ترندهای روز

با این قیمت‌ها، سفر خارجی رفتن جرات می‌خواهد!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

* قیمت تورهای داخلی و خارجی در قاب بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار شهر در معرض دید عموم قرار گرفته است. اگر کارگری قصد خرید بلیط یک تور اقتصادی خارجی را داشته باشد باید کل حقوق حدود یک سال و چهار سال خود را بپردازد. ماه را ترک کن

* قیمت بلیط هواپیما تور خارجی بسته به تعداد روز و شب اقامت، وعده های غذایی، مدت زمان برنامه یا هتل متغیر است. تابلوهای تبلیغاتی سایت های گردشگری باعث شد ببینم بین جملات تبلیغاتی جذاب و امکان سفر برای عموم مردم چقدر فاصله است. در این جست و جو، قیمت بلیط هواپیما ژاپن در سایت علی بابا توجه من را به خود جلب کرد، چرا که برای جذب مخاطب از اصطلاح تور اقتصادی استفاده کردند، اما وقتی قیمت این تور خارجی را دیدم، از آن استفاده شد. حس واژگان برداشته شد، شک داشتم.

* قیمت تور اقتصادی ژاپن که شامل سفر به توکیو می شود ۷۵ میلیون تومان به اضافه ۱۷۰۰ دلار است، این تازه شروع قیمت است. با یک حساب سرانگشتی کل هزینه این سفر هشت روز و هفت شب با پنج شب اقامت در هتل سه ستاره به حدود ۱۷۴ میلیون تومان می رسد. این رقم به خودی خود عجیب و بالاست، اما وقتی آن را با ارقام دیگری مانند حداقل دستمزد یک کارگر مقایسه می کنیم، ماجرا عجیب تر می شود. حداقل دستمزد یک کارگر در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱ میلیون تومان است، حالا اگر فرض کنیم این فرد تمام حقوقش را پس انداز کند، بعد از یک سال و چهار ماه می تواند بلیط هواپیما برای تور اقتصادی ژاپن بخرد. باید اضافه کنم که هزینه تور ژاپن ۱۶ برابر حداقل دستمزد یک کارگر ایرانی است.

* تور اسپانیا و ایتالیا نیز این روزها گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در همین سایت گردشگری دنبال قیمت تور این دو کشور می گردم و به تور فرانسه و اسپانیا و ایتالیا می رسم که برای ۱۱ روز و ۱۰ شب و اقامت در هتل های چهار و پنج ستاره در نظر گرفته شده است. قیمت تور از حدود ۴۷ میلیون تومان شروع می شود و باید دو هزار و ۹۹۰ یورو به آن اضافه شود. یعنی چیزی حدود ۲۳۳ میلیون تومان. اگر همین مقایسه را انجام دهیم، یک کارگر حداقل دستمزد باید نزدیک به دو سال از کل حقوق خود را رها کند. البته با فرض ثابت ماندن قیمت ها در این مدت که بعید به نظر می رسد.

* تور کردستان با توجه به اینکه این استان به تاریخ، فرهنگ و طبیعت منحصر به فردش مشهور است، هر ساله تقاضای زیادی دارد. به جزئیات این سفر دقت کردم تا ببینم آیا می توان سفری ناب و بی دغدغه را به ادعای سایت گردشگری تجربه کرد؟ تور کردستان یک سفر چهار روزه است که مسافران را با اتوبوس به اقامتگاه بوم گردی می برد و با سه وعده صبحانه، دو ناهار و دو وعده شام ​​پذیرایی می کند. قیمت تور از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود.

* برای مقایسه قیمت به سایت دیگری سر می زنم که می بینیم تور کردستان تقریبا با همین ویژگی ها حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خود را معرفی کرده است. یعنی اختلاف ۳۷ درصدی. اگر کارگری قصد خرید بلیط تور کردستان را از سایت علی بابا داشته باشد، تنها سه میلیون تومان در چنته دارد، بنابراین ترجیح می دهد «سفر و تفریح» را از سبد خریدش حذف کند. البته اگر قصد دارید برای مدت زمان کوتاه تری سفر کنید، قیمت تور داخلی ارزان تر است. برای مثال تور یک روزه کاشان با اتوبوس بدون اسکان برای یک مسافر نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

* پایین ترین و بالاترین قیمت هتل برای تورهای پرطرفدار به رقمی رسیده است که نیاز به جسارت و جرأت ندارد، بلکه نیاز به بودجه دارد تا امتحان یک غذای جدید برای مسافر جذاب باشد. به عنوان مثال کمترین قیمت هتل ها در شهر آنتالیا ترکیه از ۸۵۰ هزار تومان شروع می شود و بیشترین قیمت فقط برای یک شب نزدیک به ۱۵ میلیون تومان است. هر ساله تور اصفهان در کنار تورهای کیش یا کردستان و تبریز نسبت به سایر تورهای گردشگری از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نگاهی به سایت علی بابا نشان می دهد که برای اقامت در هتل های اصفهان تخفیف هایی وجود دارد، البته قیمت یک شب اقامت حداقل ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا