کشاورزی

انار شب یلدا تامین است

وی با بیان اینکه انار منبع شب یلدا است، گفت: تولید انار بیش از نیاز و مصرف داخلی است و توانایی افزایش صادرات را نیز داریم.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری افزود: صادرات هشت ماهه انار کشور بالغ بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن به ارزش حدود شش میلیون دلار است. این حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، ایران رتبه اول تولید سرانه انار و رتبه سوم تولید در جهان را دارد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، جلیلی مقدم همچنین به استان‌های تولیدکننده انار اشاره کرد و گفت: استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، اصفهان، لرستان و قم از بزرگترین تولیدکنندگان انار در کشور هستند. به طور دقیق تر: استان فارس ۳۳%، استان مرکزی ۱۰%، یزد ۸%، خراسان رضوی ۷%، سمنان ۸%، اصفهان ۷%، لرستان ۶%، خراسان جنوبی ۳%، سیستان و بلوچستان ۲%، کرمان ۱% و غیره. استان های کشور ۱۴ درصد تولید را بر عهده دارند.

باید بگویم؛ بر اساس گزارش ها، ایران پس از هند و چین سومین تولید کننده انار در جهان است. به این ترتیب هند با بیش از ۳ میلیون تن و چین با بیش از ۱.۷ میلیون تن در رتبه های اول و دوم قرار دارند. همچنین ایران از نظر تولید سرانه رتبه اول جهان را دارد.

کشورهای ترکیه، مصر، آمریکا، افغانستان، آذربایجان، مراکش، عراق، تونس، سوریه، الجزایر و اسپانیا نیز رتبه های چهار تا یازدهم را در این جایگاه به خود اختصاص داده اند.

انار ایران به اکثر کشورهای جهان صادر می شود، اما در حال حاضر ترکیه، مصر، هند و اسپانیا بزرگترین صادرکنندگان انار در جهان هستند و عراق، روسیه، چین، عربستان سعودی، آلمان، امارات، پاکستان، انگلیس و کره اینها واردکنندگان عمده این محصول هستند. همه کشورها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا