اخبار اقتصاد ایران

خودروبرقی، گفتار درمانی جدید وزارت صمت است | شوآف دولت برای خودروهای برقی

سکوت معنادار مسئولان کشور در حوزه خودروهای برقی شکسته شد و در نهایت سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: مسئولان وزارت نیرو در جلسات می گویند برق نداریم. برای ماشین های برقی

افق میهن، بدعهدی های دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن تاکنون به پایان نرسیده است و این بدعهدی تنها مربوط به یک وزارتخانه نیست. در حوزه خودرو نیز رئیس دولت و وزیر سابق اعلام کرده بودند که شرایط بازار خودرو سامان می‌یابد و واردات خودرو آغاز می‌شود. اما با گذشت ۲.۵ سال می توان فهمید که عملاً چنین اتفاقی نیفتاده است.

رضا فاطمی امین وزیر سابق صمت نتوانست به وعده خود عمل کند و با استیضاح عباس علی آبادی سرپرست وزارت صمت شد.

علی آبادی با رویای برقی کردن صنعت خودرو و واردات خودروهای برقی این سمت را به عهده گرفت، در حالی که بازار خودرو چندان جالب نبود. اما در کمال تعجب، برقی شدن صنعت خودرو را نیز به تعهدات قبلی این وزارتخانه اضافه کرد.

وزیر صمت به دنبال خودروهای برقی است

سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران چندی پیش اظهار داشت: سال گذشته ۱۶ درصد خودروهای تولید شده در دنیا خودروهای برقی بوده است. در رابطه با خودروهای برقی کشور با چالش برق مواجه است و با توجه به اینکه حدود ۱۲ هزار مگاوات عدم تعادل برق در پیک مصرف وجود دارد، اگر برنامه ریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی صورت نگیرد، وجود ندارد. بسیاری از فناوری‌هایی که می‌توان روی آن تکیه کرد. برای کاهش مصرف محاسبه شده است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس دو سال در مورد ساماندهی صنعت خودرو و آزادسازی واردات خودرو صحبت کردند اما تاکنون کمتر از ۱۰ هزار خودرو وارد کشور شده است در حالی که کل تقاضای بازار ایران بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است. سالانه است.

تاجیک خاطرنشان کرد: وزیر جدید نیز با گفتار درمانی خودروهای برقی وارد شد. شکی نیست که خودروهای برقی یک گزینه بهینه هستند و تا سال ۲۰۳۰ تمامی کشورهای صاحب این صنعت تولید خودروهای بنزینی را متوقف خواهند کرد. اما وزیر صمت که شعار برقی شدن صنعت خودرو را سر می دهد زیرساخت های آن را آماده کرده است؟ باید یک نهاد نظارتی در مجلس یا دولت تشکیل شود تا در این زمینه تصمیم درستی بگیرد.

در نهایت به نظر می رسد این اقدام چیزی جز بحث واردات خودروهای شعفی نیست و دولت بدون هیچ اقدامی در تلاش است تا مدعی برقی شدن صنعت خودرو باشد.

این در حالی است که هنوز زیرساخت های لازم برای حرکت در این مسیر وجود ندارد و مشخص نیست دولت با چه مکانیزمی می خواهد برقی شدن صنعت خودرو را اجرایی کند. جدا از نقاط ضعف صنعت خودرو و قطعه سازی همانطور که گفته شد در زمینه تامین برق و ایجاد جایگاه های شارژ خودروهای برقی برنامه ای وجود ندارد و دولت ابراهیم رئیسی به ارائه چند شعار تبلیغاتی اکتفا کرده است. تا نشان دهد از حوادث جهان عقب نمانده است. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا