ترندهای روز

پالس‌های الکتریکی ممکن است بتوانند فلج بدن پس از شکستن گردن را بهتر کنند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دستان ملانی رید از ۱۴ سالگی پس از شکستن گردنش در یک تصادف اسب سواری «مثل یک دسته موز آویزان بود».

اکنون با کمک یک روش درمانی جدید که از پالس های الکتریکی استفاده می کند، او می تواند با استفاده از دستانش صفحه نمایش گوشی هوشمند خود را بالا و پایین بکشد و کمربند ایمنی خودروی خود را باز کند.

اعتقاد بر این است که این روش درمانی، هنگامی که با فیزیوتراپی ترکیب شود، می تواند برخی از حرکت ها را به اندام افرادی که از گردن به پایین فلج هستند بازگرداند. در مطالعه ای روی ۶۰ بیمار، ۴۳ نفر از آنها نشانه هایی از بهبود در استفاده از بازوها و دست ها را نشان دادند.

تیم متخصصانی که این روش را ابداع کرده‌اند اکنون به دنبال تاییدیه نظارتی برای استفاده از آن برای درمان بیماران در بیمارستان‌های آمریکا هستند.

در این روش از الکترود در نزدیکی ناحیه آسیب دیده استفاده می شود. با ارسال پالس های با فرکانس بالا، امواج الکتریکی که مغز از طریق سلول های عصبی (نورون ها) به دست ها و بازوها می فرستد تقویت می شود. این امواج مغزی در فردی مانند ملانی به دنبال آسیب نخاعی ضعیف شده است.

پالس های الکتریکی ممکن است بتوانند فلج را پس از شکستگی گردن بهبود بخشند

ملانی ۶۷ ساله، خبرنگار تایمز لندن، یکی از اولین بیمارانی است که این روش را امتحان کرده است. در بازوها و دستانش حرکات محدودی دارد و به خصوص دستش را اصلا نمی تواند حرکت دهد.

او به مدت دو ماه با پالس الکتریکی و فیزیوتراپی سنگین تحت درمان قرار گرفت. . او می گوید که در نتیجه این دوره درمانی، بهبودی اندک و پایدار در وضعیتش ایجاد شده است، اما همین تغییر جزئی، تغییر بزرگی در زندگی روزمره او ایجاد کرده است.

او می گوید: «مثلاً من می توانم کمربند ایمنی ماشین را با شست دست چپم باز کنم. اکنون می توانم با اطمینان یک فنجان قهوه را با دست چپم بلند کنم، می توانم اشیاء کوچک را بردارم و همچنین می توانم برنج را آبکشی کنم.

اکثر کسانی که درمان آزمایشی را انجام دادند، زمانی که فرستنده روشن بود، قادر به حرکت بیشتر بودند. هنوز نمی توان گفت زمانی که بیمار از دستگاه استفاده نمی کند، اثرات این روش چقدر طولانی خواهد بود. از سوی دیگر، مشخص نیست که این بهبود حرکت چقدر به پالس های الکتریکی یا فیزیوتراپی وابسته است.

پروفسور رابرت براونستون، جراح مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب در دانشگاه کالج لندن که مستقل از محققان کار می کند، می گوید: «وقتی فردی را برای آزمایش و مطالعه یک درمان جدید ثبت نام می کنید، در طول چند ماه توجه زیادی به آن شخص می کنید و طبیعی است که در وضعیت آنها پیشرفتی حاصل شود.»

جدای از فیزیوتراپی، احساس امید و حمایتی که با شرکت در آزمایشات درمان های جدید به وجود می آید نیز می تواند در وضعیت فرد تفاوت ایجاد کند.

ملانی می گوید که فقط زمانی می توانست برخی کارها را انجام دهد که دستگاه فرستنده پالس های الکتریکی ارسال می کرد. کارهایی مانند تا کردن یک حوله کوچک یا بلند کردن یک شی. اما به طور کلی، او فکر می کند که درمان او را قوی تر کرده است و این تغییر پایدار بوده است.

او می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم که تمام پیشرفت‌ها به خاطر درایو الکتریکی بوده است، اما احساس می‌کنم که تأثیر زیادی در افزایش سرعت و جلو بردن آن داشته است».

“واقعیت این است که هیچ درمان جادویی برای آسیب های نخاعی وجود ندارد، اما اگر این وسیله بتواند به فردی که از گردن به پایین فلج است این قدرت را بدهد که دست و بازوی خود را بلند کند و غذا را در دهان خود بگذارد یا چیزی بنوشد، سپس در زندگی بیمار به شدت تغییر خواهد کرد.”

به نظر می رسد بیماران ضایعه نخاعی در صورت استفاده از این روش با فاصله زمانی کمتر از آسیب، بهترین نتیجه را از درمان خواهند گرفت. افرادی که برای این آزمایش افق میهن شدند بین یک سال تا ۳۴ سال قبل مجروح شدند و پس از بهبودی اولیه، پیشرفتی در بازیابی قدرت حرکتی حاصل نشد یا پیشرفت بسیار کمی داشتند.

ماریل پورسل، مدیر تحقیقات مرکز نوآوری آسیب نخاعی اسکاتلند در بیمارستان ملکه الیزابت گلاسکو، ۱۴ سال است که ملانی را پس از آسیب دیدگی درمان می کند.

واحد درمان آنها که یکی از پیشرفته ترین مراکز تحقیقاتی در این زمینه است برای شرکت در این مطالعه دعوت شد.

خانم پرسل می گوید که هرگز چنین پیشرفتی را در بیماری فلج ندیده است.

وی می گوید: در حال حاضر دارو یا دستگاه خاصی وجود ندارد که تایید شده باشد و از نظر درمانی برای بیماران مفید باشد.

این دستگاه حاصل پیشرفت پروژه گروهی از محققان سوئیسی است. پروفسور گرگور کورتین از آزمایشگاه تحقیقات پزشکی GFL در لوزان یکی از مدیران این گروه است. آنها تاکنون به ۲۶ بیمار مبتلا به ضایعه نخاعی زیر گردن کمک کرده اند تا راه بروند. آنها با جراحی یک دستگاه تحریک الکتریکی را در ستون فقرات بیمار قرار داده اند. اما این کار فقط در محیط آزمایشگاهی انجام شده است.

روش جدید نیازی به جراحی ندارد و اولین تلاش این گروه برای یافتن درمانی برای افرادی است که دچار شکستگی گردن شده اند و توانایی حرکت بازوها و دست های خود را از دست داده اند.

پروفسور کرتین شواهدی منتشر کرده است که نشان می دهد تحریک الکتریکی همراه با فیزیوتراپی می تواند تا حدی آسیب به سلول های عصبی را ترمیم کند.

او به بی‌بی‌سی گفت: «ما به روزی نزدیک هستیم که بتوانیم فناوری‌های جدید را در اختیار این بیماران قرار دهیم. این فناوری زندگی آنها را تغییر خواهد داد.”

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (F دیE) در حال بررسی داده های مطالعات بالینی این روش است که در مجله Nature Medicine منتشر شده است تا تأیید کند که این روش برای بیماران بی خطر است و می تواند مزایای قابل توجهی برای آنها داشته باشد.

در صورتی که این سازمان از نتایج راضی باشد، مجوز ساخت دستگاه های پزشکی با این روش را به شرکت دیگری صادر می کند تا بتوان از آن در بیمارستان های آمریکا برای درمان بیمارانی که از گردن به پایین فلج هستند استفاده کرد.

در صورت دریافت مجوز تولید این دستگاه در آمریکا، گروهی که فناوری آن را طراحی کرده است، برای دریافت مجوز آن در سایر نقاط جهان اقدام خواهد کرد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا