بانک و بیمه

شاخص صنعت بانکداری برای رشد باید سقف 9430 واحد را رد کند

هادی بهرامی; بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع، صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه آن می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. بخش بانکی یکی از بخش های مهم اقتصاد یک کشور است و مسئولیت تامین مالی پروژه های کوچک و بزرگ را بر عهده دارد. همانطور که می دانید تحلیل و بررسی موسسات بانکی به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور دارند حائز اهمیت است. در زیر گزارشی از تحولات این صنعت در هفته گذشته و تحلیل تحولات بعدی می‌دهیم.

گزارش عملکرد شاخص
شاخص صنعت بانکداری بازار سهام هفته گذشته با رشد ۲.۲ درصدی به پایان رسید که اکثر سهام بانکی تحت تاثیر جو عمومی بازار سهام مثبت معامله شدند. این شاخص در ابتدای هفته گذشته روی عدد ۸۹۱۵ واحد قرار داشت و در پایان معاملات هفته به عدد ۹۱۲۲ واحد رسید. شاخص کل بورس با رشد ۴.۵ درصدی از ۲ میلیون و ۲۰۳ هزار واحد به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با رشد ۵.۵ درصدی از محدوده ۷۲۳ هزار واحدی به رقم ۷۶۳ هزار واحد رسید. این نشان می دهد که ۹۹ درصد شاخص ها دارای روابط نوسانی و زنجیره ای با یکدیگر هستند. در مقابل بازدهی مثبت ۲.۷ درصدی شاخص کل بورس و بازدهی مثبت ۰.۵ درصدی شاخص هم وزن، شاخص بخش بانکی طی ۳۰ هفته گذشته بازدهی منفی ۲.۳ درصدی را به ثبت رساند که اگر بخواهیم آن را بگیریم. نگاهی به بازده یک ساله، شاخص صنعت. یک بانک بازدهی مثبت ۲۰ درصدی را از آخرین طبقه تا سقف یک ساله اخیر و ۷ درصد بر اساس محدوده فعلی ROI به دست آورد.

شاخص صنعت بانکداری بازار سهام هفته گذشته با رشد ۲.۲ درصدی به پایان رسید که اکثر سهام بانکی تحت تاثیر جو عمومی بازار سهام مثبت معامله شدند. در حال حاضر، منطقه ۹۴۳۰ یک مقاومت شاخص کلیدی است که برای رشد بیشتر به اهداف بالاتر باید شکسته شود. در غیر این صورت خطر کاهش بیشتر وجود دارد و در صورت از بین رفتن حمایت کوتاه مدت (استاتیک مینور) ۸۸۶۰ واحد، پشتیبانی معتبر ۸۲۰۰ واحدی در دسترس خواهد بود.

تحلیل فنی شاخص
همانطور که در تحلیل شاخص بخش بانکی در هفته گذشته بیان شد، شاخص پس از نزدیک شدن به مقاومت ایستایی ۹۴۳۰ واحدی و همچنین تکمیل زنجیره واگرایی میان مدت، ۴.۵ درصد کاهش یافت و نوسانگر Rsi تمایل به ادامه ریزش داشت. زیرا حمایت کوتاه مدت خود را از دست داده بود و به تدریج وارد منطقه اشباع فروش شد که نشان دهنده افزایش ترس از خرید بود. هیستوگرام های Macd نیز واگرایی حجم را تحلیل کردند و پیش بینی کلی این بود که با از دست دادن ابر کومو، احتمال کاهش بیشتر شاخص بانکی وجود دارد. در حال حاضر، منطقه ۹۴۳۰ یک مقاومت شاخص کلیدی است که برای رشد بیشتر به اهداف بالاتر باید شکسته شود. در غیر این صورت خطر کاهش بیشتر وجود دارد و در صورت از بین رفتن حمایت کوتاه مدت (استاتیک مینور) ۸۸۶۰ واحد، پشتیبانی معتبر ۸۲۰۰ واحدی در دسترس خواهد بود.

آخرین اخبار صنعت
۱- طبق بخشنامه بانک مرکزی حداکثر سقف برداشت غیرحضوری از حساب های بانکی روزانه ۲۰۰ میلیون تومان و ماهیانه یک میلیارد تومان است.

۲- با توجه به رشد کمتر درآمد تسهیلاتی بانک سامان، تعادل بین تسهیلات و سپرده ها در فروردین ماه به ۳۸۹ میلیارد تومان رسید که کمترین میزان در سال گذشته است.

۳- بانک صادرات در فروردین این ماه درآمد تسهیلات را ۵۵۶۰ میلیارد تومان گزارش کرد که نسبت به آن ۳۱ درصد رشد داشت فروردین در سال گذشته افزایش یافته است.

۴- کروش پرویزیان که در سمت مدیرعاملی بانک پارسیان و رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی فعالیت می کرد از این بانک استعفا و اسو از هیئت مدیره به عنوان سرپرست جایگزین وی شد.

۵- بانک پاسارگاد زیر فروردین ماه درآمد تسهیلات ۹.۲۲۳ میلیارد تومان و هزینه سپرده ۸.۶۵ میلیارد تومان را ثبت کرد و مانده عملیات بانکی در این ماه به ۱.۱۵۷ میلیارد تومان رسید.

۶- تحقیقات نشان می دهد که دارایی های هفت بانک ملت، صادرات، تجارت، پاسارگاد، پارسیان، اختتود نوین و سامان در سال مذکور به طور میانگین ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بانک ملت با ۳۲ درصد، صادرات و تجارت با ۱۷ درصد، پاسارگاد با ۱۴ درصد، پارسیان با ۸ درصد، اختاز نوین با ۶ درصد و سامان با هر کدام ۵ درصد از این میزان بیشترین تا کمترین دارایی را در بین ۷ بانک دارند.

۷- روز سوم اردیبهشت در سال ۱۴۰۳ در مزایده سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس، ۵۹۰۰ میلیارد تومان برای خرید این دو باشگاه از منابع بانک ها و پتروشیمی ها یا بهتر است بگوییم از جیب سهامداران و مشتریان هزینه شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا