فناوری

ساخت قدرتمند‌ترین لیزر جهان در رومانی؛ فناوری انقلابی رکورد می‌شکند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یورونیوز: در یک مرکز تحقیقاتی در شهر ماگورل در نزدیکی بخارست، پایتخت رومانی، دانشمندان در حال ساخت قوی ترین لیزر جهان هستند. فناوری جدیدی که نوید پیشرفت های انقلابی را در همه چیز از سلامت تا فضا می دهد.

این مرکز که توسط شرکت فرانسوی Thales اداره می شود، بر روی فناوری ای متمرکز است که قبلاً جایزه نوبل را دریافت کرده بود.

جرارد مورو از فرانسه و دونا استریکلند از کانادا برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ برای استفاده از قدرت لیزر در ابزارهای دقیق پیشرفته در جراحی چشم و همچنین در صنعت شدند. در بیانیه آکادمی نوبل در مورد این اختراع آمده است: پرتوهای نور لیزر به ما فرصت های جدیدی را برای تعمیق دانش خود در مورد جهان و شکل دادن به آن داده است.

این پروژه در دهه ۲۰۰۰ در قالب پروژه زیرساختی ELI اتحادیه اروپا آغاز شد.

جرارد مورو که اکنون ۷۹ سال دارد، با اشاره به «گام عظیم برداشته شده» و «قدرت های خارق العاده» می گوید: «ما با یک ذره کوچک نور با انرژی بسیار بسیار کم شروع می کنیم و سپس آن را میلیون ها و میلیون ها بار تقویت می کنیم. لیزر جدید

در قرن بیستم، دانشمندان شروع به تلاش برای ایجاد لیزرهای قدرتمندتر کردند. با این حال، در اواسط دهه ۱۹۸۰، آنها به بن بست رسیده بودند زیرا نمی توانستند قدرت لیزر را بدون از دست دادن عامل تقویت کننده پرتو افزایش دهند.

تقریباً در همین زمان بود که جرارد مورو و شاگردش در آن زمان، استریکلند، تکنیکی به نام تقویت پالس صدای جیر جیر (CPA) اختراع کردند که قادر بود با حفظ منبع شدت، قدرت لیزر را افزایش دهد.

در واقع، با گسترش یک پالس لیزری فوق کوتاه، تقویت آن و فشرده سازی مجدد آن کار می کند و کوتاه ترین و شدیدترین پالس های لیزری را ایجاد می کند که تا به حال دیده شده است.

این روش قبلا در جراحی های لیزری چشم یا اصلاح بینایی با لیزر (لیزیک) استفاده می شد، اما اکنون راه را برای دانشمندان باز کرده است تا قدرت لیزر را بیش از پیش افزایش دهند و از آن برای اهداف دیگر استفاده کنند.

مورو گفت: “ما از این پالس های بسیار شدید برای تولید شتاب دهنده های ذرات فشرده تر و ارزان تر برای کشتن سلول های سرطانی استفاده خواهیم کرد.” از دیگر کاربردهای احتمالی این فناوری می توان به تصفیه زباله های هسته ای با کاهش مدت زمان رادیواکتیویته آن یا پاکسازی زباله های انباشته شده در فضا اشاره کرد.

وی افزود: همانطور که قرن گذشته قرن الکترون ها بود، قرن بیست و یکم نیز قرن لیزر خواهد بود.

مقیاس عملیات انجام شده در مرکز تحقیقات بخارست گیج کننده است. سیستم ساخته شده در این مرکز قادر است ذره را در مدت زمان بسیار کوتاهی یعنی یک فمتوثانیه (یک میلیونیم میلیاردم ثانیه) به توان ۱۰ پتاوات (۱۰ به توان ۱۵ وات) برساند.

فرانک لیبریچ، مدیر پروژه لیزر تالس گفت: “۴۵۰ تن تجهیزات” به دقت نصب شده است تا به “سطوح عملکرد استثنایی” دست یابد.

هزینه این مرکز تحقیقاتی با فناوری پیشرفته ۳۲۰ میلیون یورو در سال است که عمدتاً توسط اتحادیه اروپا تأمین مالی می شود. تالس آن را “بزرگترین سرمایه گذاری در تحقیقات علمی در رومانی” نامیده است.

این در حالی است که کشورهایی مانند فرانسه، چین و آمریکا پروژه های خود را برای تولید لیزرهای قدرتمندتر پیش می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا