بانک و بیمه

چک دیجیتال در ۱۲ بانک| تمام چک‌ها الکترونیکی می‌شوند

به گزارش افق میهن، ورود چک دیجیتال به نظام بانکی را می توان یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در دولت سیزدهم دانست.

بانک مرکزی و شبکه بانکی با توجه به تکالیف قانون جدید چک و ارائه محصولات فناوری محور، چک الکترونیکی را به عنوان محصول جدید در شبکه بانکی معرفی کردند و این محصول روانه بازار شد. آبان ماه ۱۴۰۱ توسط سه بانک فاش شد.

چک الکترونیکی محصولی است که مشتریان شبکه بانکی را از مراجعه به شعبه نجات می دهد و می تواند تمام مراحل را شخصاً انجام دهد. فرد متقاضی دسته چک می تواند دسته چک را در موبایل بانک یا اینترنت بانک خود درخواست کند و پس از بررسی های لازم تعداد برگه چک حاوی پروانه ماهیگیری در اختیار فرد قرار می گیرد. سپس فرد می تواند در موبایل بانک یا اینترنت بانک چک بنویسد و به کیف پول گیرنده ارسال کند.

در حال حاضر ۱۲ بانک این خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهند. سایر بانک ها نیز در مرحله تست فنی محصولات خود هستند و با پیشرفت این روند به تدریج چک های الکترونیکی جایگزین چک های کاغذی می شود.

بانک مرکزی پذیرش چک های دیجیتالی سایر بانک ها را در سامانه دسته چک برای تمامی بانک ها الزامی کرده است. تا امروز بیش از ۲۵۰ هزار چک الکترونیکی در کشور صادر شده است و پیش بینی می شود تمامی چک ها در سال های آینده الکترونیکی شوند.

تاکنون بانک های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات و توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک دیجیتال ایمن) متصل شده و چک دیجیتالی را اجرا کرده اند. در بانک ملی کل زیرساخت چک الکترونیکی مستقر شده اما هنوز به مشتری ارائه نشده است، البته اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که این طرح به زودی در اختیار مشتریان بانک ملی قرار خواهد گرفت.

بانک های مسکن و خاورمیانه نیز در مراحل پایانی پیوستن به سامانه چکاد هستند. بانک های آینده و سپه این سامانه را به زودی اجرا خواهند کرد.

به گزارش تسنیم، چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که از نظر کارایی و نقدینگی از سرعت، دقت و امنیت بالاتری نسبت به چک های کاغذی برخوردار است که تمامی قوانین چک کاغذی برای آن اعمال می شود و با امضای الکترونیکی معتبر است. .

به همین منظور سامانه چک دیجیتال با هدف ایجاد بستری ارائه شد که چک دیجیتالی ایمن و رفع خطرات احتمالی چک های کاغذی را از بین ببرد که امکان مدیریت آنلاین و نظارت بر مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی.

چکاد با هدف ایجاد زیرساختی برای انجام امن فرآیندهای حسابرسی دیجیتال به صورت آفلاین و ارائه نوع جدیدی از حسابرسی در قالب داده های خبری و کاملا دیجیتالی ایجاد شده است.

از مزایای چک دیجیتال می توان به سرعت بالای ثبت و رسیدگی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، رفع نگرانی از بابت ثبت چک در سامانه، امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا جعل چک اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا