بانک و بیمه

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی در ایران

بسیاری از اصطلاحات بانکی در زمینه خدمات مالی و حساب های بانکی مهم و مفید هستند. اما برخی از این اصطلاحات مربوط به شبکه پرداخت است که معمولا برای مشتریان بانک آشنا نیست. در این مطلب از سایت شبیاب قصد داریم در مورد این اصطلاحات صحبت کنیم.

پول الکترونیکی

یکی از اصطلاحات مهم و کاربردی بانکداری، پول الکترونیکی است که در بانکداری مدرن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. درست است که پول الکترونیکی پول واقعی نیست، اما نوعی اعتبار محسوب می شود و به صورت عددی در حساب مشتریان قرار می گیرد. مشتری می تواند از پول الکترونیکی خود استفاده کند و مانند پول واقعی کارت بانکی داشته باشد. رایج ترین استفاده از پول الکترونیک برای خریدهای آنلاین و خریدهایی است که با کارت های بانکی انجام می شود.

سپرده سرمایه گذاری مدت دار

نوعی از حساب بانکی که در تاریخ های معین قابل برداشت است، سپرده سرمایه گذاری مدت دار نامیده می شود. این سپرده ها دارای دو نوع کوتاه مدت و بلندمدت بوده و به آنها سود تعلق می گیرد.

سپرده کوتاه مدت

حساب عادی یا حساب سپرده بانکی کوتاه مدت دارای ویژگی هایی مانند دریافت سود، امکان برداشت و واریز بدون محدودیت است. اما سودی که به این حساب تعلق می گیرد کمتر از سپرده های بلندمدت است. نرخ سود این نوع حساب ها توسط بانک مرکزی به صورت ماهانه تعیین می شود.

سپرده بلند مدت

اکثر افرادی که وجوه خود را در بانک پس انداز می کنند و به قصد دریافت سود این کار را انجام می دهند، می توانند در سود سرمایه گذاری بانک سهیم باشند. اما صاحبان اکانت نمی توانند از حساب خود پول برداشت کنند و در صورت انجام این کار سود حسابشان از بین می رود.

ایده بانکی

بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک به خدمات گسترده بانکی گفته می شود که در تمام ساعات شبانه روز به صورت غیر حضوری در اختیار کاربران قرار می گیرد. برخی از این خدمات از طریق درگاه هایی مانند تلفن ثابت، پایانه های فروش، تلفن همراه یا اینترنت به مصرف کنندگان ارائه می شود.

همچنین بخوانید: تفاوت ساتنا و پایا چیست؟

سپرده وام

افرادی که در بانک های مختلف حساب باز می کنند و پول خود را در بانک می گذارند تا پولشان در کارهای ساختمانی و صنایع مختلف مصرف شود، در واقع سپرده قرض الحسنه افتتاح کرده اند. به این حساب ها سود تعلق نمی گیرد و دو نوع متفاوت دارند.

پس انداز سپرده وام

این نوع حساب ها سودی دریافت نمی کنند و فقط برای امور خیریه و اعطای وام به افراد نیازمند استفاده می شوند. این اکانت ها معمولا قرعه کشی دارند و جوایزی نیز به صاحبان اکانت های برنده تعلق می گیرد.

سپرده وام جاری

حساب های جاری که بدون دریافت سود افتتاح می شود برای پرداخت های آتی استفاده می شود. یعنی افرادی که می خواهند برای اشخاص حقیقی یا حقوقی چک صادر کنند باید حساب وام جاری افتتاح کنند. همچنین امکان برداشت و واریز وجه به این حساب ها از طریق کارت های بانکی وجود دارد.

معامله

به کلیه فعالیت هایی که در شبکه بانکی کشور انجام می شود تراکنش گفته می شود. این تراکنش می تواند شامل انتقال وجه، برداشت پول یا خرید آنلاین از طریق اینترنت یا دستگاه های کارت خوان باشد.

شبکه شتاب

اگر با دستگاه های خودپرداز، درگاه پرداخت و کارت خوان کار کرده اید، باید بدانید که همگی به شبکه شتاب متصل هستند. وظیفه اصلی آنها انتقال پول و انجام معاملات بانکی است.

شرایط بانکی مهم و کاربردیشرایط بانکی مهم و کاربردی

درگاه پرداخت

به وسایل ارتباطی که برای انجام تراکنش های آنلاین بانکی استفاده می شود و بیشتر مورد استفاده کاربران در فروشگاه های اینترنتی قرار می گیرد، درگاه پرداخت می گویند. اگر تا به حال از یک سایت اینترنتی خرید کرده باشید، احتمالاً با درگاه پرداخت آن فروشگاه آشنا هستید و می دانید که این درگاه ها از امنیت و اعتبار بالایی برخوردار هستند.

در شب

شماره شبا یا شناسه بانکی ایرانی که در سیستم بانکی نوین کاربرد فراوانی دارد، برای یکپارچه سازی حساب های بانکی مشتریان ایجاد شده و در حال حاضر برای نقل و انتقالات مالی با مبالغ هنگفت استفاده می شود.

به شماره شبا را دریافت کنید شما یا سایرین می توانید با مراجعه به سایت شبیاب، شماره شبای مورد نظر خود را دریافت کنید یا شماره کارت یا شماره حساب خود را به افق میهن تبدیل کنید.

کارت خوان

کارتخوانی که همه ما با آن آشنا هستیم به عنوان یک دستگاه الکترونیکی استفاده می شود و خدمات بانکی را بسیار راحت برای مشتریان بانک ارائه می دهد. این دستگاه ها که معمولا در فروشگاه ها برای انتقال وجه استفاده می شود از طریق دستگاه های کارت خوان که به پایانه های فروش نیز معروف هستند انجام می شود. از طریق آنها می توانید اعتبار برای تلفن های همراه خریداری کنید، موجودی حساب را دریافت کنید و وجه را انتقال دهید.

سامانه ساتنا

نام دیگر سامانه ساتنا، سیستم تسویه ناخالص فوری است. این سامانه که با کاهش هزینه انتقال وجه و افزایش سقف انتقال توانسته محبوبیت زیادی در بین کاربران کسب کند، بر اساس شماره شبا فعالیت می کند. افرادی که از این سامانه استفاده می کنند می توانند بلافاصله مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را به حساب دیگران واریز کنند.

سیستم پایدار

سامانه پایا نیز یکی از روش های پرداخت بین بانکی است که جایگزین روش کارت به کارت شده است. این سامانه همچنین برای پرداخت اقساط و یا پرداخت حقوق و حق اشتراک نیز کاربرد فراوانی دارد. سامانه پایا نیز بر اساس شبا فعالیت می کند و به کاربران امکان می دهد روزانه ۵۰ میلیون تومان به حساب دیگران واریز کنند.

چک کردن سیستم

سیستم چک که در داخل بانک استفاده می شود برای انتقال پول استفاده می شود. این سامانه وظیفه جابجایی و انتقال چک های بانکی به صورت الکترونیکی را بر عهده دارد. به این ترتیب اگر فردی بخواهد بدهی خود را از طریق چک پرداخت کند، می تواند به شعب بانک مراجعه و چک را اسکن کرده و تصویر آن را به همراه شماره حساب و سایر اطلاعات مورد نیاز به حساب بانکی مقصد ارسال کند. در بانک مقصد پس از کنترل موجودی، مبلغ مورد نظر به حساب مشتری واریز می شود.

آخرین کلمه

اصطلاحات بانکی مهم و مفید زیادی وجود دارد. اما ما در سایت شبیاب تنها به چند نمونه از آنها اشاره کردیم. در صورت نیاز به نرم افزار آنلاین برای دریافت شماره شبا می توانید از خدمات سایت افق میهن استفاده نمایید. از این طریق می توانید شماره حساب یا شماره کارت بانکی خود را به آیدی شبا تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا