فرهنگ و هنر

اختصاص 20 میلیون متر مکعب از پساب تهران به صنعت


افق میهنی –

عباسعلی مصرزاده با اشاره به روش های ضدعفونی فاضلاب گفت: گندزدایی فاضلاب نیز مانند آب با روش های رایج رایج در دنیا مانند کلرزنی، اشعه ماوراء بنفش و ازن زنی انجام می شود. به عنوان مثال قسمتی از تصفیه خانه جنوب تهران با گاز کلر، بخشی با اشعه ماوراء بنفش و بخشی در تصفیه خانه های محلی با آب شور و در نقاطی از کشور با کلر مایع ضدعفونی می شود.

وی افزود: در تصفیه فاضلاب نیز مانند آب به منظور اطمینان از کیفیت فاضلابی که از تصفیه خانه خارج می شود با توجه به نوع کاربری که استانداردی برای آن تعریف و ابلاغ شده است و بر اساس این استاندارد زیست محیطی در کشور مشخص شده است که می توان از آن در بخش کشاورزی، صنعت، تخلیه آب های سطحی یا تامین آب استفاده کرد، چه سطحی از تصفیه باید حاصل شود.

وی با بیان اینکه این استاندارد دارای شاخص ها و مؤلفه های متعددی است که توسط آزمایشگاه های معتبر کنترل می شود، خاطرنشان کرد: با قابل شرب شدن آب، وزارت بهداشت به عنوان نهادی که بر فعالیت های وزارت نیرو نظارت دارد ضمن نمونه برداری و انجام آزمایشات، در آزمایشگاه های این وزارتخانه اگر آلودگی وجود داشته باشد منعکس می کند و اگر در چارچوب استاندارد باشد نوشیدنی مشکلی ندارد.

وی به بند «الف» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و الزام استفاده از پساب در صنایع برای اولین بار اشاره کرد و افزود: بر این اساس در مکان هایی که فاضلاب وجود دارد، باید از منابع زیرزمینی آب گرفته شود سدها برای اهدافی غیر از بهداشت و شرب. باید محدود شود. با این رویکرد، وزارت نیرو با توجه به تشدید منابع آبی در کل کشور، می‌تواند با استفاده از این ظرفیت قانونی، بخش صنعت را به استفاده از پساب وادار کند که به برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و ایجاد ارزش افزوده کمک می‌کند. علاوه بر این باعث افزایش بهره وری و کاهش هدر رفت این منابع آبی می شود. این در حالی است که اگر راندمان استفاده از آب تجدیدپذیر در بخش کشاورزی چندان مطلوب نباشد، به طرق مختلف هدر خواهد رفت.

پساب کلیه تصفیه خانه های فاضلاب کل کشور تحت کنترل است

مدیرعامل شرکت فاضلاب استان تهران با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب از تصفیه خانه فاضلاب خارج می شود و بیشترین آن به کشاورزی در دشت ورامین و بخشی نیز در ری اختصاص دارد، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب از تصفیه خانه فاضلاب خارج می شود. کل کشور تحت کنترل است و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه کنترل کیفیت فاضلاب را بر عهده دارد. از سوی دیگر شرکت های آب و فاضلاب نیز مجهز به آزمایشگاه و کارشناسان خبره هستند و پس از کنترل دستگاه مانیتورینگ خارج از وزارت نیرو، کنترل های ثانویه دارند و در صورت بروز مشکل اخطار می دهند تا اقدامات لازم انجام شود. می توان اصلاحاتی انجام داد.

مصرزاده با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ میلیون متر مکعب پساب به این صنعت اختصاص دارد، یادآور شد: پالایشگاه تهران از این پساب برای مصارف صنعتی خود به غیر از مصارف شرب و بهداشتی استفاده می کند.

وی با بیان اینکه رویکرد فعلی این است که استفاده از پساب در صنعت روز به روز رشد می کند، ادامه داد: به زودی بسیاری از صنایع جنوب تهران با شرکت های آب و فاضلاب قرارداد می بندند تا از پساب ها برای مصارف صنعتی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به انتقال و فروش فاضلاب در بورس گفت: شرکت آب و فاضلاب تهران به عنوان شرکت پیشرو و تنها شرکت تخصصی در زمینه ساخت و بهره برداری از فاضلاب کشور مانند شرکت برق می باشد. بازار انتقال و فروش فاضلاب در بازار. بورس فراهم کرد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تمامی مجوزهای قانونی اخذ شد و اکنون آمادگی صد درصدی برای عرضه در بورس وجود دارد. این شماره در سال ۱۴۰۳ با حضور وزیر نیرو رونمایی می شود و به دلیل فراهم آوردن بستر مناسب برای واگذاری کاربران این محصول نوید رشد و توسعه خوبی را در آینده خواهد داد.

سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تامین می شود

مدیرعامل شرکت فاضلاب استان تهران با بیان اینکه اولین مجوز اخذ شده برای ۱۰ میلیون مترمکعب فاضلاب در سال است، خاطرنشان کرد: هر چقدر صنایع مصارف غیر شرب و بهداشتی را به سمت استفاده از پساب سوق دهند، این پساب در شهر تهران به میزان خواهد رسید. به اندازه کافی وجود دارد و می تواند پاسخگوی نیاز تمام صنایع این بخش باشد.

وی ادامه داد: صنایعی که در پایین دست تصفیه خانه های ما قرار دارند برای تامین نیاز خود ۱۰۰ درصد پساب دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. بستر و زیرساخت های ارائه شده برای تامین فاضلاب در بورس می تواند شروع خوبی برای رسیدن به این هدف باشد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در نظر دارد تجربه برق در بورس را به حوزه آب نیز تعمیم دهد، تصریح کرد: در مرحله اول حجم پسابی که تحویل می دهیم روی تابلوی بورس نمایش داده می شود و خریدار همان حجم را از ما در بازار سهام خریداری خواهد کرد. او انجام می دهد. بر این اساس در نظر داریم همانند برق، گواهی صادر کنیم و با منابع مالی حاصله، علاوه بر ایجاد بخشی از زیرساخت ها، تأسیسات فاضلاب را نیز توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه سازه ها و تاسیسات شبکه جمع آوری فاضلاب به طور کامل در زیر زمین مدفون است و چیزی روی زمین دیده نمی شود، یادآور شد: بر این اساس بسیاری از مصالح ساختمانی در زیر زمین مدفون شده که دیده نمی شود و خروجی آن دریچه ای هم سطح با آسفالت است. از کنارش می گذریم و در قسمت پایین دیده نمی شود. امروزه وقتی در خیابان قدم می زنید، در محل هایی که شبکه فاضلاب ساخته شده است، منهول هایی دیده می شود، سازه های بزرگی در زیر زمین در خطوط اصلی و خطوط انتقال و تونل ها ایجاد کرده ایم که می تواند جریان فاضلاب را در زیر زمین کنترل کند یا هدایت کند. راه انتقال

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با اشاره به وجود گازها و آلودگی در فاضلاب که قابل رویت نیست، تصریح کرد: در حین ساخت تونل فاضلاب تهران، خودرویی به راحتی می توانست در داخل آن تردد کند و به محض ورود فاضلاب، آن را انجام می داد. قابل مشاهده نیست با چه امکاناتی و مصالح به کار رفته توانسته این حجم فاضلاب را در زیرزمین و خیابان ها انتقال دهد و وارد تصفیه خانه شود که اگر این تاسیسات روی زمین قرار می گرفت معادل یک ساختمان شش طبقه در هر واحد می شد. تقاطع، و اگر برای همه قابل مشاهده بود، می فهمیدند چه اتفاقی افتاده است. کار بزرگی انجام شده است. پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاوان)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا