جهان خودرو؛ بنز روش نامگذاری مدلهایش را تغییر داد
این هفته در دنیای خودرو: رونمایی از مرسدس بنز G کلاس برقی در نمایشگاه خودرو پکن، مفهومی که چهره آینده خودروهای فولکس واگن، سومین مدل از سری جدید محصولات مینی و یک SUV هوشمند جدید را نشان می دهد. که با سرنشینانش صحبت می کند.
بازگشت نام های قدیمی
مرسدس بنز از مدل برقی کلاس G در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد. کارخانه می گوید کلاس G برقی از همه نظر از جمله توانایی حرکت در جاده های ناهموار برابر یا بهتر از مدل های بنزینی و دیزلی این کلاس است.
کلاس G برقی اولین مدل بنز است که برخلاف دیگر مدل های برقی کارخانه، با پیشوند EQ نامگذاری نشده است. این خودرو به جای EQG با نام G580 به بازار عرضه می شود و بنز برای متمایز شدن از مدل های بنزینی و دیزلی، «با فناوری EQ» را به نام آن اضافه کرده است.
مرسدس بنز در سال ۲۰۱۶ زیر مجموعه EQ را معرفی کرد و تاکنون خودروهای برقی خود را با این نام به بازار عرضه کرده است. به عنوان مثال مدل برقی کلاس GLA با نام EQA به فروش می رسد.
مدیر بازاریابی مرسدس بنز، بریتا سیگر، می گوید مشتریان این تمایز را دوست ندارند و می خواهند خودروی آنها در دسته بندی بنز کلاسیک قرار گیرد. به همین دلیل کارخانه تصمیم گرفته است که زیر مجموعه EQ را کنار بگذارد.
خانم سیگر گفت که فقط مدل های EQE و EQS که معادل بنزین ندارند نام EQ را حفظ خواهند کرد و از این پس مدل های برقی در کلاس های موجود بنز طبقه بندی می شوند.
کلاس G برقی تفاوت ظاهری بسیار کمی با مدل بنزینی دارد. بخشی از فناوری الکتریکی خودرو برگرفته از خودروی شاسی بلند EQE بنز است، اما موتور الکتریکی مخصوصی برای این مدل ساخته شده است.
هر چرخ دارای یک موتور الکتریکی است که در مجموع ۵۸۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو در ۴.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. حداکثر مسافتی که کلاس G الکتریکی با هر بار شارژ حرکت می کند ۴۷۳ کیلومتر است.
بنز می گوید برقی بودن به خودرو قابلیت های بهتری بخشیده است. به عنوان مثال، می تواند در آب تا عمق ۸۵ سانتی متر حرکت کند که ده سانتی متر عمق بیشتری نسبت به مدل های بنزینی و دیزلی دارد. همچنین امکان چرخش ۳۶۰ درجه به خودرو اضافه شده است.
امکان جدید دیگر دوربین هایی است که راننده را زیر خودرو نشان می دهد تا در جاده های ناهموار بهتر تصمیم بگیرد. سیستمی برای خودرو ساخته شده است که صدایی شبیه به صدای موتور دیزل کلاس G را از بلندگوها پخش می کند تا حسی مشابه برای راننده ایجاد کند.
کلاس G در دهه هفتاد به پیشنهاد محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران، به عنوان خودروی نظامی ساخته شد. اما این خودرو چند سالی است که به خودرویی لوکس تبدیل شده است. مدل برقی در کارخانه مگنا در اتریش در کنار مدل های بنزینی تولید می شود. قیمت پایه این خودرو در آلمان ۱۴۳۰۰۰ یورو (۱۵۳۰۰۰ دلار) است.
فولکس واگن با طعم چینی
فولکس واگن در نمایشگاه خودرو پکن از خودروی مفهومی رونمایی کرد که می گوید مطابق با سلیقه مشتریان چینی طراحی شده است و الهام بخش مدل های جدیدی برای تولید جوانان خواهد بود.
مفهوم شناسه کد یک SUV اسپرت است که چهره ای متفاوت با مدل های فعلی کارخانه دارد. آندریاس مینت، مدیر طراحی فولکس واگن میگوید که در طراحی این ظاهر جدید، او میخواست خودرو در عین دوستانه بودن، حسی عضلانی و اسپرت داشته باشد.
چراغ های جلوی خودرو در یک نوار باریک و نورانی قرار گرفته اند و مجموعه ای از لامپ های کوچک هستند که اشکال مختلفی را به نمایش می گذارند. برای مثال وقتی راننده به ماشین نزدیک می شود، نور به شکل چشم انسان در می آید و پلک می زند.
یک دستیار مجازی برای راننده ساخته شده است که تصویر آن در جلو پنجره نمایش داده می شود و اطلاعاتی مانند میزان شارژ، شرایط آب و هوایی و قرارهای راننده را قبل از سوار شدن به او اطلاع می دهد. ساخت این آواتار واکنشی به رقبای چینی فولکس واگن و علاقه زیاد مشتریان چینی به فناوری های جدید از جمله دادن دستورات صوتی برای کنترل خودرو است.
اتاق مفهومی جدید فولکس واگن از خانه الهام گرفته شده است. فولکس واگن می گوید که خودرو سومین فضایی است که مردم پس از خانه و محل کار در آن زندگی می کنند و با خودروهای خودران باید بتوانند خود را سرگرم کنند یا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
Concept idi کد اولین قدم در طرح جدید فولکس واگن برای حفظ موقعیت خود در بازار چین است. این شرکت سال ها پرفروش ترین خودروساز چین بود اما در پایان سال ۲۰۲۲ کارخانه چینی BYD جای آن را گرفت.
سهم فولکس واگن از بازار چین در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۹ درصد بود، اما اکنون به ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است. الیور بلوم، مدیر گروه فولکس واگن، اخیراً گفته است که این شرکت در حال حاضر قادر به بازیابی جایگاه اول در چین نیست.
برنامه فولکس واگن افزایش سهم خود از بازار چین به ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ است. این سهم به فولکس واگن اجازه می دهد سالانه حدود چهار میلیون خودرو در این کشور بفروشد.
مینی سوم
مینی از سومین مدل از سری جدید محصولات خود در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد. این خودرو که Aceman نام دارد، اولین مدل کارخانه ای است که تنها با پیشرانه الکتریکی ساخته خواهد شد.
Mini Iceman بین هاچ بک کوچک کوپر و شاسی بلند کانتریمن در خط تولید کارخانه قرار گرفته است. ظاهر خودرو ترکیبی از این دو مدل است و در طراحی آن تاکید زیادی بر جادار بودن اتاق شده است.
این خودرو بر روی پلت فرمی ساخته شده است که توسط مالک مینی BMW با کمک شریک چینی خود Greatwall ساخته شده است. دو مدل ISMAN تولید می شود. قدرت مدل قوی تر ۲۱۸ اسب بخار است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل در ۷.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. مینی قرار است در آینده مدل اسپرت Iceman را تولید کند.
مرد یخی در یک بازار شلوغ با رقابت سختی روبرو است. علاوه بر ولوو EX30 که نزدیک ترین رقیب آن است، رنو مگان الکتریک، جیپ رانگلر، فورد پوما و اسمارت شماره ۱ دیگر رقبای جدی مینی آیس من هستند.
Mini Iceman ابتدا در چین و از سال ۲۰۲۶ در کارخانه Mini در آکسفورد انگلستان تولید خواهد شد. مینی قرار است مدل چهار در و بدون سقف را از کوپر تولید کند که با آن تعداد مدل های این کارخانه به پنج مدل می رسد.
باهوش بزرگ
خودروساز آلمانی-چینی اسمارت از یک SUV در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد که بزرگترین مدلی است که این شرکت تاکنون تولید کرده است. این خودرو که شماره ۵ نام دارد در قالب یک کانسپت با ویژگی های آفرود به نمایش درآمد.
اسمارت به طور مشترک متعلق به مرسدس بنز و جیلی است. این شرکت دو شاسی بلند الکتریکی کوچک در خط تولید خود دارد و شماره ۵ که در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ وارد بازار می شود، سومین مدل کارخانه خواهد بود.
ظاهر شماره ۵ با دو مدل دیگر اسمارت متفاوت است و با خطوط زاویه دار و چهره خشن طراحی شده است. اسمارت اطلاعات زیادی در مورد این خودرو منتشر نکرده است، اما انتظار می رود شباهت های زیادی با دیگر محصولات گروه خودروسازی جیلی مانند ولوو EX30، پولستار ۴ و زکر ایکس داشته باشد.
تفاوت این مدل با سایر خودروهای جیلی استفاده از ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولتی است که سرعت شارژ خودرو را افزایش می دهد. اسمارت می گوید که شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها ۱۵ دقیقه طول می کشد و خودرو با هر بار شارژ می تواند تا ۵۵۰ کیلومتر را طی کند.
برای مقایسه، مدل شماره ۱ که از ساختار الکتریکی ۴۰۰ ولتی استفاده می کند، به نیم ساعت برای شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد نیاز دارد و با هر بار شارژ می تواند تا ۴۳۵ کیلومتر را طی کند.
اسمارت قدرت شماره ۵ را اعلام نکرده و تنها گفته است که این مدل دارای دو موتور الکتریکی خواهد بود. این کارخانه همچنین می گوید که شماره ۵ مجهز به هوش مصنوعی است که شوخ طبعانه است و می تواند با مسافران صحبت کرده و آنها را سرگرم کند.
اسمارت قصد دارد مدل دیگری را در سال ۲۰۲۵ روانه بازار کند. فروش سالانه کارخانه در حال حاضر ۸۸۰۰۰ دستگاه در سراسر جهان است، اما مدیران کارخانه امیدوارند تا سال ۲۰۲۵ با اضافه شدن این مدل های تازه فروخته شده به ۱۳۰۰۰۰ دستگاه در سال برسد.
منبع: بی بی سی