بانک و بیمه

چک کاغذی تا سه سال آینده در شبکه بانکی حذف می‌شود

به گزارش افق میهن، امینه نادعلی زاده مدیر اداره توسعه و تنظیم نظام های پرداخت بانک مرکزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یعنی از ابتدای ورود چک های الکترونیکی آبان در سال ۱۴۰۱ تقریباً ۲۵۰۰۰۰ چک دیجیتال صادر و تقریباً ۲۰۰۰۰۰ چک از این تعداد نقد شد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۱۲ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون و بانک ملی خدمات چک الکترونیکی ارائه می کنند.

پیش از این مهران محرمیان، معاون فناوری های نوظهور بانک مرکزی گفته بود: در حال حاضر هر بانکی که برای مشتری خود دسته چک الکترونیکی صادر می کند و آن مشتری، رسید الکترونیکی چک را صادر می کند و به ذینفع می دهد، در صورتی که ذینفع یا گیرنده باشد. چک در صورت داشتن ابزار الکترونیکی از همان بانک می تواند چک را به صورت کاملا آفلاین وصول کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۲ بانک به سامانه صدور الکترونیک چک مجهز شده اند و به تدریج تمامی بانک ها به این سامانه مجهز شده اند و تمامی بانک ها نیز در حال حاضر به سامانه پذیرش الکترونیکی چک مجهز هستند. بر اساس این برنامه طی سه سال آینده چک های کاغذی از شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین آن می شود.

در ادامه این مقام مسئول تصریح کرد: چک های الکترونیکی فعلاً قابل پذیرش توسط بانک صادرکننده است، اما به تدریج با اجرای کامل فرآیندها، در سال جاری چک الکترونیکی در سایر بانک ها نیز پذیرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا