اقتصاد جهان

اوپک پلاس بیش از نصف بازار نفت جهان را در اختیار دارد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که اوپک پلاس در حال حاضر به دلیل کاهش رشد تقاضا و افزایش تولید نفت آمریکا، به سختی نیمی از بازار جهانی نفت را در اختیار دارد.

به گفته این آژانس، کاهش تولید اوپک پلاس برای افزایش قیمت نفت، سهم بازار این ائتلاف را به ۵۱ درصد کاهش داده است که پایین ترین سطح آن از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۱۶ است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود کاهش تولید اوپک پلاس، قیمت نفت زیر ۷۵ دلار در هر بشکه است، در حالی که در ماه سپتامبر به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید.

این آژانس پیش بینی می کند که رشد تقاضای جهانی نفت در سه ماهه جاری به شدت کاهش خواهد یافت.

این آژانس با استناد به عوامل مختلف از جمله افزایش نرخ بهره، تقاضا در سه ماهه پایانی سال جاری را ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی اعلام کرد. انتظار می رود افزایش تولید در کشورهای غیراوپک پلاس بتواند پاسخگوی افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۴ باشد. بنابراین، تاثیر تولیدکنندگان اوپک پلاس در بازار در سال آینده کمتر خواهد بود.

بر اساس گزارش این آژانس، افزایش تولید نفت ایالات متحده و تولید بالاتر از کشورهایی مانند گویان و برزیل، عرضه نفت غیراوپک را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد که بیش از رشد تقاضای ۱.۱ میلیون بشکه در روز است.

این اتحاد که شامل اعضای اوپک و همچنین کشورهایی مانند روسیه، مکزیک و آذربایجان است، تولید خود را در ۱۴ ماه گذشته کاهش داده است تا قیمت نفت را بالای ۸۰ دلار در هر بشکه نگه دارد. اما با افزایش تولید اعضای غیراوپک، تلاش های اوپک پلاس ناموفق بود.

آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که ایالات متحده که در حال حاضر ۲۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند، همچنان به رشد عرضه در سال آینده ادامه دهد.

انتهای پیام/۲۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا