم تمایل نهادها، سازمان ها و بانک ها به خرید سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس تنها یک نکته را می توان گفت:

“ریش صاحبش بد است.”

اینکه خصوصی سازی یا واگذاری سهام باشگاه های پرسپولیس و استقلال به این راحتی و برای خریداران غیردولتی و دولتی انجام شود، خوشبینانه است. پس داستان ادامه دارد…

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا