طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 25 آذر 1402 / حرکت رنج دلار ادامه دارد؟

به گزارش افق میهن:




این هفته قیمت دلار در یک روند خنثی در نوسان بود. کارشناسان دوره کنونی را مقطعی حساس می دانند و معتقدند دستکاری ارزی توسط سیاست گذاران مانع از رشد قیمت دلار شده است. از سوی دیگر رشد تقاضا مانعی برای بازگشت قیمت این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی ایجاد کرده است.



به گزارش افق میهن، قیمت دلار در هفته جاری روند نوسانی خنثی و محدودی از خود نشان داد. این اسکناس در محدوده قیمتی ۵۰ هزار و ۳۵۰ تا ۵۰۰ تومان در نوسان بود و در نهایت در قیمت ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان بسته شد.

اوایل این هفته، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم هایی را علیه شش فرد ایرانی و پنج شرکت ایرانی به عنوان بخشی از اقدامات خود برای رسیدگی به کمک نظامی ایران به حمله نظامی روسیه به اوکراین اعمال کرده است. برخلاف گذشته که چنین اخباری روندی تند را برای بازار ارز به همراه داشت، اما با توجه به سیاست فریز ارزی بانک مرکزی، قیمت ها تغییر نکرد.

همچنین مرکز پژوهش های مجلس از کاهش ۱۹۰ همتی ذخایر ارزی بانک مرکزی خبر داد. در این گزارش آمده است که تا ۲۰ آبان امسال ۱۲ میلیارد دلار برای تامین ارز ترجیحی اختصاص یافت. این در حالی است که میزان درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز حدود هفت میلیارد دلار است و ۴.۵ میلیارد دلار ذخایر ارزی از منابع بانک مرکزی تامین شده است. اگرچه بانک مرکزی این مشکل را تکذیب کرده است، اما در صورت صحت، می توان حدس زد که این مشکل بانک مرکزی را برای مبادله ارز در بازار آزاد دچار مشکل کرده و قیمت دلار را تثبیت می کند.

ارتباط پیش بینی قیمت دلار با سیاست پولی

علاوه بر این، مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۳ را برگرداند. رئیس مجلس دلیل رد لایحه بودجه را کسری قابل توجه بودجه عنوان کرد و گفت: وابستگی همه چیز به محل مالیات مشکلی است که باید پیگیری شود.

فشار اصلی اداره مالیات بر مردم عادی، مزدبگیران و فعالان اقتصادی و تولیدی است. فشار بر واحدهای تولیدی و افزایش مالیات نیز منجر به افزایش قیمت و تورم و فشار بیشتر بر مردم عادی و حقوق بگیران می شود.

آیا دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی بازمی گردد؟

در روزهای پایانی هفته خبری از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شد. این قطعنامه به طور مثبت توسط ۱۵۳ عضو تصویب شد و خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان است. بنابراین احتمال بازگشت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی و تشکیل کفی در محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان و سپس عبور از سقف بالای ۵۸ تا ۵۰ هزار تومانی قبلی وجود دارد.

لازم به ذکر است روز گذشته قیمت دلار در برابر دلار تهران در بازارهای همسایه افزایش یافت. قیمت دلار هرات با ۲۱۰ تومان افزایش ۵۰ هزار و ۲۱۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی ۱۲۰ تومان افزایش یافت و ۵۰ هزار و ۳۱۰ تومان معامله شد. درهم امارات بدون تغییر ۱۳۸۲۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا