ترندهای روز

واردات آیفون۱۳ هم ممنوع شد!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

به گزارش زومیت، واردات آیفون به ایران به یکی از داستان های سریالی و طولانی تبدیل شده است که هر چند وقت یکبار خبرساز شده و تصمیمات جدیدی در مورد آن گرفته می شود. اگرچه اخیراً اعلام سود تجاری ۹۶ درصدی برای گوشی های آیفون در صورت رفع توقیف، احتمال آزادسازی واردات آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ را افزایش داد، اما اکنون اخبار جدیدی از گمرک منتشر شده است که در صورت رفع ممنوعیت، واردات مدل های قبل از آیفون ۱۴ نیز ممنوع خواهد بود. خواهد بود

در ۱۰ ژوئن، رسانه ها از ممنوعیت ترخیص انواع مدل های آیفون خبر دادند. صدریخواه، مدیرکل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: در بخشنامه ای که در ۱۷ خرداد به گمرکات اجرایی مبنی بر واردات گوشی تلفن همراه ابلاغ کرده است، واردات گوشی های تلفن همراه هوشمند با برند اپل ممنوع شده است. در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذیصلاح، سود تجاری آن ۹۶ درصد تعیین می شود.

همچنین در بخشنامه جدید گمرک، واردات آیفون به طور کامل ممنوع اعلام شده و مدل های آیفون ۱۳ به بالا که قبلا هیچ محدودیتی نداشتند و حتی گوشی های بسته بندی شده و ریفربی شده که نظارتی بر آن ها وجود نداشت، هم اکنون وارد کشور می شد. بدون هیچ مشکلی. ترخیص آنها ممنوع است و نمی توانند وارد کشور شوند.

مدت زیادی از انتشار این خبر نگذشته بود که سازمان توسعه تجارت با تکذیب آن به ایسنا توضیح داد که ممنوعیت واردات گوشی های اپل شامل مدل های قبل از آیفون ۱۴ نمی شود: «پیگیری ایسنا از سازمان توسعه تجارت نشان می دهد که واردات انجام شده است. ممنوعیت پیشنهادی نامه‌ها مربوط به مدل‌های ۱۴ به بعد است و ممنوعیت جدیدی برای ورود آیفون‌ها به کشور اعمال نشده است.»

در این خبر البته به این موضوع نیز اشاره شد که بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ۹۶ درصد سود بازرگانی گوشی های آیفون که هفته گذشته اعلام شد برای تمامی مدل های آیفون در نظر گرفته شده است. این در حالی بود که بند «در صورت رفع ممنوعیت» در نامه قبلی این تصور را ایجاد می کرد که تعرفه ۹۶ درصدی برای مدل های ممنوعه است.

با وجود تکذیب عدم ترخیص مدل های پایین تر از آیفون ۱۴ از سوی سازمان توسعه تجارت، این تکذیب از سوی رئیس انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی نیز تکذیب شده است!

مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل به اقتصاد آنلاین اعلام کرد: نهم خردادماه امسال گمرک واردات تمامی مدل های آیفون را تعطیل کرد. اسدی در این خصوص می گوید: گمرک ایران اعلام کرده که آیفون ۱۳ را ترخیص نمی کند و واردات تمامی مدل های آیفون بسته شده است. آخرین صحبتی که با گمرک داشتیم چهارشنبه هفته گذشته بود که به ما اعلام کردند از ۲۵ خرداد اجازه واردات آیفون ۱۳ را نمی دهند.

البته رئیس انجمن واردکنندگان از بخشنامه‌های اخیر انتقاد کرده و توضیح داده است: بخشنامه‌ای که صادر شده پر از ابهام و تناقض است و مانند فیلم‌های برخی کارگردان‌ها است که پایان باز دارد و فقط تمام موارد را گذاشته‌اند. فشار این داستان بر دوش ماست.»

علاوه بر ابهام و تناقض، یکی از جدی‌ترین چالش‌های واردات آیفون به کشور این است که در دو سالی که از اولین زمزمه‌های لغو واردات آیفون ۱۴ می‌گذرد تا امروز که مدام اخبار یک تصمیم جدید می‌رسد. ، هیچ توضیحی در مورد دلیل هر تصمیم جدید وجود ندارد. داده نشد هیچ مرجعی خود را مسئول پاسخگویی به سوالات و ابهامات نمی داند و هیچکس این ابهامات را برطرف نمی کند.

این سلسله تصمیمات و بخشنامه های طولانی و گیج کننده احتمالا به این زودی ها پایان نخواهد یافت و فعلا ادامه خواهد داشت. چرا که اسدی اعلام کرده است «امروز (سیزدهم خرداد) جلسه ای با سازمان توسعه تجارت داریم تا این موارد را بررسی و تکلیف را روشن کنیم، بنابراین باید منتظر اخبار جدید یا حتی تصمیمات جدیدتر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا