محیط زیست

وزش طوفان لحظه‌ای، رگبار بهاری و برف در انتظار اصفهان است/دمای هوا تا ۷ درجه خنک‌تر می‌شود

لیلا امینی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن درباره پیش بینی هوای استان اصفهان گفت: بررسی خروجی مدل های هواشناسی نشان دهنده عبور متناوب امواج همرفتی بر روی استان تا اواسط هفته آینده است.

وی افزود: بر این اساس شرایط جوی این مدت در بعدازظهر و اوایل شب به صورت افزایش ابر، وزش باد نسبتا شدید تا شدید گاهی رگبار لحظه ای و در نیمه شرقی استان همراه با گرد و خاک و رگبار، گاهی اوقات رعد و برق در مناطق مستعد. در مناطق سردسیر بارش تگرگ و برف پیش بینی می شود.

رئیس مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار تراز زرد با ورود سامانه گرادیان فشار و وزش باد شدید در استان از بعدازظهر دوشنبه تا اواخر وقت امروز اظهار داشت: این سامانه با شدت به وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه ای، مناطق مستعد همراه با گرد و خاک و کاهش دید پیش بینی می شود.

وی گفت: فعالیت سامانه مذکور روز دوشنبه بیستم است فروردین منطقه بویین میاندشت، فریدن (داران)، چادگان، چوپانان، خوروبیابانک، فریدونشهر، دهق، گلپایگان، خوانسار، نجف آباد، دهاقان و لنجان پیش بینی شد، وی گفت: روز چهارشنبه بیست و دوم فروردین ماه تمامی مناطق استان به ویژه شهرستان های استان بادرود، بویین میاندشت، چادگان، خوانسار، شاهین شهر و میمه متاثر از خطرات مذکور خواهند بود.

امینی بیان کرد: طی امروز تمامی شهرستان های استان به ویژه شهرستان های آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن (داران)، دهاقان، دهق، فریدونشهر، لنجان. ، کاشان، کهپایه. ، شهرضا، ورزنه، نطنز، گلپایگان، مهاباد، مورچه خورت و نایین تحت تاثیر این سامانه قرار دارند.

وی افزود: در بازه زمانی مذکور احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به بنرها و سازه های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیرهای مواصلاتی استان به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب وجود دارد. کاهش دید به دلیل گرد و غبار، کاهش دید و اختلال در تردد به دلیل خطرات سیستم گرادیان فشار و باد شدید ایجاد می شود.

رئیس مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: احتیاط در سفرهای درون و برون شهری، اقدامات لازم برای حفظ صنعت کشاورزی، توقف فعالیت در فضای باز و ارتفاعات، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در به منظور کاهش آسیب های احتمالی ناشی از باد. توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب در زیر درختان و ساختمان های نیمه ساخته توقف نکنید.

وی درباره اخطار هواشناسی تراز زرد با ورود سامانه بارشی به هنگام وزش باد از بعدازظهر دیروز تا پایان امروز در استان گفت: فعالیت این سامانه همراه با بارش باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، آلودگی مه، بارش برف است. در ارتفاعات غربی، کاهش نسبی دما شامل می شود.

امینی ادامه داد: در این مدت مناطق غرب و شمال استان به ویژه آران و بیدگل، بویین و میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، اسلام آباد، موگویی، فریدن (داران)، دهق، فریدونشهر، مهاباد، گلپایگان، شاهین شهر و میمه، نطنز و کاشان پیش بینی می شود.

وی افزود: وی نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب، تگرگ، لغزش و کاهش دید به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال آسیب به سازه های موقت، نهال ها و درختان آسیب پذیر هشدار داد و در ادامه به همشهریان توصیه کرد: مسافرت های خارج از شهر باید مراقب باشند و از عبور یا توقف در بستر رودخانه ها و حاشیه رودخانه ها و نهرهای فصلی خودداری کنند.

ناظر مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: لزوم رعایت احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و تردد عشایر، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل ها، لایروبی قنوات و آبراه ها و اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: بیشینه دما به ویژه در نواحی شرقی سه تا هفت درجه کاهش می یابد و کمینه دما بین دو تا چهار درجه کاهش چشمگیری خواهد داشت و در نواحی غربی یخبندان و یخبندان پیش بینی می شود. ۲۴ درجه بالای صفر و کمینه آن فردا صبح به ۶ درجه می رسد.

امینی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و فریدونشهر با دمای ۴- درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و سردترین مناطق استان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا