ترندهای روز

پژوهش جدید: همه‌گیری بعدی احتمالا با ویروس آنفولانزا ایجاد خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

نتایج یک مطالعه پزشکی جدید نشان می دهد که ویروس آنفولانزا احتمالاً در آینده نزدیک به یک بیماری همه گیر جدید از یک بیماری عفونی کشنده دامن می زند.

مسئولان این تحقیق که حاصل سال ها مطالعه سویه ها و جهش های ژنتیکی ویروس آنفلوانزای توصیف شده است، نسبت به همه گیری جهانی آنفلوانزا هشدار داده اند.

به گزارش گاردین، نتایج این تحقیق هفته آینده بر اساس نظرسنجی از ۱۸۷ دانشمند برجسته در زمینه بیماری های شایع منتشر می شود و ۵۷ درصد از این دانشمندان معتقدند که سویه ای از ویروس آنفولانزا عامل بیماری خواهد بود. شیوع بعدی بیماری های عفونی کشنده در سراسر جهان.

جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داد، می‌گوید این باور که آنفولانزا بزرگترین تهدید همه‌گیر جهان است، بر اساس تحقیقات طولانی مدت است که نشان می‌دهد ویروس دائما در حال تکامل و جهش است.

به گفته وی، تاکنون جهش‌های این ویروس کوچک و ضعیف بوده و در زمستان‌ها ظاهر می‌شود و کم و بیش کنترل می‌شود، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

نتایج این تحقیق قرار است هفته آینده در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا ارائه و منتشر شود.

همه گیری جهانی قبلی مربوط به ویروس کرونا بود که در سال ۲۰۱۹ از چین منتشر شد و میلیون ها قربانی در جهان گرفت. خطر این ویروس هنوز برطرف نشده است و ۱۵ درصد از دانشمندان برجسته پزشکی بر این باورند که گونه‌های جدید احتمالی کرونا دوباره در جهان همه‌گیر خواهد شد.

حدود ۲۱ درصد از دانشمندانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، معتقدند ویروس جدیدی که هنوز برای دنیای علم ناشناخته است، احتمالاً تهدیدی بالقوه برای همه گیری احتمالی آینده است.

اما اکثر دانشمندان نسبت به گونه های جدید آنفولانزا هشدار داده اند.

هفته گذشته، سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع هشدار دهنده گونه آنفلوانزای H5N1 هشدار داد. اپیدمی این ویروس از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و منجر به مرگ ده ها میلیون طیور و نابودی میلیون ها پرنده وحشی شده است.

اخیراً این ویروس به گونه‌های پستانداران از جمله گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا سرایت کرده است و نگرانی‌هایی را در مورد خطرات آن برای انسان ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا