اخبار اقتصاد ایران

صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌زودی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بر اساس محاسبات کسری بودجه نخواهیم داشت، گفت: موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه دارد.

به گزارش دیارمیرزا داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری اظهار داشت: موضوع تامین مالی در اقتصاد پیش نیاز توسعه و رشد اقتصادی تلقی می شود. طی ۳ سال گذشته وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تلاش کردند تا روند تامین مالی کوتاه مدت را تسهیل و تسریع کنند که یکی از این گزینه ها اوراق قرضه است. امسال نیز اوراق گام به عنوان مهمترین گزینه تامین مالی محسوب می شود و با توجه به استقبال متقاضیان در اختیار مردم قرار می گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تامین مالی پروژه ها از طریق فاکتورینگ تصریح کرد: “اوراقگام” یکی از گزینه های تامین مالی زنجیره تولید است که فاکتورینگ مربوط به مطالبات مطرح شده و فرآیند مربوط به اجرای آن بین سه موسسه توافق شده است و دستورالعمل های آن موجود است. البته ناگفته نماند که در اجرای پروژه های عمرانی به روش فاکتورینگ نیز توجه خواهد شد.

وی در خصوص افزایش بودجه فرهنگی کشور گفت: دولت سیزدهم به بحث توسعه فرهنگی توجه ویژه ای داشته است و سال گذشته تبصره ای در قانون بودجه گذاشته شد که درصدی از درآمد بانک و دستگاه های اجرایی باید در امور مربوط به توسعه فرهنگی هزینه شوند، اما چون در حکم قانون به صورت الزام آور ذکر نشده است، متأسفانه اتفاقی در این زمینه ندیدیم، اما به هر حال ۳۰ هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته شده است. برای توسعه فرهنگی در نظر گرفته شده است.

صدور احکام یکسان سازی حقوق بازنشستگان. به زودی

منظور در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: حقوق بخشی از مستمری بگیران توسط صندوق های دولتی و بخشی دیگر توسط صندوق های غیردولتی پرداخت می شود. در قانون برنامه هفتم توسعه بودجه ای را برای بخش های دولتی در نظر گرفتیم که به صورت مستمر و بدون وقفه حقوق پرداخت کنند. به طوری که ۴۰ درصد در سال اول و ۶۰ درصد در دو سال آینده اجرا می شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: در بودجه امسال یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه کردیم تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به حقوق بازنشستگان اختصاص یابد.

منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تعدیل احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق های بازنشستگی آغاز شده که در روزهای آینده تکمیل می شود. مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و از ابتدای سال اجرایی می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: تامین اجتماعی در رابطه با صدور احکام همسان سازی اقدام می کند و در قانون بودجه پیش بینی شده است که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی به منظور پرداخت کند. تا این موضوع اجرایی شود. در حال برگزاری جلساتی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ را نهایی کنیم.

معوقات پرداخت می شود

منظور همچنین تصریح کرد: همسان سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انجام می شود، هرچند با توجه به اینکه ممکن است منابع قابل توجهی نیاز باشد، در قانون بودجه پیش بینی شده بود که ۱۳۰ همت از بدهی های قبلی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود.

امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

وی ادامه داد: وقتی رشد بودجه را غیرواقعی می بینیم قطعاً برخی از اهداف محقق نمی شود اما امسال دولت سعی کرد منابع را واقعی ببیند و بر اساس پیش بینی ها کسری بودجه نخواهیم داشت. منابع ثابت هستند و حدود ۲۳ درصد از بودجه عمومی را تشکیل می دهند. رشد کرده است و در برخی سال ها این رشد به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت از کسری های بودجه ای پنهان پرهیز کرده، منابع واگذار شده به شرکت های دولتی به نصف کاهش یافته و منابع حاصل از ساخت مواد نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است تا منابع موهوم مشمول بودجه نشود. بودجه.

عملکرد منابع هدفمندی یارانه ها ۹۰ درصد است.

منظور در خصوص بودجه هدفمندی یارانه ها نیز گفت: بر اساس آنچه در جدول ۸ پیش بینی کردیم، پیش بینی می شود بودجه هدفمندی محقق شود. چرا که سال گذشته طبق پیش بینی ها عدد مربوط به بند هدف محقق شد و امسال نیز طبق برنامه ریزی های مربوط به فروش نفت این بودجه محقق خواهد شد. البته دولت مدام در حال بررسی وضعیت بودجه است.

وی بیان کرد: عملکرد منابع هدفمندی یارانه ها از مرز ۹۰ درصد گذشته است. این منابع عمدتاً از محل صادرات گاز و فرآورده های نفتی تامین خواهد شد و بر این اساس امسال نگرانی چندانی در این بخش نخواهیم داشت. البته باید یادآور شوم که برای جلوگیری از قاچاق و مدیریت مصرف، سامانه ای برای توزیع سوخت گازوئیل ایجاد شده است تا تخصیص سوخت بر اساس ناوبری انجام شود. ۱۳ طرح غیر قیمتی در حوزه سوخت در شورای اقتصاد تصویب شد. بازار بهینه سازی انرژی یکی از این مصوبات است که به آزادسازی منابع انرژی مازاد و در دسترس قرار گرفتن بخش صادرات برای کمک به تامین حداکثر منابع هدفمندی یارانه ها کمک می کند.

تخصیص ۴۰۰ تلاش برای دو هزار پروژه عمرانی

وی در خصوص تکمیل پروژه های عمرانی دولت های گذشته در دولت سیزدهم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۴۲، ۲۸۸ و ۳۰۹ هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اختصاص یافت که از این میزان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد. برای دو هزار پروژه عمرانی (کوچک و بزرگ). ما نیز تخصیص یافته است; به عنوان مثال آزادراه شیراز-اصفهان، اصفهان-شیراز و سد «قیزقلعه سی» پس از دو دهه یا انتقال آب به دریاچه ارومیه که پس از ۸ سال منجر به احیای آن شد، از جمله پروژه هایی هستند که در دولت سیزدهم

سهم نفت در بودجه ۲۰ درصد است

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: امسال سهم نفت در بودجه کشور کاهش یافته است به طوری که کل سهم نفت در بودجه ۲۰ درصد است که گام بزرگی در خصوص نفت زدایی در بودجه است. پیش بینی می شود درآمد حاصل از فروش نفت در راستای توسعه کشور هزینه شود.

منظور افزود: با توجه به میزان صادرات نفتی که پیش بینی کرده ایم، سهم دولت از صادرات نفت را حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم و فکر می کنیم صادرات نفت می تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشم که هر بشکه نفت اکنون بیش از ۷۱ دلار قیمت دارد که بیش از پیش بینی اولیه قیمت نفت در بودجه ۱۴۰۳ است.

اختصاص بودجه ۷ ماهه برای شرکت های دانش بنیان

منظور در ادامه بیان کرد: برای اولین بار هفت هزار میلیارد تومان برای شرکت های دانش بنیان در راستای جهش دانش کشور در نظر گرفته شده است. در برنامه هفتم توسعه بی شک شاهد تحولات چشمگیری در تمامی حوزه های موجود خواهیم بود و پیش بینی می شود در روزهای آینده بقیه اقلام بودجه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد.

ما روی منابع اصلاح معافیت مالیاتی حساب نکرده بودیم

معاون رئیس جمهور در خصوص دلایل خروج سازمان برنامه از سقف معافیت های مالیاتی (تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان) که در بند ش تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۳ آمده است، گفت: شرکت هایی که بر اساس مصوبه قبلی قصد سرمایه گذاری دارند. محاسبات و معافیت های مالیاتی پیش بینی شده در قانون قبلی، محاسبات خود را انجام می دهند. ما نمی توانیم این محاسبات را با یک تصمیم یکباره بر هم بزنیم. همانطور که دیدید یکی از دلایل ریزش بورس این بود که معافیت ها به یکباره لغو شد. این بند از سوی نمایندگان مجلس در بودجه گنجانده شد که آنها نیز آن را لغو کردند.

وی ادامه داد: از ابتدا روی منابع بند ج تبصره ۶ حساب نکردیم و این تصمیم از ابتدا اشتباه بود. همچنین منابعی که روی آنها حساب کردیم منابع مالیاتی دیگری است که در گذشته وجود داشته است. اقدامات یکباره ای که نظم و ذهنیت سرمایه گذاران را بر هم بزند را نمی پذیریم و خوشحالیم که نمایندگان این بند را اصلاح کردند. توجه داشته باشید که ما روی منابع مالی این مصوبه حساب نکردیم و توان ما نبود که بگوییم الان آن را از دست داده ایم.

تمرکز بر راه حل های “ارزان” برای کنترل مصرف سوخت

منظور همچنین گفت: دولت تلاش کرد با صرفه جویی در هزینه های انرژی منابع نفت و گاز را افزایش دهد. به عنوان مثال، سیستمی را طراحی کرده ایم که بر اساس ناوبری، نفت و گاز را برای اهداف حمل و نقل تخصیص می دهد. این موارد به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می کند تا بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی افزود: برای کنترل مصرف بر راهکارهای غیر قیمتی تمرکز می کنیم که در این راستا راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی نیز به استفاده بهتر از منابع انرژی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا